Een triest verhaal: Werkgever betaalt leergeld

Als argeloze werkgever lijkt het misschien interessant om jouw vacature op een vacaturesite te zetten. Tenslotte kan je zo wel 60 dagen lang je vacature laten zien aan jouw doelgroep! Tot zover het verkooppraatje van een account manager van een willekeurige vacaturesite.

De harde werkelijkheid is de volgende: Heb je na 1 week nog geen sollicitatie ontvangen? Vergeet het dan maar. Jouw vacature is onder een lawine van vacatures (vooral van uitzend- en recruitmentbureaus) terecht gekomen. En zelfs een Sint-Bernhard zal die vacature niet meer kunnen vinden.

Zou je de account manager daarmee confronteren, dan komt er vast een alternatief uit de commerciële hoed: Een vacature met extra attentiewaarde! Zo staat u bovenaan en wordt u zeker gevonden!! Nadat je de gedachte “Had dat dan eerder gezegd” naar de achtergrond hebt verdrongen stem je grommend in met een tweede poging; voor het drievoudige bedrag van een gewone vacatureplaatsing.

En verdomd, er komen reacties binnen! Maar als je die doorloopt blijkt er niemand te voldoen aan de kwalificaties die toch heel duidelijk in de vacature waren vermeld!

Redelijk op stoom wordt de account manager gebeld. Ja, maar daar kunnen wij toch ook niets aan doen, is het antwoord. Vergelijk het maar met een krant, daar reageren toch ook mensen op die niet gekwalificeerd zijn? En het is een goede account manager, want de volgende mogelijkheid staat al weer klaar: Waarom kijkt u niet eens in onze CV database? Voor een ‘luttel’ bedrag kunt u dan zelf op zoek naar geschikte kandidaten. Met kloppende aderen wordt ingestemd, tenslotte heb je die nieuwe werknemer heel hard nodig.

En verdraaid, er zitten goede kandidaten in! CV’s uitdraaien, en mailen die rakkers. Maar er komt geen reactie binnen. Volledig van de kook de account manager gebeld. En doodleuk krijg je te horen: Ja maar, u denkt toch niet dat u de enige bent die deze kandidaten benaderd. En het kan natuurlijk altijd zo zijn dat ze ondertussen al een andere baan hebben…

Gelukkig is het contact tussen werkgever en account manager altijd telefonisch verlopen, anders waren er nog ongelukken gebeurd. Maar onze argeloze werkgever is ondertussen wel klaar met vacaturesites. Die ‘ouderwetse’ krant was nog niet zo’n slecht alternatief…

Geef een reactie