Breaking news: Zoekmijnbaan live

De eerste keer dat ik over Zoekmijnbaan berichtte was op 1 juli 2008. Op dat moment beloofde Zoekmijnbaan nog om in juli van dat jaar live te gaan. Het is ondertussen februari 2009 en wat waarschijnlijk niemand meer had verwacht is vandaag toch echt gebeurt: Zoekmijnbaan is live!

Homepage Zoekmijnbaan.nl

Dat is dan de homepage van een nieuwe vertical search engine in Nederland. Want Zoekmijnbaan is een onvervalste vertical search engine; zoals ze ook direct op haar homepage duidelijk maakt:

Zoekmijnbaan.nl zoekt naar vacatures op banensites en sites van bedrijven.

En Zoekmijnbaan heeft onvermoede humor; want als ik zonder enig zoekargument op de Zoeken button klik krijg ik dit te zien:

Foutboodschap bij zoeken zonder criteriaIk ga er tenminste vanuit dat het humoristisch is bedoeld; want ik hoop niet dat de site echt traag zou worden als ik een zoekopdracht zonder criteria zou opgeven. Maar dat terzijde.

Ze willen blijkbaar niet laten zien hoeveel vacatures ze in hun database hebben zitten. Maar als ze zeggen dat ze de meeste vacatures hebben is het misschien aardig om dat ook te tonen…

Een eerste impressie
Maar goed; tijd voor een korte eerste verkenning van Zoekmijnbaan. Oftewel; hoe doet Zoekmijnbaan het als ik vacatures ga zoeken?

Een zoekopdracht met als criterium Leiden levert de volgende resultaatpagina op:

Zoekmijnbaan: Zoekresultaat En hier valt een hoop te beleven.

Allereerst wordt het business model duidelijk; want er zijn zogenaamde Toplinks die bovenaan (en onderaan) het organische zoekresultaat worden getoond. En dat zijn natuurlijk betaalde plaatsingen. Die overigens niet kloppen met mijn zoekcriterium (banen Utrecht, Den Haag en Amsterdam); dus dat is wel behoorlijk knullig.

Ook in de linkermarge worden vacatures getoond (via Jobbrokers) en die vacatures zijn eigenlijk nog storender dan de Toplinks. De reden hiervoor is dat de facet search niet direct zichtbaar is. En daarmee maakt Zoekmijnbaan cruciale functionaliteit voor de werkzoeker ondergeschikt aan een paar euro via Jobbrokers. Doodzonde. Want zo ziet een volledig uitgeklapte facet search er uit:

Facet search

En daar kan je als werzoeker dus prima mee uit de voeten. Vooral omdat Zoekmijnbaan elke keuze die je hier maakt om het zoekresultaat te verfijnen keurig in een rijtje geselecteerde zoekcriteria toont die je ook weer kan terugdraaien.

En deze buitengewoon prettige functionaliteit en interactie verbergt Zoekmijnbaan achter een serie plusjes zodat de betaalde advertenties above the fold worden getoond. Brrr…

In mijn optiek een zeer verkeerde keuze. En dan heb ik het natuurlijk over het perspectief van de werkzoeker…

 

 

Als ik een aantal keuzes uit deze facet search heb gemaakt toont Zoekmijnbaan dit als volgt bovenaan het zoekresultaat:

image

Hiermee kan ik dus ook weer eenvoudig mijn keuzes verwijderen. Simpel en prima.

Verder heeft Zoekmijnbaan ook nog aardig wat functionaliteit bij de organische zoekresultaten (en dus niet bij de Toplinks…):

Vacature Oplettende lezertjes zullen drie zaken opvallen:

  1. de tekst: via Adecco
  2. Een Linkedin icoon
  3. Een Hyves icoon

De tekst via Adecco is een bijzondere. Want de Zoekmijnbaan spider heeft deze vacature op de site van Uitzendbureau.nl gevonden; maar deze site is zelf weer een vertical search engine/aggregator. De oorspronkelijke vacature is op de Adecco site te vinden. En die zoekt iemand voor KPN.

Afijn, hierbij zie je dus al hoe vervelend het is als er meer dan 1 vertical search engine bestaat. Want nu moet ik als werkzoeker vanuit Zoekmijnbaan via Uitzendbureau.nl naar Adecco.nl waar ik kan reageren. Niet de kortste weg…

Als ik op het Linkedin icoon klik krijg ik de volgende balloon te zien:

Linkedin balloonHierbij is Rinus Wittenberg (good old Rinus) een direct contact van me waar ik dus even mee zou kunnen bellen. Handig…

Als ik op de Hyves icoon klik is de interactie helaas totaal anders; en een stuk minder prettig. Er opent zich namelijk een nieuw tabblad in mijn browser met een serie Adecco vestigingen. Ik weet niet precies wat ik daar nou aan heb.

Conclusie
Geen conclusie; want daarvoor heb ik nog te weinig van de site de revue laten passeren. Maar ik heb wel het gevoel dat Nederland na (heel) lang wachten een serieuze vertical search engine rijker is. Met behoorlijk wat functionaliteit die soms onvoldoende duidelijk wordt gepresenteerd.

In de komende dagen zal ik ook de overige functionaliteit van Zoekmijnbaan aan een nader onderzoek onderwerpen. En eens kijken of ik de ‘baas’ achter Zoekmijnbaan een aantal diepgravende vragen kan stellen. Want dit is bepaald geen dertien in een dozijn site.

Geef een reactie

22 Comments
  • Willem
    says:

    Op het moment dat wel een stilzwijgende verlenging wordt uitgevoerd, maar geen tarieven in worden genoemd, lijkt me dit niet rechtsgeldig.

    Misschien dat iemand van Zoekmijnbaan op dit verhaal kan reageren? Jullie lezen dit vast wel..

  • Jolande de Ruyter
    says:

    over stilzwijgende verlengingen:
    Er is een wet in de maak die automatische verlengingen voor een jaar verbiedt. Houd  dit dus goed in de gaten! Kennis is macht 🙂

    lees hier
    :https://blog.iusmentis.com/2009/01/28/stilzwijgende-verlenging-aan-banden-gelegd/

    E n als deze wet nog niet definitief is, en je toch wordt   geconfronteerd  met hogere tarieven , dan is dit een eenzijdige wijziging van de overeenkomst waarmee je niet akkoord hoeft te gaan (ben geen jurist trouwens).  Meld dat je niet akkoord gaat en dat je de ovk. als ontbonden beschouwd.

  • Michel Rijnders
    says:

    @Nienke: Veel aggregators zijn er op gericht om geld te verdienen over de rug (content) van anderen. Soms zie je door de advertenties de vacatures niet meer. Daarbij zorg je voor deelname aan de verticals voor een versterking van hun positie en een toenemende afhankelijk. Ik zou daar als niche-site niet altijd blij mee zijn. Zeker niet wanneer opname betaald is.

    Directe negatieve gevolgen zie ik niet (positief ook niet). Al is het de vraag of je met een dergelijke partij die je in een flinke betaling probeert te lokken zaken wilt doen 😉

  • Nienke Smit
    says:

    Aha, heb nu ook even de kleine lettertjes van de algemene voorwaarden erbij gepakt en die vermelden, ´bij gebreke van een schriftelijke opzegging voor het einde van de voornoemde proefperiode, wordt de overeenkomst automatisch omgezet in een Overeenkomst met een duur van één jaar waarop de opzeggingsregeling (1 maand) van kracht wordt.´ Dan zou het inderdaad wel zo aardig zijn die vervolgtarieven ook ergens te publiceren of te mailen… Bedankt Willem!

  • Willem
    says:

    1 euro voor het eerste halfjaar. Daarna 2500 EURO per jaar!!!!
    Dat geld kun je beter aan zoekmachine optimalisatie of een Adwords campagne besteden.

  • Nienke Smit
    says:

    De kosten bedragen 1 euro voor de eerste 6 maanden, kreeg ik vandaag als offerte, meer een symbolische prijs om ´toestemming´ aan te tonen denk ik. @Michel, welke bezwaren zie jij om met hen (of andere vertical search engines) in zee te gaan als niche-vacaturesite? Behalve weinig toegevoegde waarde vanwege het verzuipen in het geheel, zie ik (nog) geen grote bezwaren. Handelen ze te agressief in hun bannerstrategie, raak je je eigen positie kwijt bij Google, of wordt je vroeg of laat afhankelijk? Ik ben benieuwd naar argumenten voor- en met name ook – tegen.

  • Michiel
    says:

    Volgens mij vragen ze een laag bedrag om alle vacatures automatisch door te plaatsen. Dus gaan de bedrijven zelf akkoord met de doorplaatsingen. Ik vraag me alleen af of je als “top link” op de site wil staan, omdat het er toch te Bannerachtig uitziet, en mensen daar vaak onbewust omheen kijken?..

  • Michel Rijnders
    says:

    @Jan-Willem: autotrack vs. gaspedaal kan zelfs gevolgen hebben voor Google. Maar het is een enkele uitspraak tussen diverse uitspraken die de databank-eigenaar niet in het gelijk stelde en gaspedaal zal dit vast verder aanvechten.

    De vacaturesites zullen geen overeenkomst hebben of toestemming geven, maar er ook geen probleem mee hebben, terwijl ze zich moeten gaan afvragen of dat terecht is bij sommige clubs.

  • Marc Drees
    says:

    @Jan-Willem:
    Of er precedentwerking vanuit zou gaan kan ik niet beoordelen omdat ik de uitspraak niet ken en geen jurist ben. En er zijn niet zoveel vertical search engines in Nederland. En Jobrapido vergelijken met Zoekmijnbaan… Er zitten wel wat verschilletjes tussen.

    Overigens zou het me niets verbazen als Zoekmijnbaan met de nodige vacaturesites overeenstemming heeft over het spideren van vacatures. Aangezien er ook een directe doorlink is weet ik niet of er door veel partijen een probleem van wordt gemaakt.

  • Jan-Willem
    says:

    Heeft een site als Zoekmijnbaan, maar ook b.v. Jobrapido en noem ze allemaal maar op, geen groot probleem nu Wegener (AutoTrack) onlangs in het gelijk is gesteld door de rechter in de zaak tegen Gaspedaal (de Zoekmijnbaan van het autosegment)??

  • Tessa Faber
    says:

    Ik ben ook nog niet onder de indruk. De banen die ik tot nu toe heb aangeklikt waren inmiddels al lang weer verdwenen van de oorspronkelijke website.
    En als er dan wel iets is, moet je flink doorklikken voor je een echte functie-omschrijving te pakken krijgt.

    Daarbij kreeg ik trouwens ook nog eens deze melding:

    De vacature “Parttime administratief medewerker voor HR afdeling in Rotterdam gezocht” in Rotterdam is helaas al opgevuld

    Opgevuld….  🙂
    Als beelddenker zie ik gelijk allerlei dingen op mijn netvlies: kapok, turkey stuffing en siliconenkit zijn mijn eerste associaties….

  • Fred Zelders
    says:

    Interessante ontwikkeling.
    Misschien handig als ze resultaten ouder dan, pak ‘m beet 10000 dagen er uit filteren.
    Zoekopdracht: postbode, Zoetermeer, 10 km leverde twee resultaten op die al aardig bejaard zijn: 14286 dagen oud op Uitzendbureau.nl 

  • Jan-Willem
    says:

    Bedankt, dit gaat inderdaad beter! 😉

    Ze hebben trouwens wel en overtuigende tekstschrijver in de arm genomen. Na het lezen van deze aanbeveling kan ik er niet meer omheen om bij ze te adverteren: “Onze website wordt dagelijks bezocht door een grote groep werkzoekenden; bedenk eens hoe vaak uw advertentie bekeken zou kunnen worden.” Mooi geformuleerd! En knap om al dagelijks een grote groep werkzoekenden te hebben op je eerste dag….