Marketing van Vodafone naar Amsterdam

Een opmerkelijk bericht in de Marketingtribune. De marketingafdeling van Vodafone gaat naar Amsterdam. “Om dichter bij de bureaus te zitten, te profieren van de hoofdstad als creative capital maar om bovenal aansluiting te vinden op de arbeidsmarkt.”

Het oude hoofdkantoor in Maastricht blijft open voor ondersteunende functies, maar de marketeers, verkopers, het online team en finance verhuizen naar Amsterdam.

En dan vraag ik me af: om bovenal aansluiting te vinden op de arbeidsmarkt. Natuurlijk, in Amsterdam is het aantal marketeers en vooral online marketeers veel groter. Zonder meer. Omdat alles er zit, zit iedereen er, tenminste, zo lijkt het. En ja, ik weet ook dat Maastricht wel heel ver weg was, maar toch. Iedereen zit al in Amsterdam. Vodafone had juist onderscheidend vermogen in Maastricht, qua regio en lokatie. Nu zijn ze één van de velen.

Ik geef toe, Vodafone heeft natuurlijk imago. Maar ze staan niet in de top 50 van Wervingswereld. En in Amsterdam boksen ze ineens wel op tegen KLM (5e in wervingswereld en 1e bij Universum onder Marketing studenten), die ook veel marketing en online marketing mensen zoeken. In Amsterdam boksen ze ook op tegen partijen als ING, RTL Nederland, SBS, MTV, KPN, Satama Interactive, Lost Boys, Google en ik kan nog wel een uurtje doorgaan.

Het blijft natuurlijk een vraag zonder echt antwoord denk ik. Immers, ga je zitten waar de vijver het grootst is (Amsterdam) of ga je zitten waar het minste mensen in een kleinere vijver vissen (Maastricht in dit geval). Ik kies zelf doorgaans liever voor het laatste. Waarom? Omdat je dan kans hebt het grootste talent aan je te binden. Immers zijn er hele grote talenten die per sé niet een bepaalde regio willen verlaten. Als je als één van de weinigen in die regio zit, ben je spekkoper.

Nu moet ik wel toegeven, Maastricht zou ik niet direct op één zetten. Het is namelijk te ver van alles weg, ook van de rest van de community. En je moet op die lokatie snel uitwijken naar België en Duitsland voor je achterland. Lokaties als Eindhoven zijn dan al weer een stuk beter bereikbaar en het is niet voor niets dat Ilse media bijvoorbeeld al jaren een extra lokatie in Eindhoven aan houdt (naast Amsterdam) waar veel van de briljante technici zitten. Die zijn in Amsterdam veel moeilijker te vinden en te behouden.

Geef een reactie

1 Comment