(Halve) waarheden over ratings en reviews

Een maand geleden heb ik uitgebreid stil gestaan bij een buitengewoon interessant rapport van Rubicon Consulting: Online Communities and Their Impact on Business: Ignore at Your Peril.

En gisteren kwam Forrester met een al even interessante ‘aanvulling’: Myths and Truths About Online Customer Reviews. Dus is het tijd om daar even bij stil te staan.

Het artikel gaat in op een aantal mythen en een aantal waarheden rondom reviews & ratings.

Dit zijn de 5 mythen volgens Forrester:

  1. Reviews zijn uitsluitend bruikbaar voor duurzame producten
  2. Negatieve reviews resulteren in lagere verkopen
  3. Positieve reviews zorgen voor hogere verkopen
  4. Reviews zorgen voor lagere prijzen
  5. Ratings (zonder reviews) zijn voldoende

Hmmm.. mythes 2 en 3 voelen voor mij toch anders aan. Maar wie weet

En dit zijn de 5 waarheden:

  1. Shoppers waarderen retail sites met reviews
  2. Het aan de kaak stellen van problemen met een product is een goede zaak
  3. Reviews worden in het algemeen als betrouwbaar beoordeeld
  4. Vrijwel iedereen leest reviews
  5. Klanten die reviews lezen en/of plaatsen zijn interessant

Waarheden 4 en 5 zijn een beetje vreemd als je ze in combinatie neemt; want dat betekent dat iedereen interessant is.  Maar goed, het gaat in dit verband meer om het belang van reviews.

Uit het onderzoek van Rubicon Consulting bleek al dat meer dan 40% van Internet gebruikers zegt sterk beinvloed te worden door online ‘reviews’ en andere bronnen bij het zoeken naar een nieuwe baan:

Rubicon Consulting

En bedrijven met een slechte wervingssite doen hier dus bepaald niet hun voordeel mee.

Maar voor mij is het meest opvallend dat vacaturesites op dit gebied zo achterblijven bij retail sites. Terwijl het succes van ratings en reviews zich overduidelijk bewijst.

Wanneer beginnen vacaturesites de voordelen van communities en crowdsourcing te zien en komen ze met oplossingen voor hun bezoekers; rekening houdend met de bovenstaande mythes en waarheden?

Geef een reactie

3 Comments
  • Roel Kiers
    says:

    @Chris: het ligt er wel aan wie de reviews geeft, en hoe en wat er wordt gecommuniceerd. Wat voor de een weinig waardevol is, kan voor de ander wel interessant zijn. 

    Ik maak even een zijstap naar mijn vorige leven als fervent backpacker: zodra iemand riep dat we absoluut ergens heen moesten gaan (of absoluut niet), vroegen we eerst waar deze nog meer was geweest als reiziger, en hoe dit ervaren was. We wisten daarna meteen in welke waarde we konden toekennen aan dit advies. 

    Het bepalen van de waarde van een review is en blijft lastig. Niet voor niets werken steeds meer sites aan het geven van rankings aan hun adverteerders/users etc, om de waarde inzichtelijker te maken van hetgeen gecommuniceerd wordt, danwel de betrouwbaarheid aan te kunnen geven (zoals Ebay al jaren doet).

  • Chris Stapper
    says:

    Helemaal eens met dat dit een belangrijk deel van een vacature site is. Als ik een boek wil kopen, lees ik vaak even de eerste review, gewoon om een idee te krijgen.

    Ik kan waarheden 1 en 3 en mythes 2 en 3 niet echt met elkaar rijmen. Mensen vinden reviews belangrijk en mensen lezen reviews. Maar als de reviews erg negatief zijn beïnvloed dat de verkopen niet? Vreemd. Dat positieve reviews ze niet beïnvloeden kan ik snappen, je bent al geínteresseerd, je leest wat iemand er van vindt, ziet bevestiging en koopt het product. Maar ik zou verwachten dat negatieve reviews wel aan het twijfelen brengen.