Automatische e-mails, meten is weten,13

Automatische e-mail responses onder het vergrootglas Om de kwaliteit van de automatische e-mail response op online sollicitaties te meten, zijn een 14-tal vragen opgesteld. Per vraag is er echter nog het nodige te zeggen over de wijze waarop de beoordeling tot stand komt. 

In 14 afleveringen ga ik dieper in op elke afzonderlijke vraag, en de wijze waarop de beoordeling tot stand komt.

Vandaag de dertiende vraag: Zijn hyperlinks (calls to action) duidelijk en informatief?

En dat levert de volgende waardering op voor deze vraag:

  • De e-mail bevat geen hyperlinks (-2)
  • Er is één duidelijke (of meerdere minder duidelijke) situatie waar de tekst van een hyperlink verwarrend of vaag is (-1)
  • Tekst van hyperlink is duidelijk en informatief (1)
  • Als vorige, waarbij de tekst van de hyperlink zeer richtinggevend is en geen overbodige woorden bevat (2)

Deze vraag heeft de nodige aanvullende informatie (Forrester) die daarom hieronder in het Engels is weergegeven:

What to test:

  • Look at links that are embedded within the main body of a page.
  • This question can also apply to wording on buttons.
  • This question explicitly excludes categories or subcategories that appear in the main body of a page. Problems with category or subcategory labels should be addressed in question No. 5.
  • If you click on a link, and you get to a page you didn’t expect, it could be because:  1. The link wording was bad and didn’t set the right expectation (this question). 2. The page location cue was bad; therefore, you really did get to the right place, but it’s hard to tell. 3. There was an error. You must determine which of these problems is most relevant, and record the problem under the appropriate question(s).

How to score:

  • To score a 2, there should be no “click here,” “go,” or “here” within any links.

Supporting evidence:

  • See the January 3, 2006, Best Practices “Make Hyperlinks Clear And Informative.”
  • UIE found that the ideal number of words in a link ranged from seven to 12. Links of this length were more likely to contain trigger words that matched the user’s goal. Source: Jared M. Spool, Christine Perfetti, and David Brittan, Designing for the Scent of Information, UIE report, November 2004.
  • The purpose of every link is to move users forward. Each link needs to give off enough “scent” to clue the user into the content to follow. That scent comes from the trigger words. When creating new content, the designers’ most important task is to ensure that the links to that content contains the right trigger words. Source: Jared M. Spool, The Right Trigger Words, UIE report, January 2002.

Don’t use generic instructions, such as “click here” as a link name. Instead, use meaningful text in the link names to tell users what they’ll get when they click. This helps users to quickly differentiate between links when they are scanning through them. For example, instead of saying “click here for layette items,” just say “layette items.” Source: Jakob Nielsen and Marie Tahir, Homepage Usability: 50 Websites Deconstructed, New Riders Publishing, 2002, p. 18.

 

In vorige afleveringen zijn de volgende vragen behandeld:

  1. Is het e-mail adres van de afzender herkenbaar?
  2. Geeft de titel van de e-mail voldoende informatie?
  3. Mag de ontvanger op de e-mail reageren?
  4. Maakt formattering en lay-out het eenvoudig om de e-mail te scannen?
  5. Hebben paragrafen een prioriteit op basis van hun relevantie?
  6. Start de e-mail met een aanhef?
  7. Zijn de aanhef en de inhoud van de e-mail consistent?
  8. Is er een paragraaf aanwezig die het doel van de e-mail uitlegt?
  9. Is er een paragraaf met vervolgstappen aanwezig?
  10. Zijn er paragrafen aanwezig met relevante informatie voor de ontvanger?
  11. Bevat de afsluitende contactinformatie een herkenbare afzender?
  12. Bevat de inhoud van de e-mail ‘call(s) to action’?

Volgende keer: Is de e-mail tekst leesbaar?

Geef een reactie