Teveel sollicitaties

door Bas van de Haterd, 19 augustus 2008 om 17:43

De meeste bedrijven klagen over een gebrak aan sollicitanten, of arrogante sollicitanten. Er zijn echter ook bedrijven die nog steeds erg arrogant met hun kandidaten omgaan. Zo ontving ik deze zeer bijzondere auto reply van een goede relatie van me. Ze hadden een mailing de deur uit gekregen en kregen een bericht terug alsof ze gesolliciteerd hebben (blijkbaar was het mail adres dat ze aan leveranciers geven hetzelfde als waarop ze willen dat men solliciteert).

In de autoreply van deze Britse recruiter stond:

Because we get such a lot of applications every day, we’re sorry to say that we can’t contact everyone individually, so if you’ve not heard from us within two weeks, please assume that we don’t have the right job for you right now.

Wauw… zoveel sollicitanten dat we niet meer de moeite nemen ze allemaal individueel te beantwoorden. Blijkbaar bedrijven die er nog genoeg hebben, sollicitanten. Of is het gewoon luiheid?

En over die arrogante sollicitanten: dat is natuurlijk een probleem. Echter gaat het er ook om sollicitanten vervolgens enthausiast te maken voor je bedrijf natuurlijk. Eén opmerking vond ik wel opmerkelijk:

“Zat banen waar mensen gericht op kunnen schrijven. Die moeite nemen ze niet. Ze sturen algemene open brieven. Dan moeten wij er maar een passende vacature bij zoeken”, aldus Tie Schellekens, woordvoerder van het havenbedrijf.

Dat is dus een test voor het bedrijf. Dat is ook een generatie element merk ik. Een sollicitant wil namelijk zien dat je als bedrijf laat zien dat je moeite voor ze wil doen. Immers, als je al geen moeite doet om ze binnen te halen, als ze ‘klant’ willen worden, hoeveel kunnen ze dan verwachten als ze eenmaal bij je werken? Nog minder meestal, tenminste, vanuit de klant filosofie werkt het wel zo. En die passen ze dus toe op werk. Zo erg is dat op zich niet, en arrogant vind ik het persoonlijk ook niet.

N.a.v. de reactie van Arno in deze thread blijkt deze quote van het Havenbedrijf niet correct te zijn. Vandaar dat ik hem heb doorgestreept. Overigens hoor ik het wel vaker van verschillende organisaties dat ze zo denken. Vandaar wel de nuancering op partijen die wél zo denken.

Reageer 6 Reacties | 1,188 views

Print

Stem of voeg toe: Plaatsen, stemmen op eKudos Plaatsen, stemmen op NUjij Plaatsen, stemmen op Digg Deel dit artikel met je Linkedin connecties Stuur dit artikel door via e-mail

 
 
door gijs bos, 19 augustus 2008 om 19:51

It takes two to tango. De sollicitant dient positief kritisch te zijn, maar het bedrijf ook. Het bedrijf wordt klant van de medwerker en andersom.
Je kan de laatste paragraaf dan ook van toepassing verklaren op de werknemer:
Een werkgever wil namelijk zien dat je als werknemer laat zien dat je moeite voor ze wil doen. Immers, als je al geen moeite doet om binnen te komen, als je ‘klant’ wil worden, hoeveel kunnen ze dan verwachten als je eenmaal bij ze werkt?
Het gaat om de balans en als die er is, dan is de waarschijnlijkheid groter dat er een succesvolle arbeidsrelatie uit voort komt.

door Bas van de Haterd, 19 augustus 2008 om 21:40

@Gijs: helemaal mee eens. Absoluut, maar de opmerking die je zo los hoort komt op mij over: ja, ze zijn verdomd lui dat wij nu moeten bedenken wat ze bij ons kunnen doen.

Terwijl ik denk: wat een eer, dat een sollicitant niet zegt: ik wil dit doen, maar dat jij kan kijken waar hij/zij het beste past.

Ik vond de opmerking heel erg negatief t.o.v. wat ik beschouw als eigenlijk best normaal sollicitatie gedrag. Open sollicitaties is niets mis mee.

Maar je hebt gelijk dat beide natuurlijk hun best voor elkaar moeten doen. De persoon die ik recent sprak voor een functie bij Broadbean waar ik hem vroeg: wat sprak je aan? waarom heb je op deze functie gesolliciteerd? en die me vertelde dat hij niet meer wist welke functie het was. Tja, zo iemand valt af.

door Patrick, 20 augustus 2008 om 13:30

soortgelijk iets overkwam mij vandaag. Ik reageerde op een functie die MP aanbiedt en kreeg dit terug:

Geachte heer XXXXXXXXXXXX,
 
Hierbij bevestigen wij de ontvangst van uw curriculum vitae en bijbehorend schrijven met betrekking tot de vacature XXXXXXXXXXXXXXXX 
Wij hebben uw CV ter beoordeling doorgestuurd naar de consultant welke de des- betreffende functie in zijn/haar beheer heeft. Als de consultant voldoende aansluiting ziet tussen uw profiel en de eisen van de opdrachtgever, neemt hij/zij contact met u op.
Wanneer u 2 dagen na uw sollicitatie nog geen reactie van ons hebt gehad  kunt u er vanuit gaan dat u niet bent geselecteerd voor deze procedure.

Ook zij nemen de moeite dus niet om iemand “netjes” af te wijzen.

door Bas van de Haterd, 20 augustus 2008 om 17:20

@Patrick: duidelijk niet nee. MP is in dit geval Michael Page?

Overigens is die termijn van 2 dagen dan wel weer netjes… maar je zou zeggen: binnen 2 dagen hoort u van ons of u uitgenodigd wordt.

door Arno Bouwens, 21 augustus 2008 om 09:27

Een aardige nuancering over het aangehaalde artikel over arrogante sollicitanten. Ik zocht contact met de voorlichter van het Havenbedrijf die gequote wordt in het artikel en hij was furieus. De woorden kwamen ‘van een andere planeet’ en waren ‘onzin’. Blijkbaar had de redacteur een vaag signaal en heeft er vervolgens een mooi artikel om verzonnen. Zo kan dat blijkbaar bij een redactie…

door Bas van de Haterd, 21 augustus 2008 om 10:00

Ah, een typisch geval van journalistieke kwaliteiten dus weer. Dank je Arno. Bij deze mijn excuus aan het havenbedrijven voor het klakkeloos overschrijven en ik ga dit artikel even de nuancering meegeven.

Iedereen heeft een mening, vertel de jouwe!

(niet zichtbaar)

Geef jouw mening: