De schoonheid van testen

In mijn columns voor RecruitmentMatters zal ik de focus leggen op het verkrijgen van betere respons op carrieresites. Ik zal meteen met de deur in huis vallen: testen, testen, testen!

Testen acht ik zeer belangrijk, omdat het de match tussen kandidaat en bedrijf kan verbeteren. Dit gaat natuurlijk niet alleen op voor alle carrieresites, maar ook voor printmedia. Als voorbeeld vertel ik graag het verhaal van Dell waar op iedere afzonderlijke webpagina, print- en online-advertentie een ander telefoonnummer staat: zo meet Dell exact waar de telefoontjes (=bestellingen) en marge vandaan komen.

Testen kan op verschillende manieren:

1) Plaats twee vacatures met slechts één verschil op dezelfde site in dezelfde periode
Voor bedrijven is dit de beste manier om te testen. Er is maar 1 verschil tussen de vacatures, dus indien er verschillen in de resultaten zit weet je meteen waar het aan ligt. Voor de kandidaat is deze methode niet altijd optimaal wanneer hij of zij twee praktisch dezelfde vacatures tegenkomt. Voor de liefhebbers een bijkomende factor: een van de twee vacatures wordt natuurlijk eerder gepost dan de andere. Aangezien veel carrieresites standaard de vacatures voor kandidaten op datum indexeren, zal je ook hier mee moeten spelen om deze verstorende factor weg te nemen.

2) Wijzig een vacature en kijk of dit leidt tot betere resultaten
Dit is de armoedige manier: het grote voordeel is dat dit maar 1 credit kost. Maar het grote nadeel is dat je niet weet of de verandering in respons aan het aanpassen van de vacature ligt of komt doordat de vacature weer bovenaan de lijst staat. De statistiekfreaks kunnen dit ook wel weer oplossen, maar dat kost je veel tijd.

3) Plaats dezelfde vacature op verschillende carrieresites
In dit geval test je dus niet de vacature, maar de site. Er zijn grote respons verschillen tussen carrieresites en die zijn van een heleboel factoren afhankelijk. Eenduidig antwoord waarom de vacature op site X betere resultaten boekt, is dan ook niet direct te geven.

De schoonheid van testen
Een van de grootste voordelen van digitaal adverteren is dat we vreselijk veel kunnen meten. Van het openen van een vacature tot de (re)acties op een nieuwsbrief, maar ook een telefoontje van een klant. Analyseer deze data en voila: een goudmijn aan informatie!

Helaas doet nog bijna niemand dit echt goed en dat is zonde.
Maar niet getreurd: in mijn volgende column zal ik verklappen hoe dit eenvoudig te realiseren is.

Usus magister est optimus!

Geef een reactie

5 Comments