Fortis: een ervaring met twee gezichten

Vandaag ga ik op bezoek bij Fortis. Na mijn eerdere ervaringen bij de financiele dienstverleners ABN AMRO en Aegon ben ik natuurlijk wel een beetje huiverig over wat ik dit keer aan zal treffen. Maar ik moet me natuurlijk niet bij voorbaat uit het veld laten slaan door een paar negatieve ervaringen. Dus met een zonnig humeur ga ik aan de slag.

En ik word niet teleurgesteld, een heel goed begin
Centraal op de homepage staat in de navigatie de optie Carriere. Onder deze optie worden een aantal keuzes getoond, maar als ik op Carriere klik ga ik naar de homepage van de Carriere sectie.

Een overzichtelijke pagina, met aan de linkerkant een navigatie voor deze sectie en aan de rechterzijde een aantal quick links (Vacatures zoeken, Vacatures per e-mail, Mijn sollicitaties en Open sollicitaties).

En in het midden een nuchtere tekst, die mij in ieder geval aanspreekt: Fortis is een veelzijdige onderneming, waar medewerkers worden aangemoedigd om te groeien en initiatief te nemen.

En  een werkelijk uitstekende navigatie
De navigatie aan de linkerzijde is uitstekend opgebouwd, met allereerst De wereld van Fortis, waaronder een aantal opties met natuurlijk als één van de opties een aantal ervaringen van Fortis medewerkers.
En daar is een eerste puntje van kritiek, een beperkt aantal medewerkers met korte beschrijvingen. Hier had zeker meer wervingskracht vanuit kunnen gaan. Het is wat statisch en beperkt allemaal.

Verder heeft de navigatie aparte items voor de verschillende doelgroepen die Fortis onderkend (Specialisten en managers, Young professionals en Studenten). De onderliggende keuzes zijn voor elke doelgroep verschillend, maar ze hebben allemaal de opties Vacatures, Zoek agent, Open sollicitaties en Mijn sollicitaties. Zeer overzichtelijk.

Op zoek naar vacatures dan maar
Als ik op de keuze Vacatures klik kom ik in een zeer uitgebreid zoekscherm waar ik kan kiezen uit Land, Ervaringsniveau, Interessegebied, Werkgebied, Taal, Fulltime/Parttime en trefwoord.

En er is zelfs een e-mail link als je vragen hebt. Dat klinkt heel erg goed, maar ik heb voor de zekerheid wel even een mailtje gestuurd om te zien of, en zo ja hoe gereageerd wordt.

Zoekresultaten worden overzichtelijk weergegeven, met de oorspronkelijke zoekcriteria duidelijk in beeld.

Het aanmaken van een zoekagent is ook eenvoudig, ik hoef na een eenmaal gemaakte selectie alleen mijn e-mail adres en de leveringsfrequentie aan te geven. Een goede extra faciliteit is de mogelijkheid om aan te geven na welke periode je geen agent resultaten meer wenst te ontvangen. Hier is duidelijk over nagedacht!

En een keertje solliciteren kan ook geen kwaad
Het wordt wel eens tijd om te gaan solliciteren, en als ik eenmaal een functie heb uitgekozen (IT Business Consultant) krijg ik eerst een Privacy Statement te zien. En die is kort, heel duidelijk en correct. Dus klik ik op Akkoord.

Tja, en dan wordt het toch een andere koek, want nu krijg ik een sollicitatieformulier voor mijn neus die uit 5 delen blijkt te bestaan (Persoonlijke gegevens, Vragenlijst, Bijlages, Begeleidende brief en Sollicitatie versturen). Dat zou toch aanzienlijk korter kunnen. Een voordeel hierbij is de mogelijkheid om de sollicitatie tussentijds op te slaan.

Solliciteren is wat teveel klikwerk
Maar ik heb ondertussen al zo’n goed gevoel van Fortis gekregen dat ik me niet zomaar uit het veld laat slaan. Er zal gesolliciteerd worden!

Van de persoonlijke gegevens zijn naam, e-mail adres en tijdsduur (waarin ik maximaal in de Fortis database wil vertoeven) de enige verplichte velden. En daar wordt één hele pagina aan besteed… Da’s jammer.

Ook de andere pagina’s zijn vooral heel erg leeg. Fortis had een betere ervaring kunnen bieden door het hele sollicitatieproces in één pagina samen te voegen. Fortis gebruikt blijkbaar Mr Ted als ATS systeem, en net als de meeste andere ATS systemen is hun webinterface nogal magertjes. En dat is een beetje een tegenvaller na de ervaring met de website.

Ik krijg direct een e-mail waarin mijn inloggegevens vermeld staan en een uitleg van wat ik allemaal kan doen met deze gegevens. Heel erg netjes en ik kan zelfs mijn sollicitatie nog terugtrekken! Dat heb ik nog niet eerder gezien.

En de e-mail ter bevestiging is helaas een afknapper
En ik krijg direct daarna een tweede mailtje, waarin mijn sollicitatie wordt bevestigd. En dat is dan toch een afknapper helemaal aan het einde van de rit:

Beste Marc,
Dank voor je sollicitatie naar de functie van IT Business Consultant en de interesse die je daarmee toont in onze organisatie.
Je zult zo spoedig mogelijk op de hoogte worden gebracht van het verdere verloop van de procedure
.

Definieer toch zo spoedig mogelijk! Hoe moeilijk kan dat zijn? En dan heeft Fortis op haar website van alles staan over cultuur, medewerkers, begeleiding, etc. Waarom bied je in de e-mail dan niet even een paar hyperlinks naar deze informatie? Dat is de juiste informatie op het juiste moment!

Conclusie
Op het moment dat Fortis van de eigen site overstapt naar haar ATS systeem wordt mijn ervaring als online banenzoeker stapsgewijs minder. Het zou te makkelijk zijn om daar het ATS systeem de schuld van te geven.

Fortis moet de inrichting van het ATS aan laten sluiten bij de online ervaring van de eigen website. En daar is ze helaas minder in geslaagd. Want de eigen website is werkelijk uitstekend!

Volgende keer: Getronics

Deze blog is eerder verschenen op Expand in een serie over de online ervaring van kandidaten bij AEX bedrijven.

Geef een reactie