Hoe omzeil je privacy? Door net te doen of het niet bestaat!

Logotype CNET CNET Networks is een bekende uitgever van vooral technische informatie. CNET heeft een formidabele Internet presence. Tegelijkertijd is haar verdienmodel natuurlijk traditioneel: advertenties. What else?

En op dat gebied heeft CNET een buitengewoon interessante deal met Yahoo! gesloten. En een onderdeel van deze deal maakt dat Big Brother weer een stapje dichterbij komt.

Privacy-compliant beacon?
Want CNET gaat de kennis van Yahoo! in behavioral targeting gebruiken om CNET lezers te volgen met een ‘privacy-compliant beacon’. Zowel op CNET als op Yahoo!. En op Yahoo! zal deze lezer dan vervolgens relevante advertenties te zien krijgen. Op basis van het leesgedrag op CNET.

Dit alles is gebaseerd op het IP-adres van de betreffende CNET lezer. Nog een reden om IP-adressen als persoonlijke informatie te gaan zien. Zodat die privacy-compliant beacon ineens niet meer compliant is.

Deja-vu?
Deze actie van CNET en Yahoo! doet me overigens sterk denken aan de Facebook Beacon blunder. Wat meteen laat zien hoe een verkeerde invulling van dit soort onzichtbare spionagetrucs de privacy wel kan schaden.

Maar de actie van CNET en Yahoo! wordt als innovatief bejubeld; en dat voorspeld dus weinig goeds voor de mate waarin een gebruiker online anoniem kan zijn. Als IED’s zullen ‘persoonlijke’ advertenties rechts en links ontploffen. Hoera…

Geef een reactie