Ontwerpen voor de oudere mens

Oudere werknemers De online recruitment markt zal in toenemende mate te maken krijgen met oudere gebruikers. En met ouderdom komen gebreken. Gebreken waar sites natuurlijk rekening mee kunnen houden.

Als ze tenminste een oudere doelgroep wensen te bedienen. Want anders kan je die grijze haren natuurlijk volledig negeren…

De serie over accessibility biedt al de nodige informatie over drempelvrij ontwerpen; maar wat zijn nou specifieke aspecten waar je bij een oudere doelgroep rekening moeten houden?

Volgens Forrester zijn dat er vier:

  • Zicht
  • Gehoor
  • Mobiliteit
  • Verstandelijke vermogens

Zicht
Nou, daar kan ik over meepraten; de ogen worden er niet beter op met het klimmen der jaren. En in het ontwerp van websites kan je hier eenvoudig rekening mee houden.

Zoals letters van een fatsoenlijk formaat; en de directe mogelijkheid om de lettergrootte aan te passen.

Maar er is meer. Het gebruik van kleuren met een hoog contrast, scherpe figuren en grafieken en het vermijden van verschillende blauwgradaties om belangrijke content te benadrukken zijn belangrijke factoren.

En natuurlijk geen grijze letters op een gekleurde achtergrond. O ja, en captcha’s zijn al een ramp voor jonge mensen, laat staan voor senioren!

Gehoor
Ha, daar heb ik nog geen last van, al denkt mijn vrouw van wel. Maar dat heet selectieve doofheid.

Hoge tonen, bv. als waarschuwingsgeluid, worden minder goed ontvangen of zelf helemaal niet gehoord. Websites moeten dus lagere tonen, en waarschijnlijk een hoger volume, gebruiken om de aandacht te trekken.

Mobiliteit
Tja, dat was vroeger een stuk beter. Maar de vraag is of leeftijd danwel gewicht hier een overheersende rol speelt.

Maar met het klimmen der jaren wordt de fijne motoriek toch een stuk minder verfijnd. Het is dus handig om interactieve elementen niet al te klein te maken. Dat geldt niet alleen voor menu-items en knoppen, maar zeker ook voor checkboxes en radiobuttons.

Probeer maar eens met een licht trillende hand een vink in een klein checkboxje te zetten. Buitengewoon frustrerend.

En daarnaast ook visueel een duidelijk onderscheid te maken tussen klibare en niet-klikbare elementen op de site.

Verstandelijke vermogens
Helemaal in orde, hoewel mijn selectieve gehoor mij in de huiselijke kring wel de eretitel Alz heeft opgeleverd.

Maar het opnamevermogen wordt in de loop van de tijd langzaam minder. Waardoor oudere mensen zich meer moeten concentreren om informatie tot zich te nemen. En daar ook langer over doen.

Wat tot gevolg kan hebben dat bepaalde details uit het korte-termijn geheugen vallen.

Het is dus van belang dat een website duidelijke, visuele cues bevat om de gebruiker te laten weten waar hij is (geweest). Zoals bijvoorbeeld een andere kleur voor een reeds bezochte hyperlink.

Conclusie
Nou, er is dus geen excuus om de oudere medewerker te negeren bij het ontwerpen van een online recruitment site. Aan de slag dus!

Misschien moet ik binnekort mijn schoonvader eens een bezoekje laten brengen aan wat sites. Vermomd als krasse werkzoeker…

Geef een reactie