ING’s nieuwe sollicitatiesysteem: absolute bagger!

Logo en logotype ING ING heeft haar sollicitatiesysteem vernieuwd. En ING heeft mij daarvan per e-mail op de hoogte gesteld. Da’s toch heel aardig.

Maar ING staat in mijn zwarte boekje als het bedrijf met de slechtste online sollicitatie ervaring ooit. Dus leek het me zinvol om zowel de e-mail als het nieuwe sollicitatiesysteem een nadere te bekijken

De e-mail
De e-mail is nogal uitgebreid; dus ik ga er in delen aandacht aan besteden. Eerst maar eens de aanhef en eerste alinea:

E-mail, aanhed

Briljant toch! Geen aanhef; terwijl ik in het ING systeem gewoon als Marc Drees bekend ben. Dus waarom kan een Beste Marc er niet vanaf?

De eerste indruk is al bepaald niet best. Nou maar hopen dat het hierbij blijft.

Maar dat blijkt ijdele hoop. Want de e-mail vervolgt met een aantal mogelijke situaties en de eventueel door mij te nemen acties:

alternatieve mogelijkheden

En van a. naar c. wordt de situatie dus erger en erger. Moet ik bij a. slechts opnieuw een wachtwoord aanvragen (wat natuurlijk vermijdbaar is); bij c. moet ik voorlopig maar op mijn handen gaan zitten. Want mijn gegevens zijn de komende dagen niet beschikbaar. Hoezo?

En laten we ook b. niet vergeten; het was blijkbaar te ingewikkeld om een job agent te converteren. Dus weet je wat; dat laten we die kandidaten maar doen.

Als de bank op bijvoorbeeld een nieuw spaarsysteem over zou stappen; zouden ze dan ook al hun klanten vragen om even opnieuw gegevens aan te maken en bepaalde services opnieuw in te stellen?

Gek genoeg denk ik van niet. Maar een sollicitant is toch geen klant? Die wil bij je werken. Dus die kan je wel lastig vallen…

Hersenloos

Maar wacht; de e-mail is nog niet afgelopen!

afsluiting

Ik heb mijn ogen een paar keer uitgewreven, maar het staat er echt: solliciteer nu in slechts enkele stappen.

Nou dat ga ik zo even proberen natuurlijk!

Maar eerst nog even die laatste zin. Zo fout! Natuurlijk kunnen jullie een reactie wel in behandeling nemen. Jullie hebben er alleen geen zin in. Teveel moeite en het is al zo druk, druk, druk…

Oh ja, en de e-mail wordt afgesloten met een kanjer van een disclaimer. In het Engels natuurlijk!

Nou, op basis van de e-mail zou ik ING weer een heel vette onvoldoende geven. Maar wie weet is het met het vervolg beter gesteld.

Aan de slag dus.

Het sollicitatiesysteem
ING heeft haar sollicitatiesysteem vernieuwd. En dat willen ze weten ook. Want het feit dat ze Vurv (sinds enige tijd eigendom van Taleo) als ATS gebruiken; dat wil ING wel laten zien.

tab favicon en tekst

Inderdaad, geen oranje leeuwtje; maar een favicon van Vurv!

En natuurlijk is de URL ook nog eens een subdomein van Vurv:

URL regel, favicon en URL

Briljant toch! Waarom zou je naar je sollicitanten aan employer of corporate branding doen?

Nieuw wachtwoord
Wat een gedoe, eerst moet ik mijn e-mail adres invullen. Dan krijg ik een e-mail met een link Wachtwoord wijzigen. Als ik daar op klik kan ik mijn nieuwe wachtwoord invoeren; en dan krijg ik het volgende te zien:

image

Bijwerken voltooid! Ja, fijn; maar log me dan meteen even in! Hoe moeilijk kan dat zijn?

Het sollicitatiesysteem, 2
Het sollicitatiesysteem bestaat uit de vacature database met zoekfunctie en functionaliteit om te solliciteren.

En de zoekfunctie ziet er zo uit:

zoeken naar vacatures

Mooi he? Wat een vormgeving. Om van te smullen. Echt tijd en aandacht aan besteed… En er valt hier nog veel meer van te zeggen, maar mijn keel wordt dicht geknepen.

Oh ja, en er is een aparte sectie Conceptueel zoeken. Alleen is dat keurig ‘below the fold’ verstopt. Stel je voor!

Nou, ik heb maar eens getracht te solliciteren op een functie. En dat levert de nodige vrolijkheid op. Ik krijg bijvoorbeeld dit te zien als ik mijn geboortedatum wil invullen:

ING sollicitatieformulier; kalenderr

Toch altijd leuk zo’n halve kalender. Navigeren wordt zo wel een stuk moeilijker…

En ING wordt moderner:

ING veldlabel

Misschien een idee om een aantal links naar populaire social network sites meteen even klaar te zetten? Teveel moeite??

En toen ging het helemaal mis…
Ben ik klaar met invullen van het sollicitatieformulier en klik ik op de knop Indienen (?) krijg ik de foutmelding dat ik nog geen CV heb bijgesloten.

Godver.. Helemaal naar boven, CV bijgesloten en …. alle ingevulde informatie weg. En wat staat er:

We hebben enige informatie onttrokken aan uw cv. Neem de tijd om de rest van het formulier te bekijken en in te vullen en klik vervolgens op de knop Opslaan onder aan deze pagina.

Knoeiers! Ik had alles al ingevuld. En jullie hebben helemaal niets ontrokken aan mijn CV! Welke braindead heeft dit nu weer verzonnen. Moet ik alles weer opnieuw invullen. Nou mij niet gezien. Het is ING met haar nieuwe systeem gelukt om me af te laten haken in een sollicitatieproces.

Oh ja, leuk detail: Als je het over een knop Opslaan hebt, geef die knop dan niet de titel Indienen

De wervingssite
Ik heb ook nog heel even naar de wervingssite zelf gekeken:

Wervingssite homepage

Rechts staan uitgelichte banen. En als je daarop klikt:

foutmelding

Cool, en zo goed getest!

Conclusie
Hoeveel zou dit nieuwe sollicitatiesysteem hebben gekost? En hoe lang is ING bezig geweest om het prutswerk van het vorige systeem zo goed mogelijk te kopieren in het nieuwe systeem?

Ik hoop oprecht dat ING veel en veel meer verstand heeft van financiele zaken; want wat een absolute bagger hebben ze hier weer van weten te maken.

Geef een reactie

6 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Sven:
    De vorige sollicitatieprocedure was waarschijnlijk langer; maar dat weet ik niet zeker omdat ik na de mislukte CV-extractie ben gestopt.

    Vernieuwend is het zeker niet; ING is blijkbaar nog steeds van mening dat corporate/employer branding tot de voordeur geldt; althans op Internet. Op het moment dat je interesse hebt getoond wordt direct alle branding gestript en kom je op een naakte site terecht.

    Het is verwonderlijk (lees:droevig) dat met zoveel geld teveel een bank niet in staat is om een goede user experience te bieden.

  • Sven
    says:

    @ Marc:
    Uitgebreide analyse zeg. Er is zo te lezen flink wat te verbeteren. Ik ben na het lezen van je analyse eigenlijk ook wel benieuwd of er een aantal positieve zaken zijn opgevallen (ook al staat ING in je zwarte boekje). Zijn er zaken die ze anders of vernieuwend (LinkedIn?) hebben aangepakt dan dat je gewend bent?