Referral recruiting is vooral een word of mouth activiteit

Referral programma’s van bedrijven kunnen zeer waardevol zijn in de huidige, krappe arbeidsmarkt.

In tegenstelling hiermee hebben online referral programma’s slechts een beperkte bijdrage; zeker als het om een pure play site gaat, zoals bijvoorbeeld Zubka, Spotajob en H3.

De reden hiervoor is simpel en menselijk. Voor belangrijke beslissingen, zoals een andere baan, leg je graag je oor te luisteren. De mening van de mensen die je kent en vertrouwt is daarbij een belangrijke bron van informatie.

Zo werkt het ook met referrral programma’s; een medewerker bij een bedrijf kan via zijn vrienden- en kennissenkring op zoek gaan naar eventuele nieuwe collega’s. En die vrienden en kennissen kunnen op hun beurt voor de vergroting van de inktvlek zorgen binnen hun respectievelijke kringen.

En dit is dus Word of mouth (WOM) ‘marketing’. Een tweetal recente onderzoeken geven daar zeer interessante informatie over.

The journal of Advertising Research
Allereerst The Journal of Advertising Research (JAR) met een onderzoek uit december 2007 (via Natural Marketing):

49% of all receivers of word-of-mouth product information say they are highly likely (9 or 10 on the 10-point scale) to relay the advice they have received to someone else.

And, nearly half of all receivers of word-of-mouth advice say they will likely make a purchase based on the conversation.

Dit onderzoek gaat over de aanschaf van producten en/of diensten maar kan natuurlijk met enig vertrouwen naar het domein van de arbeidsmarkt vertaald worden.

Forrester Research
Forrester publiceert het nodige over worth of mouth marketing en heeft daarbij een schat aan kwantitatieve informatie verzameld.

Waaruit onder meer blijkt dat de jongere generatie (Gen Y) veel meer vertrouwd op WOM dan ouderen. Jongeren vertrouwen voor 45% in sterke mate op aanbevelingen van vrienden en familie; terwijl ouderen hier slechts 25% scoren.

En verder blijken jongeren ook veel actiever in het geven van informatie; 60% verteld familie en vrienden over interessante producten, tegenover 46% van ouderen.

Meest gebruikte kanalen
En zowel JAR als Forrester geven ook de top 3 aan kanalen die wij gebruiken om te ‘WOMmen’:

  1. Direct persoonlijk contact (Forrester: 58%, JAR: 76%)
  2. Telefoon  (Forrester: 43%, JAR: 17%)
  3. E-mail (Forrester: 20%, JAR: 3%)

Los van de verschillen in percentage laten zowel Forrester als The Journal of Advertising Research zien dat direct contact verreweg het meest gebruikte kanaal is. En dat Internet geen rol van betekenis speelt.

Conclusie
Hoewel online referral programma’s natuurlijk een rol kunnen spelen in het faciliteren van de communicatie zal hun impact dus beperkt zijn.

Simpelweg omdat we de mensen direct om ons heen het meeste vertrouwen. En omdat belangrijke zaken gewoon beter van persoon tot persoon besproken kunnen worden.

Geef een reactie

2 Comments