Facebook: Luisteren is een kunst

Mark Zuckerberg (CEO van Facebook) verschijnt vaandag op TV (60 Minutes, CBS).

En in dit TV-optreden verdedigt hij Facebook Beacon als volgt:
“This is something we think is going to be a really good thing.”
What would you rather see? A banner ad from Bloomingdale’s or that one of your friends bought a scarf?”

Een paar zinnen om stil bij te staan.

This is something we think is going to be a really good thing
De arrogantie om na alle negatieve publiciteit rondom Facebook’s Beacon iets dergelijks te durven stellen. Wat Zuckenberg eigenlijk zegt is:

Het interesseert ons niet dat ‘onze’ gebruikers protesteren tegen de manier waarop Beacon is geimplementeerd. Het interesseert ons niet dat we een opt-out in plaats van een opt-in bieden om Beacon ‘uit te zetten’. Wij weten dat we onfatsoenlijk bezig zijn, maar we willen omzet maken, ongeacht hoe.”

What would you rather see? A banner ad from Bloomingdale’s or that one of your friends bought a scarf?
Is dit echt een vraag? Of is het de rationalisatie van Facebook dat Beacon ons een prettiger ervaring biedt? Is daar onderzoek naar gedaan of zo? Wat Zuckenberg eigenlijk zegt is:

“Beacon partners zijn bereid meer te betalen voor Beacon dan voor banner ads. En daarom is Beacon veel beter.”

image

Met Beacon en Social Ads heeft Facebook een zeer dubieuze richting ingeslagen. Natuurlijk moet een commerciële onderneming omzet en winst maken. Maar niet over de ruggen van de gebruikers die voor hele andere redenen gekozen hebben bij Facebook te registreren. Dat is vragen om moeilijkheden.

Loyaliteit van gebruikers is niet te koop. En loyaliteit kan heel snel teniet worden gedaan. We gaan het zien.

Geef een reactie

4 Comments