Komen uitgevers eindelijk in beweging?

De uitgeverswereld heeft een stevige greep op de huidige markt van vacaturesites. VNU met Intermediair en Nationale Vacaturebank, Reed Business Information met Totaljobs en Wegener met JobTrack zijn ‘zomaar’ drie voorbeelden.

In voorgaande jaren leek het handhaven van de status quo belangrijker dan het verbeteren van de dienstverlening aan werkzoekers en werkgevers. Maar sinds de opkomst van sociale netwerken is de online recruitment markt weer volop in beweging.

Geen reactie op vorige ontwikkelingen
Toegegeven, ook voor de populariteit van sociale netwerken gebeurde er al het nodige; maar dat leidde niet tot enig zichtbare reactie van de uitgevers.

Zo was er een tijdelijke interesse in online referral programma’s, met de publiciteitsgeile Jason Goldberg van Jobster als belangrijkste oorzaak. En Reed Elsevier heeft de nodige miljoenen in dat zwarte gat gedonderd. Jobster is natuurlijk wel verantwoordelijk voor de huidige overbevolking van online referral programma’s in Nederland.

En was er de groei van vertical search sites die als een soort valsemunters vacatures kopieren en aanbieden om zo enige PPC omzet op advertenties te kunnen maken. Een evolutionaire abberatie met als enige uitkomst: uitsterven.

En natuurlijk is er de continue en accelererende groei van nieuwe vacaturesites.

Maar al deze ontwikkelingen kregen de uitgevers niet in beweging. Ondanks het feit dat vacaturesites binnen enkele jaren van hot new product afgleden tot een commodity zonder enige glamour. Met forse gevolgen voor de populariteit van vacaturesites onder werkzoekers.

En nog een keer te laat
Nee, de uitgevers bleven ieder jaar hun prijzen verhogen en dezelfde service bieden. Totdat sociale netwerken hun markt diagonaal binnen donderden.

Want zoals met de opkomst van de vacaturesite in de jaren negentig hadden de uitgevers ook hier weer eens met open ogen zitten te slapen. Maar waar het in die tijd nog mogelijk was om (voor teveel geld) een vacaturesite over te nemen was het speelveld nu drastisch veranderd.

Ten eerste waren uitgevers veel minder waard. En ten tweede gingen de waarderingen voor sociale netwerken al heel snel door het plafond. Onzinnig natuurlijk, maar het blokkeerde wel iedere mogelijkheid van een eventuele overname.

Nu wel beweging, bij sommigen…
Uitgevers begrepen eindelijk dat er blijkbaar waarde zat in user generated content (UGC). En begonnen na te denken. Dat nadenken leidde in ieder geval voor twee uitgevers in Nederland tot zichtbare acties:

Het begin is er dus. Twee uitgevers hebben de bedreiging gezien en hebben de handen uit de mouwen gestoken.

Van Reed Business Information (met Totaljobs binnen de gelederen) hoeven we natuurlijk niets te verwachten; Reed Elsevier wil die unit juist kwijt. Misschien niet eens zo’n stom idee…

Het wachten is dus nog op acties van bijvoorbeeld Wolters Kluwer (Jobnews) en Telegraaf Media (Vacaturekrant) en PCM (vacaturesites van de kranten Volkskrant, NRC en Trouw).

Of zwaaien deze partijen de boot uit om vervolgens kopje onder te gaan met hun online recruiment initiatieven?

Geef een reactie

4 Comments
  • Guido Stek
    says:

    Toch even mijn visie op deze geven. Ik denk of wens dat er een kentering gaat komen in informatieaanbod. Uitgevers moeten zich nog gaan realiseren dat ze goed zijn in een twee dingen, advertenties verkopen en content aanbieden. Geen enkele van de genoemde vacaturesites biedt goeie content, wel veel advertenties. Intermediair.nl is de enige die meer doet dan advertenties posten, die borduurt echter voort op een opgebouwde naam en reeds bestaande informatieproducten.

    Je hebt gelijk als uitgevers meer met UGC moeten doen om bij te blijven, maar laat ze ook eens doen waar ze goed in zijn. Content leveren of overzichtelijker aanbieden. Als ze alleen een plakbord van vacatures blijven zullen ze worden ingehaald door de verticals. Die overigens alleen zullen sterven als hun voedsel opdroogt, te weten de vacatureboards.

  • Marc Drees
    says:

    @Jaap:
    De core omzet van uitgevers (en zeker dagblad uitgevers) zijn inkomsten uit rubrieksadvertenties. En die advertentie-inkomsten lopen weg; naar online. Dat gebeurt al jaren, maar de laatste jaren komt dat in een stroomversnelling.

    De aanwezigheid van uitgevers in de markt van vacaturesites is dus een louter defensieve, een poging tot continuering van de omzetstroom uit rubrieksadvertenties. Vanwege die defensieve houding is het gebrek aan innovatie niet verwonderlijk.

    De door jou gememoreerde shake-out zal overigens plaatsvinden in de offline wereld (kranten en bladen), met een spillover naar online. Die shake-out is al heel hard onderweg in de VS en zal ongetwijfeld naar Europa overwaaien.
    Uitgevers zijn bezig met nieuwe initiatieven; maar wederom uitsluitend ter bescherming van hun bestaand (offline en online) omzet; niet vanuit het benutten van nieuwe kansen. Hierdoor zullen nieuwe initiatieven ook een suboptimaal resultaat opleveren.

  • Jaap Steinvoorte
    says:

    Dit gaat nog wel even duren heb ik het vermoeden. Er zijn enkele initiatieven zo heb ik begrepen. Uitgevers hebben echter de grootste moeite van offline naar online te gaan. Ze weten hier nog slecht raad mee, hebben geen idee wat voor business modellen ze ervoor moeten bedenken en inzetten. Ikzelf ben minder bekende met de initiatieven op het vlak van vacaturesites. Ik ben dan ook enigszins verbaasd hier zoveel sites te zien van uitgevers (en waar ik mijn vraagtekens bij plaats gezien oorspronkelijke  core business van uitgevers) Wel weet ik dat veel van de grote enorm veel sites hosten. Er staan wel wat sites op de nominatie (zelfs binnenkort) om vernieuwd te worden, enkele komen binnenkort live. Het merendeel zal pas maanden tot jaren later volgen. Ze hebben gewoon geen idee, een shake-out zal dan ook niet lang op zich laten wachten vermoed ik.