Online referrals, een kleine markt?

word of mouth Ondanks het gebrek aan een succesvol business model is de markt voor online referral sites hot. Althans, getuige het grote aantal nieuwe intreders in Nederland.

En met zoveel partijen op een markt van onduidelijke afmetingen is er slechts één ding zeker; er zal een (koude) sanering gaan optreden. De omvang daarvan is onduidelijk, maar het zal vast niet lang duren.

En ik durf wel een gokje te wagen. Want als we alle externe omstandigheden gelijk stellen winnen de partijen met de diepste zakken. En dat zijn Wegener (Spotajob) en VNU (Jobadvisor). Hoewel Jobadvisor op dit moment nog vapourware is.

Gelukkig is de wereld wat minder voorspelbaar, dus wie weet verrast Zubka en/of Friendhunter ons nog! Usersix en Note zijn geen serieuze kandidaten en zullen de weg naar de Deathpool al snel weten te vinden.

Markt voor online referrals is klein
Maar de vraag is of er in Nederland uberhaupt wel een markt voor online referral is. Ik heb in het verleden al een aantal redenen gegeven waarom ik denk dat het geen succesverhaal zal worden.

Maar nu is er ook nog eens onderzoek van Stepstone die het beeld extra schrijnend maakt. Korte tijd geleden meldde Stepstone de antwoorden bekend op de volgende vraag:
Would you recommend your company in your private circle of friends?

Tja, en dat is zoiets als een referral natuurlijk. In onderstaande afbeelding zijn de resultaten voor de verschillende landen weergegeven:

image

In Nederland zou slechts 37% het eigen bedrijf aanbevelen. Dat is dus slechts 1/3 van de beroepsbevolking. En dat maakt de potentiële doelgroep die als referrer zou kunnen acteren een stuk kleiner.

In de huidige markt zou ik mijn Euro’s niet in een online referral service stoppen. Want dat kan wel eens als een Fortis in het kwadraat uitpakken.

Geef een reactie

6 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    @Alexander: ik heb een tijdje terug ook van een ander leuk initiatief gehoord dat ergens tussenin lag. Alleen een geheimhouding moeten tekenen, dus verder nog even geen woord daar over. Moet maar eens gaan bellen of die nu al live zijn.

  • Alexander Crepin
    says:

    Als ervaringsdeskundige met inhouse netwerk werving en eigenaar van de domeinnamen CVTipper.nl, JobTipper.nl en TalenTTipper.nl ben ik al geruime tijd zoekend naar een sluitend extern netwerkwervingsconcept. Vele varianten zijn inmiddels de revue gepasseerd, maar ik ben er nog niet uit.
    De primaire vraag is en blijft: “Waarom zou ik naar een referral recruitmentsite gaan?” “Waarom zou ik op zoek gaan voor derden?” De vraag stellen is het antwoord geven.
    M.a.w. het succes van externe “referral sites” drijft naar mijn idee op lucky shots, “een vloegende vogel vangt altijd wel wat”  en daar kan je geen goed business model op bouwen. Tenzij je “het erbij doet” als het koekje bij de koffie.
    Bovendien, de meeste jobsites en nieuwsbrieven hebben tegenwoordig standaard de optie: doorsturen naar bekende.

    Neemt niet weg dat goed opgezette inhouse referral recruitment een prima talent intelligence tool is en al jaren boven aan de lijstjes staat van effectieve recruitment methoden.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Marc, het vreemde aan deze modellen is natuurlijk dat je doorgaans niet je eigen bedrijf aanbeveelt. Immers, waarom zou een bedrijf via een referral site werken om hun eigen personeel te motiveren. Dat is juist het interne referral systeem.

    Natuurlijk zie je daar wel drama’s in, dat ze b.v. op spotajob meer geld bieden dan intern (oeps zou ik dan zeggen). Maar normaliter biedt je intern meer dan op zo’n site, immers heb je niet de kosten van zo’n site.

    De sites richten zich dus vooral op de mensen die niet bij je werken, lijkt mij. Dat kunnen alumni zijn die je bedrijf wel kennen (wat een goed alumni beleid natuurlijk wederom kan ondervangen en dus ook daar zouden de sites het eigenlijk niet van moeten hebben) of complete vreemden. Die het bedrijf dus niet kennen.

    Dat is eigenlijk waar de referral sites zich op richten volgens mij. Want als je het bedrijf al kent (lees: (ex)-werknemer bent) is het vreemd dat je niet direct van het bedrijf geld zou krijgen. Maar daar zit dus ook de crux van het model: waarom zou ik een bedrijf aanprijzen dat ik niet ken? Puur voor het geld? Die mensen heb je, maar dat zijn doorgaans niet de mensen met het waardevolle netwerk. En anders kan ik natuurlijk een bedrijf niet aanprijzen, want dat is slecht voor mijn personal brand, mijn imago.

    Daarom geloof ik dus niet echt in de referral sites zoals die er zijn. Met een beetje de uitzondering van Friendhunter, want hoewel dat in de referral sites valt is het eignelijk gewoon een affiliate programma. En die zijn door de jaren heen wel heel succesvol geweest in de marketing.

  • Marc Drees
    says:

    @Kaan:
    Ja,ja, lekkere rekensommetjes. Dat doet Spotajob ook bij het berekenen van het aantal ‘passieve’ werkzoekers. Maar waar het hier om gaat is dat het aantal potentiele referrers veel kleiner is dan het aantal mensen op de arbeidsmarkt. Dus er blijft op voorhand slechts 1/3 over.

    En dan is er nog slechts een heel klein deel van die 33% over die ook daadwerkelijk de ‘make-up’ heeft om als referrer te acteren. Het gaat hier om zogenaamde connectoren, in de zin van “The tipping point” van Malcom Gladwell. Dat zijn dus mensen die de verbingingspunten tussen netwerken vertegenwoordigen.

    En dat zijn er maar heel weinig. En die connectoren moeten dan ook nog eens interesse hebben in een onine referral. En volgens mij is dat juist strijdig met het type van een connector. Die bouwt en koestert sociale contacten. En dat doet hij/zij zelden online…

  • Kaan Anit
    says:

    @Marc,

    Zou 1/3 van de arbeidsmarkt het eigen bedrijf aanbevelen dan zijn dat toch 2,5 miljoen mensen. Stel dat een referral site goed functioneert en je helpt 1 op de 100 man per jaar dan help je toch gauw 25,000 mensen aan een baan (of andersom, vervul je 25,000 vacatures!)

    Stel dat een bureau hiervoor een €10,000 per plaatsing rekent, kost dit de werkgevers een slordige € 250 miljoen. Stel dat je dit via een succelvolle referral site zou doen op basis van € 2,000 dan kost dit de werkgevers €50 miljoen. een besparing van €200 miljoen!!!!

    Daarnaast heb je 25,000 beloningen kunnen uitreiken van €1,000 wat mij toch mooi lijkt…

    Als laatste, als referral site 9lees bedrijf) heb je een omzet van €50 miljoen en sta je toch direct in de top 10 in Nederland wat sites bedreft voor de arbiedsmarkt.

    Lijkt me dus geen verkeerd model 😉

    k