Web 2.0 en online recruitment: de frustraties van vandaag

Als voorbereiding op mijn zoektocht naar een nieuwe generatie vacaturesites is het goed om vooraf mijn verwachtingen zo duidelijk mogelijk te schetsen. En daarvoor is het weer noodzakelijk om de tekortkomingen van de huidige generatie vacaturesites in beeld te brengen.

Frustraties van vandaag
Hedendaagse vacaturesites zijn vrijwel zonder uitzondering eigendom van uitgevers; de bewaarders van de ‘oude’ media. En zoals het goede bewaarders betaamt hebben uitgevers bedroevend weinig innovatie laten zien in de afgelopen … tien jaar!

Omdat de rest van de online wereld zich wel in rap tempo heeft ontwikkeld, is er sprake van een toenemende ‘mottigheid’ van vacaturesites. Met als logisch gevolg een groeiend aantal frustraties voor werkzoeker en werkgever:

Frustraties van de werkzoeker
De werkzoeker wordt door uitgevers gezien als de grondstof van de vacaturesite. Heel belangrijk, maar kan zonder enig fatsoen worden behandeld.

En dat levert een behoorlijk aantal frustraties op:

  • Teveel irrelevante zoekresultaten (teveel intermediairs, te weinig echte banen)
  • Teveel irrelevante aanbiedingen (en spam) na achterlating van mijn CV
  • Geen mogelijkheden om mijn gegevens van LinkedIn, Xing, etc over te nemen.
  • Geen mogelijkheden om mijn zichtbaarheid naar werkgevers te regelen
  • Geen mogelijkheden om mijn privacy te regelen (waarom zou ik mijn naam, geboortedatum, etc. op moeten geven?)
  • Geen mogelijkheid om mijn CV (werkervaring, opleiding, vaardigheden) te gebruiken bij het zoeken naar interessante vacatures
  • Geen mogelijkheden om vacatures met elkaar te vergelijken
  • Voor vacatures waar ik in geinteresseerd ben, is er geen informatie over eventuele sollicitanten (aantal, kwaliteit) en mijn kans
  • Geen mogelijkheden om een goed beeld van een bedrijf te kunnen krijgen
  • Geen mogelijkheden om direct contact te hebben met een werkgever (telefoon, IM)
  • Geen mogelijkheden om een werkgever te beoordelen na een eenmaal doorlopen sollicitatieproces.
  • Geen mogelijkheden om vacatures te bewaren om later te bekijken, alsnog te solliciteren

Frustraties van de werkgever
De werkgever wordt door uitgevers gezien als de koe van de vacaturesite. Ook heel belangrijk, maar mag volledig worden uitgemelkt.

En ook dat levert de nodige frustraties op:

  • Teveel irrelevante zoekresultaten in de CV database (teveel vissers in een te kleine vijver waardoor er niet of nauwelijks kandidaten reageren op pogingen om contact te krijgen)
  • Teveel tijd nodom CV’s te beoordelen
  • Geen objectieve criteria om kandidaten op te kunnen beoordelen
  • Geen mogelijkheid om kandidaten met elkaar te vergelijken
  • Teveel vacatures om tussen op te kunnen vallen waardoor extra kosten moeten worden gemaakt, zonder resultaatgarantie
  • Geen relatie tussen kosten en rendement (en nee, een PPC model is geen rendementsmodel!)

Voor de goede orde, ik heb het in dit verband over echte werkgevers, en niet de intemediaire wereld (werving- en selectiebureaus, uitzendorganisaties, etc.). Want deze partijen worden met alle egards behandeld door vacaturesites

De volgende keer ga ik in op mijn verwachtingen ten aanzien van een nieuwe generatie vacaturesites. Om daarna vol goede moed te beginnen aan mijn zoektocht naar de heilige graal: een vacaturesite met respect voor werkzoeker en werkgever.

Geef een reactie

2 Comments