ASML en automatische e-mails: één zwaluw maakt nog geen zomer

ASML onder het vergrootglas Deze keer is het ASML die aan de tand wordt gevoeld over de kwaliteit van hun automatische e-mail response op mijn online sollicitatie. En dat is natuurlijk heel wat anders dan van die high-tech machines maken voor chipsbakkers.

Ik heb in het Engels gesolliciteerd, op de positie van Cost Engineer Optics. Een fraaie titel.

En dit hoop ik aan te treffen in de e-mail.

De e-mail

Automatische e-mail response op online solliciatie bij ASML

naam en e-mail adres zijn verwijderd

Duidelijk?
Nee. Daar is helaas weer een volstrekt onduidelijke titel:
Your Application

Feitelijk juist, maar zonder enige relevante informatie. Ik wil de bedrijfsnaam zien en natuurlijk ook de functienaam. 

En het ’spoedig & snel’ virus is ook hier aanwezig maar met een iets andere suggestie:
As soon as we have reviewed your resume, I will contact you about the possible next steps.

Deze zin lijkt te zeggen dat direct na het bekijken van het CV er contact met mij wordt opgenomen. Alles hangt dan wel af van het moment dat mijn CV wordt bekeken, en daar wordt natuurlijk weer geen datum aan gehangen.

Persoonlijk?
Ja, zeker weten. Ik zou zelfs willen zeggen, zeer persoonlijk.

Met uitzondering van de stompzinnige aanhef:
Dear <Voornaam> <Achternaam>,

Kies een aanhef; formeel of informeel. Maar probeer niet beiden in één aanhef op te nemen. Vreselijk.

Maar afgezien hiervan wordt ik heel blij deze e-mail als het om het persoonlijke element gaat:

  • De e-mail van de afzender is helemaal goed. Een mens van vlees en bloed, met na het @ teken de bedrijfsnaam.
  • Een reactie in de ik-vorm.
  • Een afsluiting door een mens van vlees en bloed; met telefoonnummer en e-mail adres (dat hetzelfde is als de afzender)

Helemaal top. En aan het eind van de e-mail zelfs nog een zinvolle disclaimer:
– This is an automatic email reply –

ASML is op dit gebied een lichtend voorbeeld voor heel Nederland!

Informatief?
Nee, in het geheel niet.

Jammer natuurlijk, na die gelukzalige ervaring hierboven. Koude douche.

Met links?
Ja, eentje.  Maar die is bepaald irrelevant want het gaat hier om een link naar een nieuwsbrief van ASML.

God mag weten wat zo’n link in een automatische e-mail response op een online sollicitatie doet.

Conclusie
Tja. Eén onderdeel scoort zo’n beetje 100% en de rest is matig tot slecht. Een duidelijk voorbeeld van het spreekwoord dat één zwaluw nog geen zomer maakt.

Geef een reactie

1 Comment