Stork en automatische e-mails: Connexys, Connexys…

Stork onder het vergrootglas Vandaag wordt Stork verblijd met een bezoekje van de kritische kandidaat. Op zoek naar een prettige ervaring. Als het tenminste om de automatische e-mail reactie op mijn online sollicitatie gaat.

Bij Stork ben ik gegaan voor de functie van International HR Assistant (Eindhoven).

En dit hoop ik aan te treffen in de e-mail.

De e-mail

Automatische e-mail response op online sollicitatie bij Stork

naam en aanhef zijn verwijderd.

Duidelijk?
Nee, volstrekt niet:
Ontvangstbevestiging

Natuurlijk. Het is waar. Stork heeft wat van mij ontvangen.

Maar denkt Stork dat ik meteen begrijp dat zij mij willen vertellen dat mijn sollicitatie op eeen van hun functies is gelukt?

Ik hoop het niet, want dat zou knap stom zijn. En het zou veel slimmer zijn van Stork als ze hun bedrijfsnaam en de naam van de functie waar ik op heb gesolliciteerd even in de titel vermelden. 

Stork is een Connexys klant, en dat staat bijna garant voor de aanwezigheid van het ‘spoedig & snel’ virus:
Wij nemen uw sollicitatie in behandeling en berichten u zo spoedig mogelijk over het vervolg.

Zo, als kandidaat weet ik tenminste weer niet waar ik aan toe ben. Hoera!

Persoonlijk?
Redelijk, zij het formeel. Ik word in de u-vorm aangesproken.

De afzender is herkenbaar dezelfde persoon als degene die in de afsluiting staat vermeld. En dat is natuurlijk goed.

Maar zoals ik al zei, Stork is een Connexys klant. En dan krijg je dus die onzinnige @connexys.nl in het e-mail adres. Om de rillingen van te krijgen.

Informatief?
Nee.

Met links?
Nee

Conclusie
Stork geeft de oude, vertrouwde Connexys ervaring. Zeer matig dus. Het is blijkbaar de weg van de minste weerstand. 

Geef een reactie

5 Comments
  • Michel Rijnders
    says:

    @Marc: ja, en dat in combinatie met een nietszeggende ‘weergegeven naam’ leidt tot vermijdbaar verlies van nog meer sollicitanten. Ik zal eens zoeken, want ik moet volgens mij zelfs nog een onderzoek hebben liggen waaruit blijkt dat de weergegeven naam van veel meer invloed is dan het daadwerkelijke mailadres.

    Voor de duidelijkheid: met weergegeven naam bedoel ik de afzender die je meestal in je inbox ziet staan. Die is anders dan het mailadres.

  • Marc Drees
    says:

    @Michel:
    De mate waarin een e-mail adres meteen duidelijk is voor de ontvanger gebruiken we als een criterium waar een waarde aan verbonden is. Aangezien de Connexys e-mail adressen regelmatig ook de recruiter- en de bedrijfsnaam tonen is de waarde niet minimaal (zoals bijvoorbeeld in gevallen waarbij zowel de recruiter- en de bedrijfsnaam ontbreken of volstrekt onherkenbaar zijn).

    Maar als afzender dien je je bewust te zijn van het feit dat het e-mail adres een associatie kan oproepen bij de ontvanger. En als je alle potentiele herkenningspunten verwijderd is de associatie nul. Dat in combinatie met een nietszeggende titel kan tot vermijdbaar verlies van sollicitanten leiden.

  • Michel Rijnders
    says:

    Die mailadressen ben ik toch benieuwd naar hoeveel sollicitanten dat opvalt en / of stoort. Wat je voornamelijk ziet wanneer een mail in je inbox staat is de ‘weergegeven naam’ die losstaat van het daadwerkelijke mailadres. De weergegeven naam lijkt in de meeste gevallen alleen naar gekeken te worden. Zo herinner ik mij een radio 538 DJ die mailde naar BN’ers met alleen de weergegeven naam veranderd in die van een BN’er. Bijna niemand die het mailadres opviel of checkte. Zelf heb ik dit ook ondervonden.

    Het is natuurlijk netter om het eigen e-mailadres in de e-mail te hebben staan, maar interessanter is het om juist ook de weergegeven naam in je beoordeling mee te nemen. Onduidelijke weergegeven namen kunnen er bijvoorbeeld makkelijk voor zorgen dat een bevestiging over het hoofd gezien wordt bij het scannen van de mails.