Konnects: LinkedIn meets Ning. En op weg naar de Deathpool

image

Iemand al eens van Konnects gehoord? Ik ook niet. Maar gisteren werd ik uitgenodigd om me te registreren bij Konnects.com; een zakelijk ‘sociaal’ netwerk.

Hoera! Alsof we een gebrek aan dit soort netwerken hadden. Maar mijn nieuwsgierigheid overwint het. Ik ga me registreren…

Eerste indruk
Daar hoef ik niet lang over na te denken: een 100% Linkedin kloon.

Maar wel een kloon met ambities; zoveel is duidelijk. Konnects claimt zelfs een patentaanvraag op haar unieke technologie omdat: it allows individual users to join multiple online business networks, without having to re-create their profile

Nee, ze hebben het niet over OpenSocial; ze hebben het over de mogelijkheid om binnen Konnects een eigen ‘business netwerk’ aan te kunnen maken. Gewoon een Ning kloon dus.

Toch grappig dat je denkt een kans op een patent te hebben omdat je Linkedin met Ning kruist. Maar goed, bij aardappelrassen werkt dat ook zo, dus waarom niet met software?

Overigens vind ik vreemd dat Konnects met haar grote ambities tegelijkertijd buitengewoon goedkoop overkomt door Google ads over de site te sprenkelen.

Jammer, Konnects is de zoveelste walled garden
En natuurlijk is ook Konnects een walled garden. Als ik iets van mezelf wil laten zien zal ik weer een profiel moeten opbouwen. En dat gaat dus echt niet gebeuren!

image

Ik wordt al moe als ik naar dat formulier kijk… 

En dat is op zich jammer; want Konnects heeft een behoorlijk rijke functionaliteit bijeen gebracht:

  • Vacatures (met Indeed),
  • Nieuws (met The Wall Street Journal)
  • Events
  • Classifieds

Konnects probeert met een rijkdom aan functionaliteiten blijkbaar gebruikers te verleiden tot een overstap of extra investering in tijd.

Dood op termijn?
Hoewel de traffic cijfers Konnects gelijk lijken te geven ga ik er vanuit dat deze groei van tijdelijke aard is en in ieder geval niet zal leiden tot een vergelijkbare groei in het aantal rijke profielen en/of veel herhaalbezoek.

image

Want Konnects maakt de klassieke denkfout dat met een scala aan diensten de gebruikers voldoende waarde onderkennen om die extra investering te doen.

Gebruikers zijn echter op zoek naar gemak. Niet naar een scala aan functies die je uiteindelijk niet of nauwelijks zal gebruiken. Of waarvoor je al andere sites in je favorieten lijst hebt staan.

Conclusie
Wil een nieuw zakelijk netwerk een plaats verwerven tussen de bestaande spelers dan gaat het niet om de rijkdom aan functionaliteit. Het gaat om het gemak waarmee je als gebruiker je profiel kan ‘genereren’.

Als nieuwkomer zal je faciliteiten moeten bieden waarmee een bestaand profiel (op een andere site) kan worden hergebruikt. Als je die mogelijkheid niet biedt hoef je geen illusies te koesteren over de toekomst. Dat is een enkele reis naar de Deathpool.

De toekomst van Konnects lijkt me daarmee redelijk voorspeld.

Geef een reactie

4 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Chris:
    Ja, OpenSocial is de moeite, als het tenminste niet alleen met de mond beleden gaat worden door de marktpartijen maar ook daadwerkelijk ingevuld gaat worden.

    Maar voor dat laatste zou ik de adem niet inhouden. En zeker niet voor iets dat zo simpel en transparant is dat iedereen kan gaan ‘networkhoppen’.

  • Chris Stapper
    says:

    Ik blijf het verbazend vinden dat er mensen zijn die geld los weten te krijgen voor een nieuw sociaal netwerk ook nu de markt al een beetje overspoelt lijkt te zijn.

    Ergens vind ik het jammer, er zijn talloze dingen die beter kunnen dan bij Linkedin. Maar iedereen zit daar, mensen zijn niet per se op zoek naar een site die het echt veel beter doet. Het hebben van een account op een social network is tot de standaard gaan behoren. Maar de meest praktische invulling daarvan is dan wel het netwerk waar de meeste mensen lid zijn.

    Ik moet binnenkort eens tijd investeren in Open Social. Is het de moeite?