Voorspellingen 2008

Net de trends van 2007 geëvalueerd en dat viel me 100% mee, met een score van 50% en één twijfelgeval. Dat moet je natuurlijk ook maar uitspraken doen voor 2008, dus hier gaan we…

Trend 1: Net als vorig jaar verwacht ik dan dit jaar echt de doorbraak van zoekmachine marketing voor recruiters. De waarde van google en consorten zal nog meer duidelijk worden en niet enkel W&S bureaus maar ook de corporate recruiters zullen google adwords gaan kopen en Search Engine Optimalization (dus hoe hoog scoor je organisch in google) zal ook serieus worden opgepakt door de markt.

Trend 2: Niche jobboards zullen hun weg naar de grote massa vinden. Deze boards zullen veel gekoppeld zijn aan niet traditionele recruitment sites. Marketingfacts Jobs zal daar een voorbeeld van zijn, maar er zullen er velen volgen. Recruitmentsites voor (online) marketeers, recruitmentsites voor recruiters, recruitmentsites voor financieel professionals, etc. De grote boards zullen nog geen grote terugloop zien in advertenties vanwege de giga krapte die zal blijven, maar de niche boards en community driven boards (dus banen naast een reeds bestaande site) zullen een sterke groei kennen.

Trend 3: Social networking zal nog verder toenemen. Hoewel Linkedin (en Hyves) dit jaar zijn intrede heeft gedaan in de wereld van recruiters zullen we in 2008 worden doodgegooid met banen via dat medium. Hyves zal recruiters gaan bannen en blocken die de regels overtreden en tools invoeren om je te beschermen. Linkedin zal een (beperkte) leegloop kennen van gewilde mensen, doordat recruiters op verkeerde manieren mensen benaderen.

Trend 4: Specifiek op networked recruiting gerichte bedrijven zullen ontspringen en meegaan op Trend 3. Spotajob is er al, daar komen er nog een paar bij. Deze partijen zullen zich richten op via-via recruitment en vanuit die optiek een nieuw type ‘jobboard’ worden, een geheel nieuw type speler in de markt.

Trend 5: Alumni netwerken zetten hun eerste stapjes. Ik verwacht nog geen grote groei, maar toch zullen bedrijven meer en meer de waarde in gaan zien van oud medewerkers en deze aan hun bedrijf willen binden, ook na hun vertrek. Langzaam zullen de eerste partijen (ja, er zijn er in Nederland al een hand vol die een alumni beleid hebben) serieus beleid gaan maken op dit gebied, ondersteund met online tools.

Trend 6: De corporate websites gaan op de schop. Veel van de momenteel nog dramatische recruitmentsites van bedrijven gaan op de schop. De grote bedrijven krijgen allemaal een ‘werkenbij’ site naar het voorbeeld van Reed Business en Achmea. Meer vrijheid om een goede recruitmentsite op te zetten buiten de corporate site om. Tevens zullen de eerste stappen gezet worden naar een verbetering van de nu vaak dramatische online sollicitatieprocessen (ook bij bijvoorbeeld Achmea). Er zal een stoelendans komen op het gebied van E-Recruitment applicaties die er achter zitten en de online sollicitatie ervaring zal iets (niet veel) toenemen.

Geef een reactie

2 Comments