In game advertising in recruitment

Ik heb hier al eerder ooit over geschreven, onder andere in het kader van mijn interview met Mattew Jefferey van Electronic Arts: in game advertising. Mattew zei toen al: bij EA maken we er nu zelf gebruik van en er waren al gevallen dat b.v. de Britse overheid er gebruik van maakte. Nu ook het Nederlandse leger via Base-X.

Er staan op het weblog van ARA, de maker van Base-X, een tweetal interessante filmpjes. De advertenties worden enkel ingeladen als men online speelt, wat dus inhoud dat de spelers ook op regio (Nederland) getarget kunnen worden (op basis van hun IP adres). Hoewel het er niet expliciet bij genoemd wordt ga ik er wel van uit dat dit gebeurt is.

Het is een interessante manier om aan branding te doen en niet echt storend op deze manier. Het zijn vaak onderdelen van de natuurlijke omgeving van de game, hoewel bij het tweede filmpje het een beetje overdone lijkt. Komt natuurlijk ook doordat het zeker in Nederland nog in de kinderschoenen staat en er dus weinig variatie is.

Is dit de heilige graal? Natuurlijk niet. Het is branding en dat is vooral lange termijn. Je zal daarnaast nog steeds actie middelen in moeten zetten om mensen naar je site te krijgen. Die worden hierdoor echter wel effectiever, mits je het goed doet en goed target (zowel qua game als qua boodschap). Het is een stuk goedkoper dan TV en zeker als je je op jongeren richt (wat defensie voornamelijk doet) is het een zeer geschik middel.

Geef een reactie