Je reputatie voor een tegoedbon: gesponsorde bloggers…

Zo’n anderhalf jaar geleden kwam PayPerPost plosteling langs. Een marktplaats waar adverteerders verzoeken kunnen indienen voor blogpostings die, tegen betaling, door bloggers worden uitgevoerd.

En dat model veroorzaakte nogal wat rumoer in de blogosphere. Met TechCrunch, vooral Michael Arrington, als aanjager. In mijn optiek terecht. Daarna werd het stil. Maar nu komt plotsklaps Forrester met een rapport over gesponsorde postings.

In een reflex vroeg ik me af of Forrester haar verstand had verloren. Tenslotte is de reputatie van een blogger gelijk aan zijn/haar integriteit. Maar oordelen kan je pas al je een artikel hebt gelezen.

Tijdens dat lezen ging mijn nekharen al snel rechtop staan. Want wat te denken van de volgende alinea:

Because bloggers have a following, the blogosphere can be a powerful marketing channel […]. That’s why you should start now to recruit bloggers who will act as evangelists for your brand.

Toe maar, bloggers als promotor van een company brand. En Forrester geeft vier redenen om dit te doen:

  • Goedkoop en schaalbaar. Voor een appel en een ei zijn bloggers volgens Forrester te verleiden tot dit soort activiteiten. Als voorbeeld wordt een actie van Kmart aangehaald, waar participerende bloggers $500 aan tegoegbonnen kregen.
  • Groot bereik. Het aantal mensen dat blogs leest is nu al indrukwekkend en groeit ook nog eens met de dag
  • Perfect voor SEO. Omdat blogs links genereren en  regelmatig  content verversen, scoren ze hoog in de organische zoekresultaten.
  • Persuasive. Omdat een blog een relatie met een lezersgroep vertegenwoordigt kunnen marketeers van het bedrijf met die groep meeluisteren, in discussie gaan en ondersteunen (?).

Goedemorgen! Heb ik dit goed gelezen? Forrester lijkt hier te zeggen dat bloggers volstrekt amoreel zijn. En voor een tegoedbon bereid zijn hun eigen reputatie te grabbel te gooien.

Oh ja, en die bloggers moeten dit dus blijkbaar allemaal op hun eigen blog doen.

Maar ‘gelukkig’ komt Forrester ook nog met een flinterdunne waarschuwing. Voor de bedrijven wel te verstaan, want bloggers zijn slechts huurlingen; vervangbaar kanonnenvoer…

Zorg voor openheid. Bloggers moeten dus aangeven dat hun blog posting betaald wordt door bedrijf X.

Garandeer authenticiteit. Hoe verzinnen ze het? Forrester stelt dat de blogger de vrijheid moet hebben en houden om in eigen stijl te schrijven. Hier heb je $500, schrijf maar wat je wilt. Natuurlijk…

Ga samenwerking aan met populaire blogs die relevant zijn voor de company brand. Hoe zou een blog populair zijn geworden? Door corporate speak postings?

Wat een technocratisch gereutel. Het lijkt wel of Forrester vergeet dat bloggers mensen zijn. Wat de primaire aantrekkingskracht is van weblogs. Geen corporate speak, maar direct, open en in een eigen stijl. In plaats daarvan denkt Forrester dat bloggers allemaal marketeers in vermomming zijn; wachtend op een betaalde gig.

Forrester speelt met dit rapport ongetwijfeld in op de recessie en de mogelijkheden van guerilla marketing. En met het feit dat er natuurlijk de nodige bloggers zullen zijn die een baan hebben verloren.

Ik ben spontaan misselijk geworden na lezing van dit rapport.

Owyang, de zelfverklaarde social media goeroe die bij Forrester Charlene Li moet zien te vergeten, probeert op zijn eigen blog dit rapport ook nog eens te verdedigen. Droevig.

We hadden blogging, toen kregen we microblogging en nu dus ook spamblogging. Hoera…

Geef een reactie

3 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Ben het eens met Matthijs, als het duidelijk is, is het probleem er niet. Die authenticiteit is dan natuurlijk lastig, maar dat heeft vaak meer te maken met product reviews. Ik heb de G1 te testen gekregen, vond ik een pracht toestel met twee kleine foutjes. Dat heb ik gepost, daar ben ik niet voor betaald, maar als het klote was geweest, had ik dat ook gepost. Ook al heb ik het toestel gratis 10 dagen mogen gebruiken.

    Ook zie ik het probleem niet als je een boek review schrijft om daar een affiliate link naar Amazon of zo in te zetten. Ik doe dat nog niet, maar eigenlijk wel een goed idee. Waarom niet? Zolang je review maar oprecht is (sommige mensen hebben zo’n hekel aan mijn mening en zijn het zo vaak met me oneens dat ik denk dat een slechte review van een boek net zoveel boeken verkoopt!)

    Wat ik kwalijk vind is als het niet duidelijk is dat het betaalde postings zijn, zoals bij Geenstijl. Daar zitten heel veel betaalde postings tussen namelijk.

    Overigens bestaat deze mogelijkheid ook in de spits. Ja, ook daar kan je gewoon een onderwerp kopen zonder dat dat duidelijk is en hebben de journalisten dan de verplichting om er over te schrijven, semi-onafhankelijk.

  • Chris Stapper
    says:

    Ik begrijp nog steeds niet helemaal waarom bloggers zich afzetten tegen commerciële bloggers. Ik zie er niet zo’n probleem in als mensen geld verdienen via bijvoorbeeld adwords.

    Andere bronnen van winst zijn twijfelachtiger. Bijvoorbeeld links naar boeken op amazon. Ik kan me voorstellen dat je daar inderdaad in ieder geval vermeld dat je er aan verdient. Maar juist dan moet de lezer zich afvragen: in hoeverre word dit boek aangeprezen terwijl het dit niet verdient? En ik denk dat je die tweestrijd als blogger wilt voorkomen.

    Hetzelfde gaat misschien nog veel sterker op bij postings over artikelen waarvan de producent heeft gezegd: hier is 500$, schrijf maar wat leuks.

    De lijn wordt denk ik duidelijker wanneer je journalisten naast bloggers legt. Als een bedrijf een journalist x$ gegeven heeft om over een bepaald product te schrijven, dan noemen we dat onethisch, onverantwoord en spreken we over journalistieke waarden. Als een Michelin controleur geld aanneemt van een restaurant, dan maak ik me sterk dat hij wordt ontslagen.

    Natuurlijk is het begrijpelijk dat mensen  geld willen verdienen met hun blog, maar ik denk dat ik het met Marc eens moet zijn dat bloggen inherent iets menselijks is/zou moeten zijn.

  • Matthijs Roumen
    says:

    Heb het rapport (nog) niet gelezen, maar ga graag even in op je posting. Betaalde blogposts zijn nu al aan de orde van de dag. Platformen zoals bijvoorbeeld blogmij.nl bieden de faciliteit in Nederland.

    Is het slecht om als blogger betaalde postings op je blog te hebben staan? Ik vind van niet. Zolang maar duidelijk wordt aangegeven wat je relatie is met de adverteerder en dat het om een betaalde posting gaat, zie ik het  niet anders dan andere manieren van advertisement zoals Google Ads.