Online: mediaselectie wordt moeilijker…of juist niet?

Ach, “vroegah” – die goeie ouwe tijd waar je je mediastrategie in print kon bouwen op de paar titels in je branche die er echt toe deden, en dan een beetje spelen met formaat/frequentie/periode. Nee, dan nu, waar bereikcijfers niet altijd voor handen zijn, het aantal titels ver”tig”voudigd, enzovoort. Maar is het echt zo moeilijk? Of is online media juist het walhalla van de resultaatgerichte marketeer?

Wat mij betreft zijn een aantal criteria niet veranderd in mediaselectie. Ik kijk altijd naar umfeld – kwaliteit – doelgroepbereik – creativiteit – en natuurlijk kosten. Maar waar ik in print voornamelijk kan varieren in formaat, positie en soms doelgroepselectie (banderollen, inserts etc laat ik buiten beschouwing), kan ik in online media varieren in formaat (banner, skyscrapers, rectangles), soort en techniek (pop-ups, lay overs, flash, gifs etc), doelgroepselectie (IP-targeting, keywords) maar ook nog eens andere varianten toevoegen zoals RSS feeds, advertorials in e-mail nieuwsbrieven, XML-banners, IP-targeting, adwords, het gaat maar door. En dan heb ik het nog niet over de meet/afrekenmethode (CPM, CPC, CPL)

Een goed online mediaplan bouwen, valt niet mee. Er zijn weinig mediabureaus die hierin echt goed kunnen adviseren. Zij kijken vooral naar bereikcijfers en kosten, terwijl ik ook umfeld en kwaliteit belangrijk vind. Wat is nu een effectieve en efficiente methode om een mediaplan te bouwen als je je strategie en boodschap hebt bepaald? Ik vraag me af: wie laat zich 100% adviseren door een bureau? Wie heeft het gevoel dat ‘ie kennis en ervaring mist? En wie baalt er ook zo van dat er zo weinig informatie voorhanden is over wat werkt en wat niet?

Mijn tips:
– lezen, lezen, lezen over online mediainzet en kijken, kijken, kijken naar online ads
– maak een eigen shortlist van titels (als je strategie, doelgroep, boodschap en doelstelling zijn bepaald)
– zoek goed mediabureau en zorg met bovenstaande voor goede briefing
– werk gezamenlijk met mediabureau en reclamebureau een 1e scenario uit waarin ook verschillende formats, technieken en varianten zijn opgenomen
– keuze maken, doen, en ALLES METEN
– halverwege evalueren, evt. aanpassen, en opnieuw ALLES METEN
– op basis van eindevaluatie en wat je ondertussen geleerd hebt, een volgend mediaplan verrijken met info. En vooral blijven “spelen” met inzet van titels/technieken/etc.
– blijf eigenwijs, blijf proberen. Dus ook al zijn de bereikcijfers flut – gewoon inzetten en BLIJVEN METEN.

Zijn er meer mensen die ’t zo doen? Ik heb in elk geval resultaat geboekt met deze aanpak, weet wanneer RSS feeds beter scoren dan advertorials in nieuwsbrieven, welke titels voor wervingscampagnes goed scoren. En elke campagne leer ik er weer bij. Voorbeeld: mijn eerstvolgende campagne omvat naast 1 week rectangles (intro, ondersteund met radioinzet), skyscrapers (met en zonder XML), RSS feeds, advertorials in nieuwsbrieven, e-mailings, targetbannering en een adwordscampagne. Vorige keer IP-targeting gedaan, maar daar was de uitlevering te hoog en response te laag….

Enfin, we blijven leren. Hoor dus ook graag suggesties voor toevoegingen aan de tips en mogelijk nieuwe online mogelijkheden die ik nog niet heb geprobeerd!

 

Geef een reactie

1 Comment