Zubka, binnenkort helaas ook in Nederland

Logotype Zubka Referral recruiting is vooral een word of mouth activiteit. Toch zijn er aardig wat online spelers die proberen dit model naar het web te vertalen; zoals Zubka, Spotajob, H3, Jobtonic en ongetwijfeld vele anderen.

En we hadden natuurlijk ook nog Jobster, maar die heeft zich op weg naar de afgrond al zo vaak opnieuw uitgevonden dat het volstrekt onbekend is wat dat nu is.

Vandaag wil ik het eens wat uitgebreider over Zubka hebben. Met name omdat deze online referrer naar Nederland schijnt te komen.

Het bedrijf
Zubka is in 2006 gestart door Armando Ruffini (CEO) en David Shieldhouse (niet langer bij Zukba actief).

Zubka werd ineens bekend toen The Guardian in oktober 2006 het bedrijf in een lijstje van 10 UKstartups opnam. Wat leidde tot funding door Benchmark Capital (onder meer Bebo, Habbo Hotel) van meerdere miljoenen ponden, begin 2007.

En dat is buitengewoon jammer, getuige mijn analyse van deze ‘dienst’ van eind november 2007:
Bij dit systeem kan ik geen bestaande relaties downloaden; ik moet ze met de hand invoeren… Een geïnteresseerde uit mijn netwerk kan niet direct reageren, ik moet de gegevens van die geïnteresseerde zelf doorsturen…. Dit is een gemankeerd proces dat nog eens extra knullig aanvoelt door een infantiele interface. Het bedrijf is bij toeval over funding gestruikeld; haar doodsstrijd zal dus nog lang duren.

De infantiele interface
De interface is sindsdien gepimpt; de puzzelstukjes hebben tandjes gekregen…

Verder de homepage er nog steeds even infantiel uit:

Homepage Zubka

Maar goed, het stomme monstertje van Monsterboard heeft ook niet in de weg van het succes gestaan.

Het gaat natuurlijk niet in eerste aanleg om de look. Maar ook op usability vlak laat Zubka zien weinig in huis te hebben.

Het gemankeerde proces
Dit is natuurlijk veel erger dan een stompzinnige interface. En Zubka laat met name in het proces steken vallen. Door het referrers zo moeilijk mogelijk te maken.

Ik sprak ongeveer een jaar geleden met Armando Ruffini en vroeg hem waarom Zubka een referrer verplicht om bij een referral steeds opnieuw de gegevens van een mogelijke kandidaat in te vullen.

Zijn antwoord: Omdat je wel wat moeite mag doen als je een referral fee op wilt strijken.

Ongelogen! Oftewel, Zubka maakt het hun belangrijkste asset (de referrer) zo moeilijk mogelijk om een online referral te realiseren…

Maar Ruffini schijnt een beetje bij zinnen te zijn gekomen, want tegenwoordig is het mogelijk om kandidaten te bewaren.

Maar daar schiet je als referrer natuurlijk nog steeds bitter weinig mee op. Want als je dit echt makkelijk zou willen maken, dan laat je referrers natuurlijk hun electronische Rolodex uploaden (Linkedin, Yahoo, Gmail, Outlook, etc.). Tenslotte zijn dat de mensen die ze kennen en eventueel kunnen attenderen op een interessante baan.

Maar dat is volstrekt onmogelijk bij Zubka.

En als referrer moet ik van alles over de kandidaat invullen, naast de obligate contcactgegevens:

invulformulier referrer

Vervolgens stuurt de referrer deze informatie door naar de kandidaat; die een e-mail krijgt waar heel wat aan mankeert; maar het ergste is wel de enorme disclaimer, in een heel klein lettertypje. Hier de voorlaatste zin van de disclaimer:

You are fully responsible for checking this email and any attachments for viruses and we accept no liability if such a virus is transmitted.

Hoe komen ze erbij; deze e-mail wordt verzonden van de Zubka servers; dus als er een virus inzit kan die toch maar van één plek afkomstig zijn…

Maar goed, als je dan nog gek genoeg bent om op de link in de e-mail te klikken kom je als kandidaat op dit scherm terecht:

Invulformulier kandidaat

En moet je dus blijkbaar een reactie geven op de boodschap van de referrer. Kan dat niet via de e-mail die ik heb ontvangen? Wat gebeurt er met de gegevens die ik hier invoer? Hoe krijg ik het voor elkaar om uit dit systeem verwijderd te worden?

Vragen waarop Zubka een antwoord schuldig blijft.

Als ik als kandidaat geen CV plak kan de referrer niet verder; hij krijgt dan een reactie van de kandidaat en hij zou vervolgens weer via Zubka terug moeten reageren. Lang leve zinloze webforms…

Als een kandidaat interesse heeft moet een CV worden toegevoegd; en vervolgens kan de referrer de hele zaak naar het bedrijf toesturen. Via Zubka natuurlijk.

Dit is meer werk dan een marathon lopen.

De toekomst?
Zubka heeft funding gekregen. En een hele hoop media aandacht. Met een volstrekt waardeloze oplossing. Ondertussen is Zubka Duitsland gestart, en Zubka Nederland volgt dus binnenkort.

Voorlopig zitten we dus met de volgende overbodige online recruitment oplossing opgescheept, todat het geld opdroogt.

En dat laatste moet onvermijdelijk gebeuren want Zubka meldt nergens iets over haar resultaat; wel over hoeveel referral fees er nu bij elkaar op de site staan. Dus het lijkt met de omzet niet echt lekker te gaan.

Geef een reactie

61 Comments
  • Kaan Anit
    says:

    Beste Mike,

    Dank voor je reactie en mening. Ik stel voor dat we binnenkort elkaar eens ontmoeten. Marc en ik hebben elkaar deze week ook in persoon ontmoet en dat werkt toch wel prettiger.

    Zo heeft hij een beter beeld wie er bij Zubka in Nederland betrokken is.

    Daarnaast hebben we leuk gesproken over andere initiatieven in de markt, zoals MrSearch en de Recruitment Toolbox, maar wie weet zal Marc daar binnenkort over bloggen.

    Ik wil jou in ieder geval bij deze bedanken: Zubka is momenteel het meest gelezen en besproken onderwerp op Recruitmentmatters en daarmee bevestigen we toch maar weer het klimaat in Nederland:

    Zonder zelf bondscoach te zijn, hebben we allemaal een kritische mening over het elftal.

    Groet, voor nu,

    Marco

  • Marc Drees
    says:

    @Mike:

    Hoewel het mij prettig correct aanvoelt is het daarmee nog niet waar. Maar onderstaande informatie, heb je daar een feitelijke onderbouwing van?:

    Aangebracht door bureau’s/digitale snelweg – kandidaat blijft gemiddeld 1 jaar
    Corprate recruiter – kandidaat blijft gemiddeld 3 jaar
    Referral door collega’s – kandidaat blijft gemiddeld 4 jaar
    alumni netwerken – kandidaat blijft het langst

  • Mike
    says:

    @Kaan,

    Even een stukje van jouw overnemen, Je weet (net als ik) dat de recruitmentmarkt enorm veel “makelaars” heeft waarvan: Niet iedere recruiter heeft een goede of geweldige trackrecord. Is het dan niet beter om de recruiter (die toch 20% tot 25% of meer rekent) te vervangen en in ieder geval kosten te verlagen?

    Als recruiter en zogenaamde expert zet ik sowieso veel vraagtekens betreffende de digitalisering. Niet zo zeer qua succes! want dat is aantoonbaar, maar juist bij deze kostenverlaging. het onpersoonlijke, cv schuiven en aanbieden door ieder ( niet alleen bij zubka, maar zeker ook door de CFS ’s van deze wereld ) zijn zeker niet zaligmakend en alles behalve kostenverlagend. Simpelweg om het feit dat de omloopsnelheid van een kandidaat fors toeneemt, dus je zal hem sneller moeten vervangen wat uiteindelijk veel meer geld kost. Wat ik bedoel is:

    Aangebracht door bureau’s/gigitale snelweg – kandidaat blijft gemiddeld 1 jaar
    Corprate recruiter – kandidaat blijft gemiddeld 3 jaar
    Referral door collega’s – kandidaat blijft gemiddeld 4 jaar
    alumni netwerken – kandidaat blijft het langst

    Maar juist de interne recruiter vervangen, dan zijn we weer terug bij af. Toegegeven, zoals de rol nu wordt vervult bij pakweg 90% van de bedrijven moet deze anders worden ingericht, richting marketing en sales, maar juist de rol van recruiter moet niet vervangen worden maar de inrichting ervan.

    Uiteraard ben ik nieuwsgierig hoe dit soort netwerken van recruitment zich gaan ontwikkelen, wat de strategie is op lange termijn!! maar goed, anders maar een keer lunchen…:)

    Nogmaals niets persoonlijk, helemaal niet, maar aan de eneke kant moet er vernieuw worden en gedigitaliseerd, aan de andere kant vergeet men the human factor en ‘verlang’ik wel soms naar dat echte een op een gesprek, geschreven brief en afsoraak was toch afspraak? maar dat is heel andere discussie..

  • Kaan Anit
    says:

    Beste Jorrit,

    Voor straks alvast een goede morgen. Dank je voor de correctie, je hebt (wederom) volledig gelijk.

    Tot maandag.

    Kaan

  • Kaan Anit
    says:

    Beste Bas,

    Ook een goede morgen.

    Ten eerste mijn excuses aan jouw adres: Ik wilde je niet zozeer corrigeren maar wilde er zeker van zijn dat je je met het juiste onderwerp bemoeid. Ik zag namelijk op het internet vele discussies gaan over referrel en dat zou jammer zijn zo na je vakantie om je daarin te mengen.

    Maar heb je het over hetzelfde onderwerp? Be your own guest.

    Kaan