Kwaliteit vs Kwantiteit

Op ThinkTomorrow werd ik aangesproken door Jacco, de auteur van het boek Recruitment via Linkedin (dat op mijn ‘deze zomer te lezen lijst’ staat).  Hij stelde dat ik een bredere visie had dan eerst m.b.t. met wie je moet connecten in Linkedin, ik stelde dat mijn nuances beter naar voren komen. Maar inmiddels heb ik er over nagedacht en Jacco, je had wel gelijk. Ik moet toegeven, het is niet enkel de nuance die er beter uitkomt, ik heb inderdaad geleerd doordat anderen mij hebben laten zien dat die andere weg ook kan werken. Waar gaat dit nu over?

Het gaat over de kwalitatieve of de kwantitatieve route in Linkedin. De route om ‘zoveel mogelijk mensen te connecten’, zoals mensen als Dave Mendoza (ruim 18.000 connecties) of Octavio Pitaluga (21.600 connecties) wereldwijd helden in zijn. Hoewel ik deze weg jaren heb afgewezen, zie ik de business modellen die daar nu op gebouwd worden en het is dus een manier om je Linkedin profiel uit te bouwen. De weg van de kwantiteit.

Nu krijg je daar meteen mensen die dan zich aangevallen voelen. Immers, Bas noemt dit kwantiteit en niet kwaliteit, we willen allemaal kwaliteit zijn en dus vinden we dat je het niet zo mag noemen. Maar elk grote bedrijf levert kwantiteit. Neem Shell (of enige andere benzine fabrikant bijvoorbeeld). Als die echte kwaliteit leveren (en ik praat dan dus over top kwaliteit) zouden ze per auto een andere benzine maken. Ik hoor u al denken (en als ik dit in een zaal vertel al zuchten) “ja, dat kan natuurlijk niet”. Nou, het kan wel, alleen zijn wij niet bereid er in grote getalen voor te betalen en is Shell niet van plan zijn marge in te leveren. Hetzelfde geld voor banken, die leveren enkel kwantiteit. Daarom hebben ze voor ‘de happy few’ private banks in het leven geroepen. En zelfs die leveren veelal weer kwantiteit, want daar staat dan weer een niveau aan personal finance professionals die niet bankgeboden zijn boven.

Dat is wat ik bedoel met kwantiteit vs kwaliteit. Kwaliteit kijk ik naar de optimale, ultieme, kwaliteit. Dat wat door nieuwe technieken steeds beter toegankelijk wordt, maar nog lang niet er is, behalve in enkele gevallen.

De route van de kwaliteit in Linkedin is dus enkel connected met mensen die je kent. Die je echt kent en eventueel zelfs vertrouwd. Waar als je de vraag krijgt: zeg, die persoon, wat is dat voor iemand, je geen 5 seconden hoeft te denken: wie is dat ook al weer. Dat is de weg van de kwaliteit. Het kan natuurlijk ook andersom, namelijk dat die personen jou kennen. Vooral voor mensen die veel spreken, zoals ikzelf maar ook b.v. Martijn Aslander, is het altijd lastig om te bepalen waar je de grens trekt. Martijn trekt die bijvoorbeeld bij de vraag of mensen iets voor hem zouden willen doen. Is een hele mooie denk ik. Zelf ben ik nog één stap kritischer, als iemand in een event heeft gezeten maar me vervolgens niet heeft aangesproken wijs ik deze meestal toch af. Ik zou geen referentie kunnen geven, dat is doorgaans mijn criterium. Hoewel ik de mensen in mijn trainingen wel weer altijd toelaat, maar er vaak later uitgooi omdat ik nooit meer iets van ze hoor. En ja, het opschonen van je linkedin account hoort in mijn optiek bij de route van de kwaliteit.
Maar nogmaals: geen van beide is beter dan de andere. Het ligt eraan wat het beste bij je past. Ik ben een niche marketeer, ik houd van mensen, van menselijk contact, van interactie. Dus de route van de kwaliteit past het beste bij mij. Massa marketeers, mensen die één product zoveel mogelijk willen verkopen bijvoorbeeld. Adviesdiensten, hoge toegevoegde waarde diensten, die doe je meestal niet via de massa.

Voor recruiters zijn ook beide paden bewandelbaar. De eerder aangehaalde Dave Mendoza is zeer succesvol met zijn massa aanpak. Door zijn enorme netwerk kan hij massa marketing toepassen op recruitment. Zelf vind ik dit rieken naar SPAM, maar het is het natuurlijk niet aangezien de mensen die met hem linken dit weten en hij ook uitschrijf mogelijkheden heeft. Bas Westland van Epeople bewandeld de weg van de kwaliteit en is daarmee één van de succesvolste IT recruiters van Nederland geworden. Maar hij heeft niet de ambitie zijn bedrijf meer dan een ‘boutique’ te maken en zijn streven is meer naar ‘gelukkig zijn met wat je hebt’ dan naar ‘maximaal geld verdienen’. Door zijn kwalitatieve netwerk kan hij veel introducties vragen bij zijn contacten en dat is zoveel sterker om bij iemand binnen te komen.

Voor internationale recruiters is juist de weg van de kwantiteit vaak meer geschikt. Ook is mijn visie natuurlijk door mijn Nederlanderschap gevormd, want daar waar ik eerst een kop koffie drink voordat ik dus met iemand link is dat in landen als de VS of zelfs Engeland al lastiger. Als je internationaal werft is dat nog veel lastiger.

Dus ja, Jacco had gelijk. Ik ben van mening veranderd, het is niet enkel de weg van de kwaliteit die je kan bewandelen. De weg van de kwantiteit kan in een aantal gevallen ook zeker toegevoegde waarde hebben, maar ik zal die van de kwaliteit nog lang propoganderen.

Geef een reactie

9 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Sterker nog, Dave Mendoza is een spammer.

    Voor de RCE Linkedin group is Dave Mendoza de administrator. En dat heb ik geweten. Want direct na de e-mail waarin mijn acceptatie voor die groep werd bevestigd, krijg ik een mailtje van meneer Mendoza met het verzoek me te registeren. Zeer onfatsoenlijk.

    Ondertussen heeft Mendoza zijn excuses aangeboden en is zijn weblog van de blogroll van RecruitmentMatters verwijderd.

    Kwalitatief? Aan mijn neus.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Nogmaals Jorrit, ik zie geen enkele reden waarom hij dat zou doen. Immers, als hij kwalitatief zou zoeken en zich zou voorstellen zou je volgens mij eenzelfde resultaat halen. Dat linkje zegt namelijk nog steeds he-le-maal niets volgens mij. Als ik naar Hongarije of waar dan ook ga en ik stel mezelf van te voren voor aan een aantal mensen, heb ik daar ook afspraken. Misschien wel diepgaander, want ik krijg een introductie. Dus de weg van de kwaliteit staat voor mij nog steeds bovenaan.

    Het enige wat hij, en vele anderen, makkelijker kunnen is legaal spammen. Want dat is iets dat linkedin zo toestaat. Echter, je moet je afvragen hoeveel duizenden mensen niets met hem (of vele anderen die deze methodiek toepassen) te maken willen hebben. De negatieve kant ervan wordt nooit gemeten.

    Ik vraag me persoonlijk overigens ook af of het houdbaar zal zijn. Ik denk het niet, want op het moment dat het doordringt tot velen dat het ook anders kan, zal de vraag komen waarom het dan niet anders gebeurt. Echter, dit is een proces dat heel lang zal duren. Misschien het moment dat mensen ook niet meer vreemd kijken als je zegt dat een benzine fabrikant verschillende benzines zou moeten maken per type motor. Het is een generatie die dan moet uitsterven of tenminste niet meer aan de macht moet zijn. De mensen die ondernemen om zoveel mogelijk geld te verdienen, de mensen die geloven in kwantiteit en groot worden in plaats van kwaliteit en gelukkig. Ik ben een positief ingesteld persoon, ik geloof dat die tijd zal komen.

  • Jorrit Blok
    says:

    @Bas
    Ik ben erg blij met deze nuancering en ben het roerend met je eens dat het bouwen van een kwalitatief netwerk de voorkeur geniet, maar heb ook al ruimschoots kennis gemaakt met de beperking die afstand schept. Die wij in ons kleine landje een stuk minder hebben dan in bijvoorbeeld de VS het geval is. Even van Chicago naar Miami vliegen voor een kopje koffie is er niet bij 🙂

    En eerlijk gezegd, is dat ook in een steeds meer ontwikkelende Europese markt een gegeven. Wij zijn daar echter nog minder mee bezig, omdat we eerst andere problemen (cultuur en vooral taal) tegenkomen op onze weg naar een wat globaler kijk op de arbeidsmarkt. Wanneer we daar overheen stappen, komen we vanzelf het fenomeen afstand (en daarmee reiskosten) tegen wanneer we zoeken naar aansluiting. Net als in de VS.

    En ik bekijk het zo: hoewel Dave Mendoza waarschijnlijk van verder moet komen dan wij, wanneer hij naar Hongarije wil, kennen ze hem wel alvast. En kan hij mensen vinden om aansluiting mee te zoeken. Dat heeft hij te danken aan zijn manier LinkedIN te gebruiken. Zo gebruik je linkedIN niet om je bestaande netwerk vast te leggen, maar om er een netwerk mee te creëren.