Personal branding sites, schrale wijn in mottige zakken?

delete Er zijn een toenemend aantal sites waar je je als professional kunt presenteren aan potentiële werkgevers: Personal branding sites.

In de afgelopen maanden heb ik er op RecruimentMatters al de nodige behandeld: VisualCV, JobFox, Konnects, Solmatch, Trovix, NotchUp, Zumeo, etc. En er zijn er nog heel wat meer.

De vraag is echter; zijn die Personal branding sites echt iets nieuws onder de zon?

CV databases en Linkedin
Want we hebben natuurlijk al sinds jaar en dag de vacaturesite met als aanhangend vocht de CV database. Toegegeven; in tegenstelling tot bijvoorbeeld VisualCV valt er niet veel aan jouw profiel te ‘pimpen’. En sociaal netwerken met peers is er al helemaal niet bij.

Daarnaast hebben we natuurlijk ook al heel lang Linkedin, de social netwerk site voor professionals. Eigenlijk is Linkedin een Personal branding site avant la lettre. Zeker als je ook nog eens je eigen naam in de Linkedin URL hebt staan.

Dus wat is er nieuw?
Nou ja, eigenlijk niet zoveel. Personal branding sites lijken meer op Linkedin dan op vacaturesites. En als je met Linkedin wilt concurreren moet je wel van hele goede huize komen. En bestaat zo’n huize eigenlijk wel?

Want Linkedin heeft het brand, de traffic en de features. Personal branding sites missen alledrie. Nou goed, misschien hebben ze een paar leuke features. Maar niets wat Linkedin niet binnen 1 tot 2 maanden zou kunnen toevoegen. Als ze het belangrijk genoeg zouden vinden.

Is er een toekomst voor Personal branding sites?
Nee. Het zijn zogenaamde point solutions, net als de microsites voor corporates.

En professionals zijn allang onder de pannen. Bij Linkedin en/of Xing. En zullen op zijn best uit nieuwsgierigheid eens het water bij een Personal branding site testen. Om de site vervolgens weer net zo snel te vergeten.

Willen Personal branding sites enige kans maken, dan moeten ze ervoor zorgen dat je je profiel kunt overnemen van een andere site. En dat je jouw ‘presence’ op het web kan samenbrengen.

Maar dat willen ze natuurlijk niet. Want ze denken met een walled garden waarde te creëren. Om vervolgens de boel zo snel mogelijk te verkopen. En dat is een illusie.

Het beste waar die Personal branding sites op kunnen hopen is opgekocht te worden door een vacaturesite. En dan wel eentje die te lui is om zelf de CV database om te vormen tot een Personal brand hangplek. Want ook dat is niet zo moeilijk…

De Deathpool lonkt…

Geef een reactie

1 Comment
  • Chris Stapper
    says:

    Het concept is zeer interessant, maar zoals je zegt, het bestaat al onder een andere naam. Dus veel vraagtekens bij de toegevoegde waarde. Toch ga ik eens kijken of er wat voor me bij zit. Nieuwe dingen proberen is leerzaam.