Vergelijkingssites voor werkgevers ten dode opgeschreven?

In Nederland zijn op dit moment vijf sites die claimen een vergelijkingssite voor werkgevers te zijn; hiervan zijn er overigens slechts drie die zowel als echte vergelijkingssite en als levende site kunnen worden gekwalificeerd. 

En die drie zijn Jobber (van Tempo Team), Jobinsider en CompanyRating (van VNU Media/Intermediair). Maar wie is er gebaat bij drie vergelijkingssites? De werkzoeker in ieder geval niet.

En dat betekent dat er dus eigenlijk twee moeten verdwijnen. Waarbij Jobinsider, een initiatief zonder diepe zakken, daarvoor de meest voor de hand liggende kandidaat is.

Gek genoeg blijkt juist deze site de hoogste geholpen naamsbekendheid te hebben. Dat blijkt althans uit een artikel in Werf&; geschreven door Hans Hoekstra (Intelligence Group).

Hierin wordt verder aangegeven dat van 606 ondervraagden slechts 11% wel eens van vergelijkinssites voor werkgevers te hebben gehoord. En dat is natuurlijk schokkend weinig!

Maar het wordt nog erger. Want zo’n 2% blijkt een vergelijkingssite voor werkgevers ooit te hebben bezocht. Wat vrijwel een garantie is op het uitsterven van dit type sites. De reden hiervoor is simpel:

Participatiegraad rating sites

Bovenstaand figuur toont de Europese cijfers op de vraag: Welke van de volgende activiteiten doe je regelmatig online (minstens 1 keer per maand).

En deze percentages zijn natuurlijk voor algemene vergelijkingssites, en niet de specialistische sites; zoals sites die werkgevers beoordelen. Die kunnen alleen maar dromen van dergelijke cijfers.

Maar wat de figuur vooral toont is het gigantische verschil tussen het percentage lezers versus het percentage schrijvers van beoordelingen.  En om die laatste groep gaat het natuurlijk.

Een vergelijkingssite behoort tot de sociale media. En is dus volledig afhankelijk van user generated content. En daar ligt bij specialistische vergelijkingssites de bottleneck.

We moeten dus niet vreemd opkijken als niet slechts Jobinsider maar ook Jobber en CompanyRating ten dode zijn opgeschreven. En overig enige tijd als mislukte experimenten binnen online recruitment kunnen worden bijgeschreven.

Geef een reactie

2 Comments