Sociale media geven vertical search een verdienmodel

Logo en logotype Oodle Linkedin heeft al geruime tijd een deal met SimplyHired om vacatures op Linkedin te plaatsen. En dat werkt uitstekend voor beide partijen.

Linkedin heeft zo altijd een gigantische hoeveelheid vacatures naast de paar vacatures die door Linkedin leden worden geplaatst. En dat betekent meer relevantie voor haar bezoekers. En SimplyHired heeft op deze manier een extra outlet heeft gevonden. En dat betekent meer traffic, en dus meer omzet. Allebei blij!

Voor een sociaal netwerk zoals Linkedin is het natuurlijk onmogelijk om met allerlei verschillende vacaturesites een syndicatie deal te sluiten. Dat werk, zij het zonder al teveel deals, is gelukkig al door vertical search engines voor vacatures gedaan. Handig!

En zo lijkt er leven te zijn voor vertical search engines terwijl de levensverwachting van vacaturesites langzaam afbrokkelt. Maar wacht eens even… Waar halen die vertical search engines hun vacatures vandaan?

Juist! Van vacaturesites! Dus… dat betekent dat vertical search engines niet zonder vacaturesites kunnen. En omgekeerd! Ze zijn tot elkaar veroordeeld.

Is het niet prachtig hoe we ooit dachten dat Internet bepaalde schakels zou laten verdwijnen. Om nu precies diezelfde schakels te zien terugkomen. En met minimaal dezelfde machtspositie.

En volgens TechCrunch is er op dit gebied een megadeal in de maak. Tussen Facebook en Oodle.

Dit is dezelfde Oodle die al geruime tijd de classifieds sectie van Wal-Mart powered. En ook nog eens het vacatureplatform van MySpace.

En dat betekent dat Oodle wel heel erg dominant geworden is. Want niet alleen de twee grootste sociale netwerken, maar ook nog eens het grootste professionele sociale netwerk is nu afnemer geworden. Om nog maar te zwijgen van de allergrootste retailer ter wereld; Wal-Mart.

Vacaturesites weten in ieder geval wat ze te doen staat. In de listing van Oodle terechtkomen. En wel zo snel mogelijk.

Geef een reactie

2 Comments