Teveel sollicitanten

Afgelopen week was ik bij een relatie van me in Nijmegen. Hij vertelde me dat hij zijn netwerk nu maar had ingezet voor het werven van kandidaten. Ik zei dat ik dat de meeste van mijn klanten leerde, dus dat erg slim vond. Hij stelde dat het namelijk anders zo vervelend was, één advertentie kreeg hij wel 150 reacties op en dat koste zoveel tijd om te selecteren.

WAT? Je bedoeld dat je je netwerk nu inzet om minder reacties te krijgen? Jawel stelde hij. Een advertentie voor een redacteur op Villamedia leverde al snel 150 CV’s op en het koste zoveel tijd daar allemaal door heen te gaan. Dus nu hij aan zijn netwerk vroeg of ze nog mensen kenden had hij er maar een stuk of vijf en dat was genoeg en hij wist meteen dat ze stuk voor stuk goed waren. Ze waren immers aangedragen door relaties en niet zoals op de advertentie van rijp tot groen terwijl je toch duidelijk had gesteld dat je een medior zocht.

Kijk, zo heeft iedereen zijn eigen probleem met sollicitanten. Ik lachte me ondertussen natuurlijk dood, want al mijn klanten kunnen niemand vinden. Wat is dan zijn geheim?

Ik denk het feit dat hij in Nijmegen zit. Mooie stad, gezellig wonen, redelijk betaalbaar ook nog (hoewel de Nijmegenaren zelf het belachelijke prijzen vinden) en gewoonweg niet al te veel werk, zeker niet als redacteur. Een goed gerichte advertentie op een goede niche site en je hebt meer dan voldoende sollicitanten. Hij dacht zelf altijd dat Nijmegen z’n zwakte was, immers, er wonen zoveel mensen in de Randstad. Ik beschouw locatie nog steeds als kracht en denk dat bedrijven daar nog veel meer gebruik van zouden moeten maken, zoals ik hier al eerder schreef dat Adlantic bijvoorbeeld perfect doet.

Ook zouden bedrijven meer gebruik moeten maken van hun krachten, in plaats van verzanden in hun minderen punten. De bedrijven die ik hoor dat ze geen IT’er kunnen aantrekken omdat ze geen auto van de zaak mogen bieden en in Arnhem zitten denk ik: een bord langs de A12 zetten met: geen zin in de file? wij bieden je geen auto van de zaak, zal je personeelsprobleem deels oplossen.

Maar zo zie je maar weer, het inzetten van je sociale netwerk voor sollicitanten vinden kan ook vanwege andere redenen dan dat je ze anders niet kan vinden.

Geef een reactie

16 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    @Paul: oh, dan heeft Marc dat ingebakken in onze links. Dat wist ik niet en dan trek ik mijn woorden terug. Je hebt gelijk dat het dan niet werkt op de PR, maar wel op de bots, die volgens ze wel om nieuwe sites te vinden (alleen stijgt je populariteit niet). Mea Culpa

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Paul: van mijn zoekmachine marketing vrienden. De invloed van PR’s is overigens zeer beperkt aan het worden, maar dat is een ander verhaal. Het staat wel leuk 🙂 En vanuit je mail adres kan ik altijd je opdrachtgever achterhalen als je het al niet publiek wilt maken, bij jouw wel tenminste, maar goed, die discussie ga ik hier helemaal niet opnieuw voeren.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Paul: nofollow gaat om betaalde links, niet om reacties op blogs, het heeft zeker wel effect.

    @Arnout: ik heb je nu twee keer het respect getoont door netjes te reageren op je reacties. Ik zou het op prijs stellen als je mij nu wel terugbetaald met hetzelfde respect wat ik eerder vroeg. Tot die tijd ga ik niet in enige moddergooierij van jouw kant (die nergens op gebaseerd is aangezien je blijkbaar het concept van chargeren niet begrijpt).

  • Arnout
    says:

    Uit je opmerking dat “een bord langs de A12 zetten … zal je personeelsprobleem deels oplossen” toon je aan dat je zelf weinig (hands-on) ervaring hebt met recruitment. Deze over-simplificering is gewoon een beetje dom.

  • paul
    says:

    De link zou dus wel bezoekers oplevern natuurlijk en er bestaat discussie of Google of andere zoekmachines deze link zullen volgen door de tag. Echter is men het er wel over eens dat er geen PR wordt afgegeven…

  • paul
    says:

    @Bas lees mijn reactie eens goed door. Daar staat “Locatie is een van de hoofdfiltercriteria waar mensen op filteren niet hét criterium…”

    MAW: het is idd een van de onderscheidende factoren maar niet DE factor…..zoals geen enkele dat is.

    Over de link love:
    rel=’external nofollow’…;-)

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Arnout: waar ik veel moeite mee heb is anonieme reacties, als je praat over ‘ons vak’ vind ik dat je moet aangeven waar je vandaan komt zodat ik je woorden op waarde kan schatten.

    Mocht je mijn stukken vaker lezen zie je dat sarcasme overigens vaker terugkomt, ik dacht dat het wel duidelijk was dat die opmerking met een pondje zout genomen moest worden, maar dat was dus niet het geval.

    En als je zegt dat ik veel zogenaamde ervaren en professionele IT recruiters niet serieus neem, heb je wel gelijk. De meeste zijn namelijk niet zo professioneel, zeker als ze ervaren zijn. Heeft te maken met vakblindheid, gebrek aan opleiding (op de één of andere reden krijgt iedereen training, behalve P&O’ers en recruiters zelf, tenminste, tot voor kort zeker). Niet allemaal hoor, er zitten hele goede tussen, maar die zijn erg beperkt. Jouw opmerking dat je moeite hebt met de manier waarop ik deze ‘gouden tip’ geef, ondersteund daarin mijn punt eigenlijk wel. Je had ook kunnen zeggen: goh, nooit aan gedacht, ga ik iets mee doen. Of ‘wij zitten niet praktisch in het land, niet waardevol’. Vervolgens schrijven vanuit een anoniem adres waardoor je dus niet eens gebruik maakt van de linklove die je op dit blog kan krijgen om je eigen pagerank (seo) te verhogen geeft me aan dat je ook nog best een beetje training kan gebruiken 🙂

  • Arnout
    says:

    Bas, het was natuurlijk bedoeld om een reactie uit te lokken en gelukkig heb je je opmerking genuanceerd!

    Waar ik veel moeite mee heb is de toon waarmee je deze ‘gouden tip’ geeft. Dan neem je ons vak en de vele professionele en ervaren IT recruiters niet serieus.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Paul: daar denken wij dan duidelijk anders over, maar het ligt weet ik heel erg aan het type persoon en de sector. Ik heb recent veel interviews gedaan met mensen en iedereen zegt dat ze de baan niet gekozen hebben vanwege de locatie, maar wel anderen hebben laten varen vanwege de locatie. Tja, het is maar hoe je het bekijkt.

    Het komt meer en meer voor als randvoorwaarde en het is wel één van de onderscheidende vermogens. Echter, één van de, ergens je blind op staren is nooit slim. Een pracht locatie met een slechte baan werkt niet, maar een onbereikbare prachtige baan haken ook veel mensen op af (TomTom is zelfs verhuisd om die reden hoorde ik recent).

  • paul van oosterhout
    says:

    Kudos on het zelfspot….

    Maar even serieus…Locatie is een van de hoofdfiltercriteria waar mensen op filteren niet hét criterium…

    Staar je er dus niet blind op.