Werkbank: Functionaliteiten vs. Usability

Vacaturesites kunnen gebruik maken van een keur aan functionaliteiten en tools om het leven van werkzoekenden makkelijker te maken. Het is echter maar de vraag of al die handige functies de usability altijd ten goede komen.

Voor ons was dit tijdens het bouwen van Werkbank een beetje een heikel punt. Aan de ene kant willen we Werkbank zo simpel en overzichtelijk mogelijk houden, aan de andere kant willen we graag zoveel mogelijk handige functionaliteiten inzetten. Dillemma, wat kies je wel en wat kies je niet?

De functies die vanaf de start op Werkbank staan zijn:

  • Zoekfunctie
  • Rss feeds
  • Deja-vu (vacatures die je eerder bekeken hebt)
  • Vergelijkbare vacatures
  • Zelf vacatures uploaden

Na de lancering is hier nog een ‘Tip een vriend’ functie aan toegevoegd.

Vanuit een “Keep it simple” uitgangspunt hebben we niet gekozen voor:

  • Login voor bedrijven en sollicitanten
  • Kandidaatprofielen en CV uploads
  • Rechtstreeks solliciteren via Werkbank

Ik sluit overigens niet uit dat we één of meerdere van deze functies niet alsnog zullen gaan gebruiken op Werkbank. Op dit moment hebben ze denk ik nog te weinig toegevoegde waarde, maar mits goed uitgevoerd (in ons geval zo simpel mogelijk) kan het op termijn alsnog interssant zijn om ze toe te voegen.

Wat zijn wat jullie betreft onmisbare functies op een vacaturesite als Werkbank?

Geef een reactie

3 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    vacatures per mail zou niet mogen ontbreken inderdaad, ondanks de doelgroep.

    Fantastisch trouwens dat jullie het deja-vu en gerelateerde vacatures stuk hebben opgenomen. Dat is iets dat ik nog (te) veel mis, ook bij corporate vacaturesites!

  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Less is more.

    Ik denk dat jullie een uitstekende keuze hebben gemaakt door ‘minimalistisch’ van start te gaan. Het is voldoende; alle kernfuncties zijn aanwezig en makkelijk te vinden.

    Ik ken wel andere sites…