- Recruitment Matters – Alles over online recruitment - http://recruitmentmatters.nl -

3D werelden, toekomst of hype?

In Second Life heb ik nooit geloofd, ik ben er nooit actief geweest (heb het wel gezien uiteraard), maar ik miste de trigger, zoals achteraf velen. 3D werelden hebben in mijn optiek wel de toekomst, maar dan moeten er een aantal zaken veranderen. Daar lijken nu de eerste stappen voor gezet.

Waarom 3D werelden? Ik kan die vraag alleen beschrijvend beantwoorden want zelf zie ik de toegevoegde waarde ervan niet echt in. Voor mij is tekst en 3D net zo makkelijk en soms mooi. Maar… als gamer vond ik tekst gebaseerde spellen zoals Utopia dan ook geweldig, terwijl de meeste van mijn vrienden toch de grafisch interface miste en graag Neverwinterknights speelde.

Maar 3D voegt iets toe, zo blijkt uit interactie die men heeft. Bekijk bijvoorbeeld dit filmpje [1] uit World of Warcraft en let op de volgende zaken:

– Men staat in een kring om de leider heen, waarom? De stand van je avatar is totaal niet relevant om iemand te horen.
– Wanneer Leroy dan naar binnen gaat, gaan ze er allemaal achteraan om hem te redden? Waarom? Als ze aan het plan hadden gehouden hadden ze overleeft.

En zo zijn er nog een serie zaken waaruit blijkt dat 3D toegevoegde waarde biedt. Zo komen de ‘joined chiefs of staff van Amerika’ bijvoorbeeld nooit meer samen in een fysieke ruimte, te risicovol. Die hebben de ‘War room’ nagebouwd in 3D (Active worlds) en komen enkel nog zo samen. Ze zouden ook kunnen video conferencen of zo, maar dat blijkt toch ‘minder’ te zijn.

Dus laten we er van uit gaan dat 3D iets toevoegd. Niet omdat ik dat vind (want voor mij is dat eigenlijk nauwelijks zo), maar omdat het blijkt uit het gedrag van vele mensen. Vanuit die optiek is dan de vraag: wanneer breekt het door, wat is de trigger, de killer ap, waarom mislukt second life momenteel en wat moet er wel gebeuren.

Gaming is in mijn optiek één van de killer aps. Gaming is gigantisch en al jaren niet meer voor de geeks en de nerds. Hard core gaming (dus inderdaad met 3D erin) is vooral voor mannen, vrouwen spelen liever de easy to learn spelletjes van Zylom [2]bijvoorbeeld. Vrouwen gamen gemiddeld overigens meer dan mannen. En voor de hard core gamende mannen is er nu trouwens ook een manier [3]om je vriendin wel tevreden te houden tijdens je gamen.

Wat is één van de grote issues met gaming? Het overstappen van de ene naar de andere game. Want een gamer bouwt een reputatie op, een score zogezegd. Hij of zij wordt bekend en gezien als goed in bepaalde games. En dat laat je niet zomaar achter. Daarom denk ik dat Playstation, als ze het goed doorvoeren, met playstation home [4]een schot in de roos hebben. Een 3D wereld waar je tussen games kan lopen en dus je reputatie mee kan nemen, tenminste, wanneer het volledig uitontwikkeld is. Ik geloof dan ook heilig in dergelijke platforms, waar vervolgens allerlei andere, niet game gerelateerde, zaken aan kunnen worden toegevoegd. Zo ook op recruitment gebied, want vergeet niet, guild leaders uit World of Warcraft zijn bijvoorbeeld bovengemiddelde managers. Kwaliteiten in games en type games dat men speelt geeft veel aan over de kwaliteiten die iemand op de werkvloer heeft.

En dan is het nu ook mogelijk om met je avatar (en dus straks ook je reputatie) van de ene naar de andere game te reizen [5]. Data interportabiliteit heet dat met een duur woord, iets dat nog verdomd lastig blijkt in de praktijk van tekst, maar men is het meteen ook voor 3D avatars aan het regelen. Dat is stap één in de belangrijke ontwikkelingen. Je wilt namelijk als persoon je karakter meenemen, overal waar je komt. Je reputatie wordt dan waardevol en het feit dat je die van game naar game, maar ook van wereld naar wereld of van site naar site kan meenemen is zeer belangrijk.

En dan komt google met Lively [6], een 3D ‘overlay’ van webpagina’s. Hiermee stapt 3D deels uit de gaming wereld. Plots wordt je Hyves karakter of je Linkedin profiel driedemensionaal. Momenteel zie ik voor Lively nog weinig toekomst, ondanks dat Google er achter zit. Want het mist de entertainment, de fun. Maar wanneer ook hier de portabiliteit komt en karakters dus naar Lively kunnen worden geëxporteert vanuit bijvoorbeeld Second Life en Word of Warcraft begint de fun. Want plots ben je niet enkel dat account op linkedin, maar ook meteen die speler in WoW of die ‘shopholder’ in Second Life.En kan je je foto’s koppelen aan je 3D imago en je reputatie overal mee naar toe nemen, als je dat wilt.

Er zijn de afgelopen weken dus in mijn optiek grote sprongen gemaakt om het internet meer driedimensionaal te maken. Karakters en avatars zullen, in mijn optiek, normaal worden op het internet. Ook om te browser. Hoe het er exact uit gaat zien? Geen idee. Als ik dat zou weten zou ik daar nu hard aan werken en niet beschouwend zitten te tikken. Maar dat 3D één van de belangrijkste nieuwe onderdelen van het web gaat worden staat voor mij als een paal boven water. De termijn is ook nog niet zeker, ik verwacht dat het over 3 tot 5 jaar een echt grote vlucht gaat nemen.

En dat brengt ons bij het volgende dillema? Wat moeten we daar dan nu mee? Nou, in ieder geval je in verdiepen. Ga eens naar gaming seminars of events, expirimenteer eens met de mogelijkheden, zie wat er gebeurt en als je de kans krijgt om iets serieus op te zetten en te kijken wat er mee kan: neem die kans.

Want wie weet gaan we over niet al te lange tijd ook niet meer SMS’en, maar ook holografische berichtjes sturen [7].

1 reactie (Openen | Sluiten)

1 reactie Aan "3D werelden, toekomst of hype?"

#1 Reacties Door FastMervin Op 19 september 2017 @ 03:35

I see you don’t monetize your site, don’t waste your traffic, you can earn extra bucks every month because you’ve got hi quality content.

If you want to know how to make extra bucks,
search for: best adsense alternative Dracko’s tricks