Vergelijkingssites voor werkgevers: Jobinsider.nl

Logotype JobinsiderVergelijkingssites voor werkgevers zijn bedoeld om werkzoekenden een objectiever beeld te geven van hun (eventuele) toekomstige werkgever.

Gisteren heb ik Jobber beoordeeld (een initiatief van Tempo-Team); vandaag is Jobinsider.nl aan de beurt.

Jobinsider
Deze site is net als Jobber nog krakend vers. En net als bij Jobber wordt dat direct duidelijk uit de toevoeging Beta aan het logo.

In tegenstelling tot Jobber wordt het aantal beoordelingen op de site niet gemeld. Maar enig speurwerk doet vermoeden dat ook hier er slechts enkele tientallen beoordelingen zijn ingevoerd.

Jobinsider is een particulier initiatief (Jobinsider VOF) waar vier vennoten bij betrokken zijn:

  • Dumile Makatani
  • Achmed Awad
  • M. Dijkstra (via Go Concepts VOF)
  • P. Leenhouts (via Go Concepts VOF)

Wat apart is dat zowel Makatani als Awad Op Linkedin aangeven dat zij naast Jobinsider (onder meer) business analist bij Yacht zijn. Dat betekent dus dat er onder de Randstad vlag zowel een officieel als een particulier initiatief rondom vergelijkingssites speelt. Merkwaardig …

Hoe ziet een beoordeling eruit?
Een beoordeling van een bedrijf ziet er als volgt uit:

Beoordeling (Jobinsider)

In eerste aanleg dacht ik: Is dit alles? Tot bleek dat er vijf tabs aan de bovenkant staan; waardoor je door de verschillende onderdelen van de beoordeling kan lopen.

Maar dat is nogal omslachtig; en de informatie wordt niet bepaald efficient getoond; zoals onderstaand voorbeeld duidelijk laat zien:

Beoordeling (Jobinsider)

En dit gaat nog wel een tijdje zo door.

Ook bij het uitdelen van cijfers is er sprake van een gruwelijke verspilling van real estate:

Beoordeling (Jobinsider)

Je moet gewoon teveel klikken en scrollen om alles te zien. Dat is echt buitengewoon irritant en gezien de hoeveelheid informatie ook volstrekt onnodig. 

Dit nodigt bepaald niet uit om eens lekker op Jobinsider rond te browsen.

Hoe gaat het beoordelen in zijn werk?
En ook hier laat Jobinsider zien dat ze nog niet al teveel ervaring heeft interface design en usability. Wat te denken van onderstaande invoer met combo boxen?

Beoordeling geven (Jobinsider)

Beste Jobinsider: Wel eens van radiobuttons gehoord? Scheelt voor de invoerder toch een hele serie clicks. En ik ga er toch vanuit dat jullie het de beoordelaars zo makkelijk mogelijk wil maken.

Conclusie
Jobinsider geeft een uitgebreide beoordelingsmogelijkheid zo inefficient weer dat zowel een beoordelaar als een zoeker naar beoordelingen niet veel tijd op Jobinsider zal willen besteden.

De site is niet gericht op deze twee doelgroepen; zowel het interface als interaction design is eenvoudigweg te slecht verzorgt.

En dat is (voor een vergelijkingssite) naar mijn idee een doodzonde.

Geef een reactie

11 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Hierbij de e-mail wisseling die ik met RBI (Corporate Communicatie) heb gehad:

    Dit is mijn oorspronkelijke vraag op 11 april 2008:
    Een kleine maand geleden heb ik op RecruitmentMatters een artikel gepubliceerd over Lintberg; een nieuw initiatief in online recruitment. Twee van de oprichters zijn medewerkers van Reed Business; te weten Thomas Verbeeck (JobsInFinance) en Olivier van Duijn (Totaljobs).

    Ik heb met de heer Verbeeck over dit initiatief gesproken. Tijdens dit gesprek verzekerde de heer Verbeeck mij dat de directie van Reed Business bekend is met het initiatief en accoord zijn met de betrokkenheid van zowel de heer Verbeeck als de heer Van Duijn.

    Ik heb de heer Verbeeck tijdens dit gesprek aangegeven dat dit mij verbaasde gezien de positie van zowel de heer Verbeeck als die van de heer Van Duijn. Aangezien deze verbazing nog steeds bestaat; ondanks de verzekering van de heer Verbeeck zoek ik naar bevestiging van Reed Business zelf.

    Kunt u mij bevestigen dat de directie van Reed Business, 1. Bekend is met het initiatief Lintberg en 2. Accoord is met de betrokkenheid van de heren Verbeeck en Van Duijn bij dit initiatief?

    En dit is de reactie van RBI (25 april 2008):
    Het is gecheckt en ik heb gisteren uitsluitsel gekregen. Dit initiatief van beide heren is accoord bevonden en reeds contractueel vastgelegd met de Legal afdelingen in Nederland en de UK. Is hiermee jouw vraag voldoende beantwoord?

  • Bas van de Haterd
    says:

    En ook bij Lintberg begreep ik dat dit niet in alle openheid gedaan wordt. Zal wel iets te maken hebben ook met de bekrompenheid van veel bedrijven over het hebben van een eigen zaak naast je baan en van de wetenschap dat in deze arbeidsmarkt ze je toch niet heel snel zullen ontslaan en je anders meteen wel weer iets nieuws hebt.

  • Marc Drees
    says:

    @Ronald:
    Het is net als met Lintberg een hele vreemde situatie. Ik zou als werkgever het minder prettig vinden als enkele van mijn werknemers met eenzelfde initiatief bezig zijn.

    Maar we leven in vreemde tijden…

  • Marc Drees
    says:

    @Achmed:
    De opmerking over radiobuttons is geen kwestie van smaak maar van usability. Een combo box laat namelijk niet direct de beschikbare mogelijkheden zijn; de radiobuttons wel. Een stuk overzichtelijker voor de gebruiker, om nog maar te zwijgen van de reductie in het aantal muiskliks…

    En met een goed grafisch ontwerp kan je ervoor zorgen dat het ‘witte bolletjes’ gevoel wordt beperkt.

    Ik heb de uitzending van de Dragons Den niet gezien, maar ik begrijp dat het beter ook niet bekeken kan worden?

    En als laatste natuurlijk succes met alle inspanningen om er die flitsende site van te maken!

  • Achmed Awad
    says:

    Hi Marc,

    Ten eerste, leuk dat je een stuk over ons hebt geschreven.

    Ten tweede: we wilden snel lanceren ivm de uitzending op Dragon’s Den, en daarom zijn we niet in staat geweest om het geheel af te bouwen zoals we wilden. Daar wordt nu erg hard aan gewerkt en zullen zeker met een flitsende site terugkomen.
    Helaas werd ons concept al in de eerste uitzending meegenomen, ondanks aandringen om dit later uit te zenden. We wilden de kijkers van het programma, maar ook de concurentie in ieder geval laten weten dat we toch zijn doorgegaan.

    De opmerkingen die je maakt over de interface en overzichtelijkheid, zijn deels terecht, en wordt “as we speak” aangepast en getest.

    Je opmerking over radio buttons vinden wij persoonlijk een kwestie van smaak, hebben er ook over nagedacht en geprobeerd, maar dat werd echt een circus van witte bolletjes op het scherm.

    In ieder geval bedankt voor je feedback, en houd ons de komende weken in de gaten voor goede veranderingen en toevoegingen!

    Gr Achmed