Clickbeurs nu zelfs 2 keer per jaar

Jawel:  in november 2008 wordt de virtuele banenenbeurs Clickbeurs voor de vierde keer met succes georganiseerd door Totaljobs. En dit is hoe dat succes er uit ziet, in aantal bezoeken:

Bezoeksaantallen Clickbeurs 2006 - 2008

Een succes?
Van 200.000 bezoeken in 2006 naar 72.500 in mei 2008. Inderdaad een ongekend succes… En vanzelfsprekend een reden om nog een tweede keer een Clickbeurs te organiseren. Hoe kom je er op?

In de berichtgeving over 2007 wordt niet eens meer het aantal unieke bezoekers vermeld, waar dat in voorgaande jaren wel werd gedaan. In 2006 waren dat er 150.000, in 2007 nog maar 65.000.

En van die 72.500 bezoeken zijn een redelijk percentage van mijzelf, waarbij ik onveranderd de volgende situatie aantrof:

Clickbeurs mei 2008. Stand

Oftewel; de enige aanwezige op een stand was ikzelf! Misschien heeft Totaljobs ook alle recruiters van de standhouders meegeteld, anders is het volstrekt onmogelijk dat er zoveel bezoeken zijn geweest.

Rekensommetjes
En wat moet een bedrijf voor zo’n stand zonder bezoek betalen? Voor een basis stand mag je EUR 5.000 neertellen; een maatwerk stand kost EUR 9.000. En een extra item kost EUR 950.

En Totaljobs geeft gelukkig nog wat andere cijfers over de succesvolle Clickbeurs editie van mei dit jaar:

  • Er zijn 1.600 vacatures geplaatst
  • Door in totaal 47 standhouders

Even rekenen dus:

47 * 5.000 = EUR 285.000

47 * 9.000 = EUR 423.500

Dat is per vacature een bedrag van tussen de EUR 180  en EUR 260.

1.600 vacatures / 47 standhouders = 34 vacatures per standhouder. En wat kost het om op Totaljobs 34 vacatures te plaatsen:

Prijzen Totaljobs

Hou het maar op EU 85 per vacature. Ongeveer. Dus je betaalt zo’n 2 tot 4 keer meer voor hetzelfde resultaat als je blijkbaar op totaljobs kan bereiken. Want dit zegt Totaljobs over de resultaten naar aanleiding van de ongekende bezoekaantallen:

Dit resulteerde in bijna 2.000 sollicitaties. De sollicitatie ratio van 1,25 ligt daarbij op een niveau dat sterk concurreert met de markt.

Overigens heb ik dan nog even niet de extra kosten voor het inrichten van de eigen stand en de overuren voor de recruiters meegerekend.

Conclusie
Clickbeurs is in het geheel niet succesvol en buitgengewoon kostbaar.

De enige reden om de Clickbeurs nog een keer te organiseren is waarschijnlijk om de kosten voor het redesign van de beurs terug te verdienen. Want voor bedrijven is het rendement ronduit negatief. Tenzij je Sinterklaas heet.

Geef een reactie

7 Comments