Een veiling voor recruiters. Ook iets voor de Nederlandse markt?

Logo en logotype Dayak Gisteren viel mijn oog op een artikel over Dayak. Een Amerikaanse site die als subtitel The Recruiting Marketplace draagt. En dat prikkelde mijn interesse, aangezien enkele jaren geleden één van mijn business partners al iets dergelijks had geprobeerd. Zonder enig succes overigens.

Maar onder het motto “beter goed kopieren dan slecht innoveren” is er natuurlijk al veel goeds tot ons gekomen. Dus heb ik Dayak toch eens nader onder de loep genomen.

Het principe
Het idee is simpel. Maak een ontmoetingsplaats voor bedrijven op zoek naar personeel en intermediairs/recruiters op zoek naar bedrijven (die op zoek zijn naar personeel). En dat gaat zo:

  1. Bedrijven plaats vacature en geeft condities aan
  2. Recruiters biedt kandidaten aan onder de geboden condities
  3. Bedrijf huurt kandidaat en betaalt recruiter volgens de condities

Een simpel en in principe frictieloos proces. En dat het mogelijk is bewijzen eBay en Marktplaats al geruime tijd. Het grote verschil is natuurlijk dat de handelswaar in dit geval een mens is.

De uitwerking
De uitwerking van Dayak ziet er niet bijzonder uit; met uitzondering van de homepage is er duidelijk geen geld in deze site gestoken. En er heeft iemand aan gewerkt die het verschil tussen checkboxes en radiobuttons nog niet helemaal heeft begrepen.

image

Maar een magere realisatie hoeft het succes natuurlijk niet in de weg te staan. Alleen zijn er dan wel een twee dingen nodig die op dit moment ontbreken:

  1. Een eenvoudige manier om vacatures op Dayak te plaatsen (door werkgevers)
  2. Een eenvoudige manier om kandidaten op Dayak te plaatsen (door recruiters)

En dat kan bijvoorbeeld door koppelingen te bieden met de verschillende HRMS of ATS systemen die door werkgevers en recruiters worden gebruikt. Of door een koppeling met een multiposting tool; voor het plaatsen van vacatures.

Het ontbreken van dit soort koppelingen betekent een serieus struikelblok op weg naar succes.

Leuke gimmick
Wel aardig is de wijze waarop je de vergoeding aan de recruiter kunt bepalen. Op basis van het salaris (bandbreedte) suggereert Dayak een aantal vergoedingsopties. En je kan natuurlijk ook altijd zelf een vergoeding bepalen:

Vergoedingsopties Dayak

Megalomanie
Helaas onbreekt Dayak het volstrekt aan realiteitszin. Want dit is wat de COO Sal Cepeda zegt als doel te hebben:

We encourage our employers to set fees at about half of what they would normally pay with a traditional recruiting firm. Our goal is to save corporate America $4 billion annually, which is about half of what corporations spend on contingent recruiting firms each year

Goedemorgen! Een doelstelling is niet verkeerd, maar om nou te denken dat je als site 100% van de markt kunt gaan bedienen… Nee, deze meneer heeft het niet helemaal scherp.

En het team van Dayak (Our Team) bestaat al uit 6 mensen. Een CEO, COO, CTO, VP Marketing, VP Customer Experience en iemand die mijn registratie met een persoonlijke e-mail opvolgde. Dat zijn veel mensen voor zo’n klein initiatief. En behoorlijk topzwaar.

Conclusie
Dayak stelt niet veel voor en zal zich ongetwijfeld over enkele maanden bij zovele andere initiatieven in de Deathpool voegen. Dajakkers waren koppensnellers; en mogelijk past Dayak dit wel op zichzelf toe.

Toekomst?
Maar het principe heeft wel potentie. Want er kan veel verbeteren aan het W&S proces met externe recruiters. En er zit zeker lucht in de tarieven die met een efficient proces er voor een deel uitgehaald kunnen worden.

Maar dat lukt niet met een Internet pure play. Dit is eerder het resutaat van een samenwerking van HRMS/ERP en ATS leveranciers die een soort clearing house constructie aanbieden.

Want Dayak is een point solution. Het levert een oplossing voor een deel van het proces. En daar zit niemand op te wachten (of zo zou het moeten zijn…). Ik zou als corporate recruiter mijn vacature het liefst vanuit mijn HRMS/ERP systeem kunnen versturen naar diverse vacaturesites, eventueel kranten/tijdschriften, billboards, etc. En naar een marktplaats waar de intermediaire wereld kan bieden.

En de resultaten komen op één plaats binnen, in mijn HRMS/ERP systeem.

En voor de andere doelgroep; de recruiters, geldt feitelijk hetzelfde. Maar dan vanuit hun ATS applicatie.

En dan zou je zomaar een e-procurement proces voor personeel hebben. Wat al gedurende jaren met wisselend succes wordt geprobeerd in de uitzendwereld.

En daarom ga ik mijn adem niet inhouden. Maar de potentie is er!

Geef een reactie

2 Comments