Reed Business en automatische e-mails: bepaald geen beste ervaring

image Reed Business was de terechte winnaar van de beste digitale recruitment ervaring van Digitaal Werven. Maar betekent dat dan ook een optimale automatische e-mail response op mijn online sollicitatie?

RBI is vandaag aan de beurt om haar kwaliteit op dit gebied te tonen. En de lat der verwachting ligt dus zeer hoog.

Om een beetje in de digitale sfeer te blijven heb ik er deze keer voor de positie van Analist Online Development gekozen.

Op de site wordt bij deze vacature de naam en het telefoonnummer van de recruiter getoond. Dat maakt mij helemaal nieuwsgierig naar de e-mail. Zou die ook van die recruiter zijn?

Overigens; dit zijn de punten waar ik bij de beoordeling van een automatische e-mail op let.

Duidelijk?
Het onderwerp van de e-mail is onduidelijk:
Bevestiging sollicitatie

Geen functienaam, geen bedrijfsnaam. Dat begint bepaald niet goed voor Reed.

En dan deze zin:
Hartelijk dank voor uw sollicitatie naar de functie van IT Analist binnen Reed Business.

Wacht even; ik heb naar de functie van Analist Online Development gesolliciteerd; niet naar die van IT Analist. Wat is dit nou?

En helaas, helaas, de obligate zin is weer terug:
Uw sollicitatie is vandaag in behandeling genomen en wij zullen u zo spoedig mogelijk informeren.

Ja, en daar heb ik dus helemaal niets aan. Geef me een datum, een dag, een tijdstip. Geeft me houvast!

Nee, Reed Business biedt bepaald geen beste ervaring als we naar het aspect duidelijkheid kijken.

Persoonlijk?
Het e-mail adres is heel erg fout:
recruitment-ma@reedbusiness.peoplexs.com

Zeker gezien de persoonlijke benadering op de website is het verschil met de e-mail wel akelig groot. En ik zit me nu ook nog eens af te vragen wat die “-ma” achter recruitment zou betekenen.

En het tweede wat fout is aan dit e-mail adres: de naam van de applicant tracking system provider (PeopleXS) zit in de e-mail naam. Getver.

De aanhef is wel persoonlijk: Geachte heer <achternaam>. Alleen jammer dat Reed Business niet de moeite neemt om de eerste positie van de achternaam even in een hoofdletter te veranderen. Het lijkt een detail, maar het staat zoveel netter!

De afsluiting is ook onpersoonlijk: Human Resources

Maar het voelt allemaal weinig menselijk.

Informatief?
Nee, totaal niet. Er wordt helemaal niets vermeld.

Met links?
Nee, totaal niet. Niet eens een link naar de eigen wervingssite. Terwijl die absoluut de moeite waard is. Gemiste kans.

Conclusie
De laatste gap heeft Reed Business Information nog niet gedicht. Die tussen de beleving tijdens de sollicitatie en de beleving bij de ontvangst van de e-mail response.

En daardoor toont RBI een buitengewoon mager resultaat. Om het maar vriendelijk te zeggen

Geef een reactie

1 Comment