Notchup, betaald voor je CV

Via Hyped kwam ik vandaag een nieuw Amerikaans initiatief tegen voor werving nieuwe stijl: Notchup.com. Een CV databank waar je betaald wordt voor een goede CV en wel per gesprek dat hieruit voort komt.

De site is nog in ‘stealth mode’, dus je kan er enkel in via een invite van een vertrouwde vriend. Aanmelden is eenvoudig, als je linkedin gebruikt download je je profiel, misschien met hier en daar een kleine update, hij geeft je een prijs en klaar. Het idee is dat als mensen bereid zijn een paar honderd tot duizend dollar te betalen om een sollicitatiegesprek met je te hebben, je zeker interesse hebt.

De vraag is nu meteen, hoeveel mensen zullen gaan praten voor het geld? Tja, die discussie is natuurlijk eerder geweest met het betaald solliciteren per minuut van Wisdom in Groningen. Hun conclusie was: het is ruimschoots de moeite waard geweest want we hebben uiteindelijk een paar duizend euro betaald (minder dan een advertentie in de krant) en meerdere goede developers (normale cost to hire 12.500 gemiddeld in Nederland) binnen gehaald.

Het is dus wel helemaal Marc’s idee dat je CV van jou is en de CV databank je zou moeten betalen. Alleen nu gaat de betaling dus per ‘date’, waarvan Notchup een stukje pakt en de man die je heeft aangebracht ook. Ik heb altijd een hekel aan dergelijke piramidespel modellen (waarbij jij de rest van je leven geld krijgt voor elk gesprek dat ik voer omdat je me toevallig één keer een mail heb gestuurt), dus dat staat me tegen.

Verder is natuurlijk de vraag of zoiets in Nederland gaat werken. In de US hebben ze in ieder geval partijen als google en facebook die klanten zijn.

Het kan werken, maar ik twijfel omdat je mogelijk toch ook veel fake mensen zal krijgen. De betaling per minuut is dan een beter concept, als je in een gesprek merkt dat iemand niet interessant is kost het een stuk minder. Het voordeel is wel dat bedrijven ook serieus om zullen gaan met CV’s en niet zoals bij de Monster CV database iedereen die ook maar een beetje een profiel heeft gaan spammen in de hoop dat er iemand bij zit.

Geef een reactie

2 Comments
  • Marc Drees
    says:

    NotchUp staat al op mijn lijst van te beoordelen sites in het kader van Web 2.0 en online recruitment.

    En ze hebben hun PR machine in ieder geval goed voor elkaar, gezien alle aandacht via Cheezhead, TechCrunch en Recruiting.com.

    Aangezien de site meldt dat ze in januari 2008 lanceren hoeven we gelukkig niet al te lang te wachten.