Vreemd nieuws: Adecco gaat samenwerken met Happyjobs

Logotype Happyjobs Ik werd vandaag opmerkzaam gemaakt op een persbericht van Adecco van 10 september met als titel: HR-specialist Adecco gaat ‘proefhuwelijk’ aan met internetbemiddelaar Happyobs

Happyobs? Nog nooit van gehoord, dus even zoeken. Happyobs blijkt eigendom van Anastatis, wat op haar beurt eigendom is van Glenn Godet. En hij is de voormalige business unit manager van Vacaturekrant; met ooit de nodige concurrentiegevoelige informatie bij zijn Linkedin profiel.

Maar ik dwaal af; want waar gaat dat ‘proefhuwelijk’ tussen Adecco en Happyobs nou eigenlijk om? Het persbericht:
De inzet is: een snellere weg naar echt passend werk, in het voordeel van werkzoekenden en bedrijfsleven.

Pardon? Echt passend werk?? Zegt Adecco dus eigenlijk dat ze nu niet echt passend werk biedt aan haar kandidaten? Wat een merkwaardige uitleg…

En waarom is Happyobs gekozen om gezamenlijk dat doel te bereiken?:
Addecco brengt een wereld aan HR-kennis en ervaring in; Happyobs staat voor procesvernieuwing en een onbevangen kandidaatsbenadering.

En de rol van Happyobs wordt nog nader toegelicht:
Bij Happyobs is niet de cv of sollicitatiebrief zaligmakend, maar geeft
een persoonlijk profiel de doorslag. Een unieke scan daagt werkzoekenden uit om vooral zichzelf te zijn en zich anoniem aan de markt presenteren.

De site
Tja, de verleiding is te groot; dit moet ik gaan uitproberen. Dus fluks naar Happyobs:

Homkepage Happyobs

Daar staat het dominant; Start scan. Om mijn commercieel talent te ontdekken. Wacht even, dat is vreemd… Want het persbericht zegt het volgende:

het […] samenwerkingsinitiatief spitst zich vooralsnog toe op vaste en
administratieve vacatures in de regio’s Eindhoven en Amersfoort

Wat moet ik nou met mijn commercieel talent als Adecco alleen maar administratieve krachten zoekt?

De test zelf
De unieke scan bestaat uit 47 vragen van verschillende aard; zoals onderstaande twee voorbeelden laten zien:

Vraag 9 

Vraag 26

En na 47 vragen krijg ik het niet verrassende antwoord dat ik een ENTPer ben. Binnen de MBTI classificatie wel te verstaan. Eén van de vele psychologische zelftests:

Scan resultaat 

En er schijnen 21 vacatures te zijn; op basis van dit profiel. Dus klik ik op Ga verder; want ik ben wel nieuwsgierig naar die banen:

image

Ja, barst! Nou moet ik ook nog eens van alles van mezelf gaan invullen. En die 21 vacatures worden niet getoond!

En sterker nog; als gewenst beroep kan ik alleen alleen kiezen uit functies in de categorie Administratie en klantenservice. Ik heb het wel zo’n beetje gehad met dat Happyobs.

Wat verwacht Adecco eigenlijkvan Happyobs?
Dit is eigenlijk nog het leukste deel van het persbericht:
Voor opdrachtgevers van Adecco resulteert de samenwerking in aanzienlijk meer instroom van kandidaten. De Happyobs-website trekt namelijk buitengewoon veel bezoekers.

Nou, dat heb ik dus even bekeken:

image

De traffic rank is gebaseerd op Alexa, maar het ongekend grote verschil in traffic tussen Happyobs en Adecco is schokkend te noemen. Zeker tegen de achtergrond van het persbericht…

Conclusie
Happyobs is een ‘dode’ site met een dertien in een dozijn zelftest. Het is mij volstrekt onduidelijk waarom Adecco ervoor kiest met deze site samen te gaan werken in plaats van zelf een scan voor kandidaten te bieden. De infrastructuur heeft Adecco als sinds jaren via Xpert online.

En voor de traffic hoeft ze het zeker niet te doen. Hoewel ook de traffic van de Adecco site niet bepaald indrukwekkend te noemen is. Maar op Happyobs komt echt niemand!

Geef een reactie

4 Comments