Slechts 5 genomineerden voor aantrekkelijkste recruitmentsite

In een persbericht heeft Intelligence Group bekend gemaakt dat er dit jaar slechts 5 genomineerden zijn voor de publieksprijs van de beste recruitmentsite: de meest aantrekkelijke recruitmentsite. Volgens de jury voorzitter Harald Roelofs waren de recruitmentsites van de vastgestelde long list van 20 recruitmentsites te weinig vernieuwd om tot 10 genomineerden te komen. “Om tot 10 te komen hadden we recruitmentsites er met de haren bij moeten slepen”, aldus de juryvoorzitter

Aangezien ik altijd kwaliteit voor kwantiteit stel is dat op zich een goede ontwikkeling. Wat zijn dan de genomineerden?

1. Achmea
2. Bol.com
3. De Brauw Blackstone Westbroek
4. Reed Business
5. Het Rijk

Het is een jury besluit, dus het is lastig te bepalen waarop een jury selecteerd. Bij Digitaal-Werven hebben wij expliciet ook een jury erbij die uit de genomineerden de winnaar kiest omdat je nu eenmaal niet alles met cijfers en meetmethodieken kan ondervangen. Een belangrijk verschil voor tussen deze nominatie en Digitaal-Werven zit in het uitgangspunt: Een aantrekkelijke recruitmentsite is hierbij gedefinieerd als “een recruitmentsite die op unieke en onderscheidende wijze het werkgeversimago positief neerzet”.

Bij Digitaal-Werven gaat het om het totaal plaatje, uniek en onderscheidend zijn daarin beperkte factoren, gebruiksvriendelijk speelt bijvoorbeeld een veel grotere rol. Ook vind ik het altijd lastig om te bepalen of het werkgeversimago positief wordt neergezet, dat zit volgens mij helemaal ‘in the eye of the beholder’.

Opvallend is dat Digitaal-Werven 2007 winnaar Reed Business, die dit jaar (net) niet genomineerd was bij Digitaal-Werven er hier wel bij zit. De Brauw, de runner up van 2007 en in 2008 wel verbeterd (maar ook niet genomineerd) idem.

Opvallende afwezigen voor mij, zeker als het om aantrekkelijkheid gaat, zijn Digitaal-Werven winnaar van 2008 TenneT, maar ook de recent nieuw gelanceerde sites van GTI en Macaw. Ook Vodafone heeft een aantrekkelijke site, maar die zal vanwege de aanwezigheid van de Employer brand manager waarschijnlijk zijn uitgesloten.

Werken bij het Rijk is voor mij altijd een lastige geweest. Aan de ene kant is het rijk gewoon een werkgever, maar werkenbijhetrijk is natuurlijk meer een jobboard dan een wervingssite. De vraag is altijd: waar leg je de grens? Het is natuurlijk wel een hele prettige, fijne site.

Ik ben benieuwd wie deze publiekprijs krijgt en wat het verschil gaat zijn met de andere award van het event.

Tot slot ook mijn complimenten voor Rhinofly, die 2 van de 5 sites (het rijk en reed business) gemaakt hebben.

Laat een antwoord achter aan Bas van de Haterd Reactie annuleren

4 Comments
  • Michel Rijnders
    says:

    @Bas: je slaat de spijker op zijn kop. De beste recruitmentsite is die met de beste conversie. Maar dat kan een jury zoals digitaal werven ook niet bepalen. Beide onderzoeken kijken anders naar een website, beide onderzoeken proberen te bepalen wat de beste recruitmentsite is op basis van gevoel terwijl beiden niets zeggen over het succes van de recruitmentsite en hoe goed deze nu echt is.

  • Denis Braamt
    says:

    @Ronald en Bas, ik vind dat Bas wel gelijk heeft: het aantal sollicitaties bepaalt hoe succesvol je bent. Maar dit is toch de contest om de meest aantrekkelijke site. Dat is toch iets heel anders…

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Ronald: daar ben ik het niet direct mee eens. Normaal ben ik erg voor publiekprijzen, maar vergeet niet dat ook dit onderzoek expliciet een jury selectie heeft. Dat wil zeggen: dit is de publieksprijs, er is ook een vakprijs en die roepen ze echt uit tot de beste.

    En dat is logisch. Want wat jij zegt is waar: de werkzoekenden bepalen wie de site het meest aantrekkelijk vinden. Maar we praten hier niet over de werkzoekenden die het beoordelen, maar het algemene publiek. En ik denk niet dat dit publiek ook daadwerkelijk bij de bedrijven gaat solliciteren om te kijken of ze wel door het proces heen komen. Iets dat de jury bij Digitaal-Werven wel doet. Ook vraag ik me af of dit publiek zich verplaatst in de doelgroep (De brauw zoekt advocaten, mogen enkel advocaten oordelen?), dat is iets dat bij Digitaal-Werven de jury wel poogt.

    Als je daadwerkelijk wil weten wat het publiek vind is daar natuurlijk een heel eenvoudig cijfer voor. Hoeveel bezoekers trekt je wervingssite en hoeveel sollicitaties heb je. Dat is het cijfer waar jij op duidt. Een publieksprijs op deze manier opzetten is een leuke aanvulling, maar zegt in mijn optiek net zoveel als een juryprijs, of eigenlijk nog iets minder. Maar blijkbaar vind Succesvol werven dat ook, want dit is de meest aantrekkelijke site. De beste site is nog steeds jurywerk.

  • ronald van amerongen
    says:

    @Bas, deze prijs is toch veel interessanter dan die van Digitaal Werven? Hier bepaalt het publiek tenslotte wat zij de beste site vinden? Jury’s doen hun uiterste best, maar de werkzoekenden (en dat zijn er op dit moment weer heel veel!) oftwel het publiek bepaalt wat zij wel of niet aantrekkelijk vinden. De mening van allerlei zogenaamde deskundigen valt daarbij in het niet.