The making of RecruitmentLab: de eerste wijziging

Logotype RecruitmentLab Ondanks alle ervaring, denkwerk en de talloze uren aan scenario design en droogsurfen blijkt soms pas na de bouw van een site dat er punten ter verbetering zijn.

Het registratieformulier is zo’n onderdeel. Ik heb hier al eerder over geschreven en dat leverde toen een aantal kritische reacties op. Helaas, helaas, te zeer overtuigd van mijn gelijk heb ik daar op dat moment onvoldoende acht op geslagen

Om uiteindelijk te zwichten toen ook Onstuimig mij wees op de onnodige hoge drempel die ik hiermee opwierp.

De ‘oude’ registratiepagina
Zo zag mijn ideale registratiepagina er voor RecruitmentLab uit:

Registratiepagina, oud

Jawel, behoorlijk wat velden. Maar naar mijn mening viel dat eigenlijk nog best wel mee.

De nieuwe registratiepagina
Dankzij de gewijzigde inzichten is de registratie pagina aanzienlijk eenvoudiger geworden:

Registratiepagina, nieuw

Pas als de gebruiker na registratie een eerste test helemaal heeft afgerond, wordt om de resterende gegevens gevraagd. Dan gaat het dus om het bedrijfsadres (ondersteund via de web service van Cendris, AddressXpres), de naam en functie van de gebruiker bij het bedrijf.

Dat ziet er al een stuk minder bedreigend uit, toch?. De uitvraag naar het type bedrijf blijft bestaan omdat dit bepalend is voor de vragen die aan de gebruiker worden gepresenteerd.

Andere suggesties? Die ik misschien wel weer negeer in het begin… Omdat ik nou eenmaal buitengewoon eigenwijs ben.

Geef een reactie

3 Comments
  • Jaap Steinvoorte
    says:

    😀  Marc, ik ben oprecht dankbaar dat je ook dit soort artikelen post. Het zijn namelijk wel de belangrijke onderdelen van een site, en het zijn de lessons learned.
    Gelukkig heb ik het mailadres standaard onder de ctrl-v knop zitten, en anders is er de autocomplete functie. Als jij het niet oplost? Dan windows wel 😉

  • Marc Drees
    says:

    Ja, ja, ja, Jaap,

    Punt gemaakt! Overigens weet ik het een en ander van UX, maar dat laat onverlet dat met een eigen site een zekere blindheid zich van je meester maakt. Waarvan akte.

    En nee, er komt geen username. Ook niet op een later moment 😉

  • Jaap Steinvoorte
    says:

    Marc, blij dat je uit je hangmat bent gekomen, je winterslaap heb je ook overleefd zo te merken 🙂
    Je mag me gerust negeren, eigenwijs mag je ook zijn. Als je maar weet dat ik altijd gelijk heb.
    Wat ik dus niet zie is of ik ook de mogelijkheid krijg een username aan te geven. Mijn emailadres is wat te lang om iedere keer in te typen, en het is een emailadres en geen gebruikersnaam. Je zou er dus nog voor kunnen kiezen om 1 extra veld in dit scherm mee te nemen: gebruikersnaam. Dit kan echter ook naderhand want je vraagt later de gebruikers om meer gegevens over henzelf in te vullen.
    Gebeurd er trouwens validatie nadat je op de knop hebt gedrukt? Of ook op voorhand, als je de gegevens aan het invullen bent?
    Drempels, drempels, drempels, daar gaat het om, neem ze weg. Eigenwijs is overigens ook een drempel in sommige gevallen en laten we wel wezen, wat weet jij nu eigenlijk ECHT van User Experience? 😉
    En als laatste, je stelt het al mooi in bovenstaande artikel “Zo zag MIJN ideale registratiepagina eruit” Maar het gaat lekker niet om jou, het gaat om de bezoekers. Dus de volgende tekst die ik graag zie? “Zo ziet JULLIE ideale registratiepagina eruit”.

    En als ik heel eerlijk ben? Dit had er echt al in het stadium voor de bouw uit kunnen worden gehaald.