Is Reed Business de etalage aan het opdelen?

Dobbelstenen We weten al sinds begin dit jaar dat Reed Business Information in de etalage staat. En daardoor weten we ook dat het met de integrale verkoop van RBI blijkbaar niet wil vlotten.

En RBI is zich daar ook terdege van bewust. Want een dergelijke ‘windstilte’ is in het algemeen niet bevordelijk voor de vraagprijs. Blijkbaar zien potentiele kopers niet voldoende in de etalage van RBI

Dat is dan ook de reden waarom RBI bezig is de etalage op te leuken. En dat doet ze in ieder geval langs twee wegen:

  1. De uitrol van Totaljobs naar andere landen in Europa, te beginnen in Duitsland
  2. Door recruitment crossmedia te promoten; met nichesites voor haar diverse bladentitels.

En langs die tweede weg heeft RBI recent weer een drietal sites aan haar kralenketting toegevoegd (Gemeente.nu, Zorgwelzijn.nl en MarqIT.nl).

Vreemd genoeg heeft zij bij de lancering van deze nieuwe sites gekozen voor een nogal aggresieve benadering, althans in de tekst van het persbericht:

Waar het op een vacaturesite met 60.000 andere vacatures lastig is om de juiste vacature te vinden, is binnen een nichesite de relevantie en daarmee de trefkans voor recruiter en kandidaat veel hoger.

Op zich een correcte observatie, maar een beetje vreemd als je ook dat soort vacatursites bezit. En helemaal vreemd als je bedenkt dat die niche sites Totaljobs ook nog eens van deze vacatures voorzien…

Met een dergelijke benadering lijkt RBI definitief te worden voorbereid op een verkoop in delen. Aan de ene kant de bladentitels met hun web aanhangels, en aan de andere kant de Totaljobs group.

En eerlijk gezegd heeft dat de meeste kans van slagen. Nu nog wachten op de koopsignalen als bewijs van het succes van deze strategie.

Wordt vervolgd…

Geef een reactie

1 Comment
  • Bas van de Haterd
    says:

    de felheid waarmee deze tak van Reed tegen Totaljobs heeft afgezet heeft me ook verbaasd ja. Maar goed, het zijn twee totaal andere units die op de laatste P&O beurs niet eens een stand deelde (sterker, aan de andere kant van de zaal zo ongeveer stonden). Op zich hebben ze de lessen van oud COO Keith Robinson dus wel geleerd: als je niet bereid bent te kanibaliseren, moet je iets niet doen. Uiteindelijk bouw je bijna zeker twee businesses van hetzelfde formaat op.

    De trend naar niche sites en vooral community driven niche sites is er één die ik sterk ondersteun, dus vanuit die optiek begrijp ik deze zet volledig. Het grappige is overigens dat ze 5 jaar geleden ook een bak niche sites hadden die allemaal weer in totaljobs zijn opgegaan, op een enkele na.