Knollenstein over de Broadbean overname

boxing_gloves_red Na de aankondiging van de overname van Broadbean en een persoonlijke toelichting van Dan McGuire is het dan nu tijd voor een reactie van onze eigen, Hollandse multiposters.

Vandaag de reactie van Paul Stuurman van Knollenstein. In een volgende aflevering komt Peter Nieuwpoort van InGoedeBanen nog aan het woord.

Welke impact denk je dat deze ontwikkeling zal hebben op de Nederlandse multiposting aanbieders?
Voorlopig zal dit nog weinig uitmaken; Broadbean zal eerst haar dienstverlening moet localiseren (en dat is meer dan alleen een website in het Nederlands neerzetten).

De feedback die wij krijgen van vacaturesites die gekoppeld zijn met Broadbean geven aan dat er nog het nodige aan deze koppelingen dient te verbeteren. Daar zal het bedrijf nog veel werk moeten verzetten.

Zijn eventuele expansieplannen richting de UK hiermee onmogelijk geworden?
Integendeel, klanten in de UK markt snakken naar een speler die verder kijkt dan multiposten en vacaturesites maar al hun ‘recruitment advertising needs’ in kan vullen.

De strategie van Knollenstein om zichzelf om te vormen naar een multi-mediale adverteerder voor recruitment werpt ook hier zijn vruchten af. Zowel Broadbean als enkele nieuwkomers in de Nederlandse markt richten zich uitsluitend op plaatsingen op vacaturesites.

De positieve terugkoppeling vanuit de UK over onze strategie om bijvoorbeeld middels innovatieve producten ook de latent werkzoekende te bereiken, bevestigen dat we de juiste route volgen om de UK markt te betreden. Dus de UK markt ziet er voor ons erg goed uit!

Is Broadbean voor internationale marktpartijen nu de meest interessante keuze geworden?
Vanuit het hoofdkantoor van internationale marktpartijen zal dit wel worden gedacht. Maar de medewerkers in de lokale kantoren zullen de consequenties voelen. En er achter komen hoe weinig ‘internationaal’ de dienstverlening van Broadbean feitelijk is.

Goed voorbeeld is Nederland waar zelfs lokale nieuwkomers erg veel moeite hebben om kwalitatief goede dienstverlening op te zetten. Laat staan als een partij vanuit een ander land en een andere advertentiemarkt dit probeert te doen.

Er zijn zeker overeenkomsten tussen Broadbean en Knollenstein. Beiden zijn ruim 6 jaar geleden begonnen en net als zij in de UK zijn wij al jaren marktleider in Nederland en België.

Een groot verschil is echter dat Broadbean zich puur op vacaturesites richt en uit een markt van de zgn. ‘classifieds’ komt, m.a.w. korte rubrieksadvertenties zonder veel opmaak en vrijwel zonder corporate identity.

In de Nederlandse markt is juist het adverteren in de eigen huisstijl wat klanten ondertussen van ons gewend zijn. Ook hier zal Broadbean meer moeten leveren dan nu het geval is.

Wat betekent dit nieuwsfeit voor jouw eigen multiposting dienst?
Ik ben bijzonder verheugd met deze overname, het levert ons direct een aantal nieuwe kansen op de UK markt op!

Tegelijkertijd moet ik je ook wel heel eerlijk bekennen dat door de ingezette koers om onze dienstverlening om te vormen naar multimediale recruitment advertising deze partij en ook de Nederlandse nieuwkomers min of meer irrelevant aan het worden zijn voor onze klanten (wordt een beetje appels met peren vergelijken).

Conclusie
Nou, dat is duidelijk! Stuurman heeft er het volste vertrouwen in dat Broadbean geen bedreiging vormt voor de marktpositie van Knollenstein. Sterker nog, het biedt Knollenstein extra kansen om de omgekeerde beweging te maken. En de markt in de UK te ‘veroveren’.

Ik heb alvast een plaatsje op de VIP tribune gekocht. Want het wordt zonder twijfel een mooie wedstrijd!

Geef een reactie

15 Comments
  • Peter Nieuwpoort
    says:

    @Thomas
    je schrijft: “Omdat elke site haar eigen blackbox heeft zul je die dus individueel moeten beinvloeden. Geen enkele multiposter is tot op heden in staat gebleken slim om te gaan met deze mogelijkheden.”

    Voor zover ik weet, heb je InGoedeBanen.nl niet in je onderzoek betrokken, terwijl je concludeert dat geen enkele multiposter in staat is om slim de jobboards op hun specifieke wijze te beinvloeden.

    Ik zou je willen uitnodigen om de proef op de som te nemen en dezelfde test met InGoedeBanen.nl te doen. Wil je me bij interesse van jouw kant een mailtje sturen?

  • Marc Drees
    says:

    @Thomas:
    Ik heb ondertussen de vraag ook uitgezet bij BroadBean, Knollenstein en InGoedeBanen.

    Ik zou het overigens op prijs stellen als ik onder de mantel van vertrouwelijkheid een beter zicht op jouw eigen cijfers zou kunnen krijgen!

  • Thomas
    says:

    @Marc. Die cijfers heb ik voor je. Heb alleen geen zin hier mijn voltallige metrics in het openbaar te zetten. Ik heb gerekend met een cost per applicant. Die was ruim 10% lager bij het niet gebruiken van een multiposter. Het aantal sollicitaties was overigens 18% groter bij een individuele plaatsing.

    Dat is wat ik bedoel met een lompe plaatsing. Elk board heeft een groot aantal unieke velden die het de poster mogelijk maken zijn functies beter zichtbaar te maken.

    Omdat elke site haar eigen blackbox heeft zul je die dus individueel moeten beinvloeden. Geen enkele multiposter is tot op heden in staat gebleken slim om te gaan met deze mogelijkheden.

    Nogmaals, je eigen plaatsingen nauwkeurig doen is nog altijd meer cost efficient dan een multiposter en zorgt er, mits goed opgeleid, voor dat je organisatie professioneler aanwezig is op het web.

    Ik heb dit getest met een 5tal identieke vacatures die in twee achtereenvolgende maanden eerst met Knollenstein en daarna individueel geplaatst zijn.

  • Marc Drees
    says:

    @Thomas:
    Een interessant perspectief wat natuurlijk wel onderbouwd zou moeten worden met wat harde getallen. Zoals, naar hoeveel vacaturesites plaats je vacatures; hoe hou je de resultaten per site in de gaten; hoeveel tijd kost het om een enkele vacature op 1 site te plaatsen.

    In hoeverre de technologie al volledig is uitgekristalliseerd? Alles kan altijd beter; daar is geen twijfel over. Uit eigen ervaring weet ik hoe weerbarstig koppelingsmaterie kan zijn. En dat een kleine wijziging in het algemeen het volledig falen van de koppeling kan veroorzaken. Volgens mij het in het algemeen niet aan een ‘lompe’ manier van koppeling.

    Maar het lijkt me wel een aardige vraag om aan de verschillende multiposters voor te leggen! Wat ik dus zal doen.

    En er zijn natuurlijk vacaturesites waar het plaatsen van een vacature een pijnlijke exercitie blijft. Met of zonder een multiposting oplossing. Denk maar aan Werk.nl

  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Ik zeur niet maar geef aan dat als je als Broadbean vertegenwoordiger reageert je beter ook de website van broadbean bij je reactie kan vermelden. Wel zo netjes. En dat hoeft niet aan de achterkant, want dat kan bij elke individuele reactie…

    En de reactie is niet overbodig en onzinnig. Eerder het tegenovergestelde. Het lijkt me van fatsoen getuigen duidelijk te maken dat je als vertegenwoordiger van Broadbean reageert. Ander is er slechts sprake van onbeschaamde zelfpromotie.

  • Thomas
    says:

    Heren, heren. Een beetje lief voor je fellow blogger!

    Ontopic: Bijzonder om te zie dat zowel Broadbean als Knollenstein zich als volwassen marktpartij gedragen. Mijns inziens zijn het alletwee nog diensten die in de kinderschoenen staan en beter aan hun igen groeistuipen en kinderziektes letten.

    Ik heb  geen ervaring met Broadbean maar de tijdsbesparing van KS is klein en word volledig teniet gedaan door de gebrekkige koppeling met de verrschillende boards. De “lompe”manier van koppeling druist volledig in tegen alles dat zich kwaliteitsposten noemt.

    Vooralsnog zijn de kosten voor een recruiter of een assistant die individueel op de boards plaatst nog steeds te verantwoorden. Sterker nog, ik denk dat het je een hogere ROI dan een multipostingsysteem levert.

    Dus mijn advies aan zowel de multiposters als Bas en Marc is:
    leer van je eigen zwaktes in plaats van die van een ander af te branden!

  • Bas van de Haterd
    says:

    huh? Waar je vandaag bent snap ik niet, maar ik ben 100% open in mijn reactie dat Broadbean een klant van me is. Lijkt me duidelijk, zeg je zelf. Toch ga je zeuren dat ik naar de website van Broadbean moet verwijzen (wat je net zo goed als mij weet dat niet zomaar kan in de back end, want dan staat er overal ineens Broadbean onder elke link en als ik dat morgen weer terug verander staat het weer terug). Dus vandaar dat je reactie gewoon overbodig en onzinnig was. Dat was alles wat ik zeg.

  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Nou, nou, wat een overtrokken reactie zeg.
    Ik kan bij elke reactie de website waar ik naar verwijs wijzigen. En volgens mij kan jij dat dus ook.

    En als je zaken zegt als:
    Natuurlijk is die van Broadbean nog niet op orde, hoewel we overigens al Nederlandstalige support bieden.
    en:
    Zoals ik al zei hebben we gewacht tot deze overname rond was voordat we grootst een herstart maken hier in Nederland;

    dan is dat toch echt vanuit een hoedanigheid bij Broadbean.

    Dat lijkt me verdomd duidelijk, toch?

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Marc: de technische keuzes die jij gemaakt hebt maken dat niet mogelijk en zoals je verdomd goed weet reageer ik niet vanuit mijn hoedanigheid als consultant bij Broadbean, maar als Bas van de Haterd, die ook voor Broadbean werkt. Wanneer gaat jouw persoonlijke site live met al je klanten en ex klanten? Zodat je een full disclosure gaat geven? Mijn profiel is up to date en iedereen kan zien voor wie ik werk.

  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Volgens mij is het in dit geval handig om naar de website van Broadbean te verwijzen bij het plaatsen van een reactie in het kader van Broadbean. Tenslotte reageer je vanuit de hoedanigheid van European Marketing Consultant (!) bij Broadbean.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Interessant, vooral het feit dat hij het woord service zo in zijn mond neemt aangezien ik geen bijzondere dingen verklap als ik stel dat het enige wat ik hoor klachten zijn over het complete gebrek aan service van Knollenstein. Natuurlijk is die van Broadbean nog niet op orde, hoewel we overigens al Nederlandstalige support bieden.

    Zoals ik al zei hebben we gewacht tot deze overname rond was voordat we grootst een herstart maken hier in Nederland. Daar zitten allerlei strategische zaken achter. Maar het is zeker niet de intentie om de Nederlandse markt vanuit Engeland aan te gaan sturen.

    En het zijn inderdaad twee verschillende markten aan het worden. De multi mediale aanpak van banners en buttons (waarvan ik mijn twijfels heb als marketer hoe goed dit werken) naar de clean, maar goed werkende, posting van broadbean.