VisualCV: Nog steeds fraai, nog steeds zinloos

Logo en logotype VisualCV Ik kreeg vandaag een uitnodiging van Scott Herman (VP Product Management) van VisualCV: Now I’d like to personally ask you to help with a final pass at improving VisualCV.com before we rip the “Beta” tag off of the website (gulp) and go into full production mode. 

Nou heb ik lang geleden VisualCV bezocht, maar nog geen VisualCV gemaakt, dus leek het me wel aardig om eens een poging te wagen.

De homepage
VisualCV is een personal branding site. En dat maakt de homepage direct duidelijk, met onder meer een aantal voorbeeld pagina’s:

Homepage VisualCV

Maar goed dit is allemaal marketing, laat ik maar eens aan de slag gaan. En VisualCV doet haar naam eer aan. Want zelfs de e-mail validatie brengen ze visueel in beeld:

Validate your e-mail address

Even een foto plaatsen?
Goed, ik ben nu geregistreerd, dus laat ik maar eens een VisualCV gaan aanmaken. En als ik als eerste een afbeelding wil uploaden loop ik tegen een buitengewoon slecht interaction design. Let op:

VisualCV Select image

Als ik nu op Click to Select Image klik, komt de volgende pop-up in beeld:

Pop-up VisualCV

Wat doet die pop-up daar? Waarom niet gewoon meteen de mogelijkheid bieden om een foto te zoeken. Nee, ik moet nog een keer klikken: Click here to visit my portfolio. En dan krijg ik het volgende te zien:

image

Wat moet ik nu dan doen? De eerste keer ging ik maar weer terug, omdat ik dacht dat ik op een verkeerde link had geklikt. Maar nee, bovenaan staat hier Upload met een aantal mogelijkheden.

Als ik daar mijn foto upload moet ik weer terug naar mijn CV om vervolgens de foto alsnog te selecteren.

Wat een gedoe, en alleen maar voor een foto. Dit heeft me meer dan vijf minuten gekost.

En de rest is ook veel werk
Als voorbeeld even de hoeveelheid informatie die wordt gevraagd voor één werkhistorie:

image

En dat is teveel van het goede. Ik ben gestopt. Ook al omdat ik op geen enkele manier een CV of mijn Linkedin profiel kan uploaden.

Conclusie
Ik had gehoopt dat het proces voor het maken van een personal branding profiel iets simpeler zou zijn. Maar nu is het eenvoudigweg veel teveel werk.

Mijn oorspronkelijke conclusie voor VisualCV blijft staan:
VisualCV is een me-too product in een markt waar er al een paar overduidelijke leiders zijn. Waarbij wel gezegd moet worden dat de presentatie van bij VisualCV verreweg het beste is van wat op dit moment geboden wordt. Maar dat is eenvoudig te kopieren.

Geef een reactie