Microsites de SEO oplossing voor grote bedrijven? Dacht het niet

pleisters

Grote bedrijven hebben steeds vaker hun eigen wervingssites. En dat is op zich heel fraai. Maar wie heeft wel eens geprobeerd een vacature van zo’n groot bedrijf via Google te vinden?

Precies, dat valt vies tegen. En dat komt niet zelden door de manier waarop deze bedrijven hun vacatures onzichtbaar maken voor Google. Verstopt in databases, al dan niet geleverd door Applicant Tracking System (ATS) leveranciers.

De oorzaken
Daar sta je dan met je goede bedoelingen. Een ATS aangeschaft om je interne proces te optimaliseren. Een wervingssite ontwikkeld om jezelf optimaal te presenteren naar nieuwe medewerkers. En dan ook nog met veel pijn en moeite die twee aan elkaar gekoppeld. Maar bezoekers, ho maar.

Bedrijven geven niet zelden ferme bedragen uit aan communicatie. SEO en SEM maken daar tegenwoordig een integraal onderdeel van uit. Maar als het om arbeidsmarktcommunicatie gaat wordt het beeld ineens heel anders. Alsof dit deel van de wereld ineens andere regels kent.

Een Amerikaanse oplossing?
Maar er is een oplossing. Tenminste dat vinden de bedrijven die deze oplossing aandragen. Zij bieden namelijk een … SEO geoptimaliseerde microsite aan! Bent u er nog? Ik lag namelijk naast mijn stoel van verbazing. Dat ik daar niet aan had gedacht!

Zonder blikken of blozen bieden deze bedrijven aan om de vacatures uit het ATS te kopieren en op een aparte microsite te zetten. Geoptimaliseerd voor de verschillende zoekmachines. Zodat de vacatures wel gevonden kunnen worden.

Wie zijn deze bedrijven? Een paar bekende (volgens Cheezhead) zijn:

Logo SEO4Jobs SEO4Jobs. Levert Corporate Career Site Optimization. Als dat niet lekker bekt.

Logo Optijob

Optijob. Maakt niet alleen een microsite, maar plaatst de vacatures ook nog eens door naar bv. GoogleBase en Facebook.

Logo Jobs2Web

Jobs2Web. Noemt zichzelf de Leader in Interactive Recruitment. Toe maar… Met klanten als Verizon, AT&T, Xerox

Nee, niet echt een oplossing
Maar laten we even een korte reality check doen. Ik heb als bedrijf een ATS om mijn HR processen optimaal te onderstenen. Ik heb als bedrijf een wervingssite om kandidaten optimaal te informeren. En nu moet ik ook nog een microsite om kandidaten uberhaupt op mijn wervingssite te krijgen?

Is dat geen pleisters plakken, in plaats van het probleem op te lossen?

Het antwoord is JA.

Wat dan wel?
Fijn om te weten, maar wat moet je nou als bedrijf? Personeel is een schaars goed, en al die systemen kosten alleen maar geld.

Gelukkig zijn er meerdere opties:

  • Optimaliseer de wervingssite voor zoekmachines
  • Verlang van de ATS leverancier een oplossing
  • ATS aan vervanging toe? Los het meteen goed op

Optimaliseer de wervingssite voor zoekmachines
Dit is waarschijnlijk de beste methode. En in de meeste gevallen met de minste impact. En het hoeft niet duur te zijn. Zolang je maar geen black hat SEO technieken gaat gebruiken; want dan kan ook je corporate website wel eens ernstig te lijden krijgen.

Het betekent dat op zoek moet worden gegaan naar een SEO expert. En daar zijn er meer dan voldoende van.

Verlang van de ATS leverancier een oplossing
Dat hangt natuurlijk een beetje af van de relatie met de ATS leverancier; maar het is een volstrekt logische. Wat heb je tenslotte aan een ATS als je geen mensen kan vinden?

ATS aan vervanging toe? Los het meteen goed op
Soms heb je geluk. Voeg in deze situatie een paar punten toe aan de lijst van eisen en wensen:

  • Geintegreerde wervingssite functionaliteit
  • SEO optimalisatie voor gepubliceerde vacatures
  • Functionaliteit om vacatures op vacaturesites te plaatsen

Geef een reactie

8 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Jorrit:
    Lezen is een vak apart. Dat blijkt maar weer. Ik zou je daarom willen voorstellen het artikel goed te lezen, vervolgens je laatste reactie door te nemen. Om daarna zelf de correctie jouw laatste reactie te schrijven.

    De suggestie die je wekt is ten eerste buitengewoon misplaatst en ten tweede volstrekt onjuist. Maar dat je zelf ook wel blijken na goede lezing.

  • Jorrit Blok
    says:

    @Marc
    Het is niet mijn bedoeling jou te vertellen waar je over zou moeten schrijven. Aan de vele inhoudelijke reacties die ik heb geplaatst zou men dat ook moeten kunnen zien. Maar…als je over een onderwerp schrijft, en daar specifiek aan je lezers vertelt dat ze van hun ATS leverancier moeten éisen dat ze SEO optimalisatie leveren , je zelf 3 voorbeelden geeft van bedrijven die géén ATS zijn en vervolgens, ondanks dat je wéét dat er wel eentje is die het doet, die partij níet noemt, ben je volgens mij bewust niet helemaal volledig in de informatieverstrekking naar je lezers. Het is een feit, dat doordat ik zelf die reactie plaats, ik het risico loop door jou als schaamteloze zelfpromotor te worden aangemerkt, en de volgende keer zal ik een ander vragen de reactie te plaatsen, om die schijn te vermijden. Ik vind echter nog steeds dat je lezers best enigzins volledig geinformeerd mogen worden. Dat kan met of zonder lovende woorden richting zo’n partij, maar de informatie aan je lezers onthouden roept de vraag op waarom je dan in vredesnaam over zo’n onderwerp schrijft. (?)

  • Marc Drees
    says:

    @Jorrit:
    De laatste keer dat ik het checkte was ik degene die de content van mijn postings bepaalde. En niemand anders.

    Tegelijkertijd houd ik mezelf het recht voor RecruitmentMatters van schaamteloze zelfpromotie te ontdoen. Ongeacht of de zelfpromotie al dan niet feitelijk correct is.

    Dit weblog is niet bedoeld als uithangbord van producten en/of diensten; zoals het ontbreken van enige vorm van reclame op deze stite ook al meer dan duidelijk maakt.

  • jorritblok
    says:

    @marc
    even kort want in vliegtuig… Als jij de volgende keer je lezers volledig informeert zal ik weer, zoals je gewend bent, zuiver inhoudelijk reageren, afgesproken?

  • Marc Drees
    says:

    @Jorrit:
    Jouw eerste reactie is een zeer slimme mix van schaamteloze zelfpromotie en een goede inhoudelijke reactie. Dus voor een volgende keer die schaamteloze zelfpromotie achterwege laten graag!

    De drie Amerikaanse partijen zijn inderdaad geen ATSen, maar pretenderen dit ook niet te zijn. En daar ligt direct het probleem met deze ‘oplossingen’. Het is weer een point solution. Een geisoleerde oplossing voor een deel van de problematiek in plaats van een integraal onderdeel van een totaaloplossing

  • Jorrit Blok
    says:

    Oh nog een kleinigheidje. Bekijk eens al die zogenaamd geoptimaliseerde websites op inhoud. Je zult mogelijk zien dat er behalve vacatures heel erg weinig content aanwezig is. Net of, wanneer je je vacatures wilt optimaliseren, de rest van je boodschap opeens niet meer telt 🙂

  • Jorrit Blok
    says:

    Sinds 2003 levert Otys Recruiting Technology (semi-) automatische SEO-optimalisatie op haar jobboards. We waren daarmee de eerste en op dat moment de enige. Over de jaren hebben ondertussen duizenden kandidaten via Google en onze SEO Optimizer een baan gevonden en recruiters aan twee kanten geld verdiend. Namelijk door aan de ene kant minder te hoeven investeren in exposure (De SEO Optimizer van Otys is namelijk GRATIS opgenomen in de oplossing) en anderzijds hebben ze er (al-dan-niet-passieve) kandidaten mee gevonden en bemiddeld.

    Wat heel belangrijk is om te melden: SEO is in hoofdlijnen te verdelen in twee categorieën. De eerste is de technische optimalisatie. Deze is geheel te automatiseren. Het gaat dan om het op een zo optimaal mogelijke manier voorbereiden van een webpagina (i.e. vacature advertentie) op een “crawl” van Google. De tweede categorie SEO is die van de inhoudelijke. Hoewel er veel gedaan kan worden om ook dit deel te automatiseren, is de mate van succes nog altijd afhankelijk van de kwaliteit van de content. Dit is op te lossen door in de workflow van het ATS een bepaald gedrag te bevorderen of af te dwingen. Gedrag waardoor de gebruiker (die de vacature invoert) wordt geholpen zo optimaal mogelijke content te genereren. Naast workflow gereedschappen is ook bewustwording (“wat is dan optimale content”) bij de gebruiker erg belangrijk. Dit kan worden bevorderd door middel van trainingen.

    Jobs2Web heeft een soort template die enigszins geoptimaliseerd is. Niet per definitie op individuele vacatures maar op categorieën van vacatures (jobs in minnesota). Kijk maar eens via hun portfolio. Alle websites zijn gebaseerd op exact dezelfde template. Jobs2Web is geen ATS. Dat heb je dan dus nog nodig, en je gaat de interactie missen die het inhoudelijke deel van het spelletje moet verzorgen. Omdat je ATS er dan geen feitelijke invloed op uitoefent.

    OptiJob komt aardig in de buurt, maar ze zijn geen ATS, maar een outsourced solution. Een beetje hetzelfde als bij Jobs2Web, maar wel veel beter ogend.

    Ook SEO4Jobs is een outsourced solution. En dus geen ATS.