Effect van standaard-invulling van berichten?

In het kader van usability vraag ik me af hoe standaard teksten in berichten werken. Met standaard teksten bedoel ik: dat wat meteen in je bericht staat als je het wilt gaan sturen. Ik vraag niet naar de technische werking, maar de uitwerking op mensen. Als ik op LinkedIn iemand uitnodig voor een netwerk, dan staat er een standaard tekst. Dan ben ik minder geneigd om er zelfs iets in te vullen, aan de andere kant bespaart het me tijd. Maar wat is beter voor een website om te doen?

Voorbeeld: LinkedIn
De standaard LinkedIn tekst zegt:

“I’d like to add you to my professional network on LinkedIn.

– Chris”

Niet echt inspirerend, wel?

Wanneer iemand mij benaderd met alleen deze zin, neig ik altijd naar het ‘i don’t know this person’ knopje. Tenzij ik de persoon ken, uiteraard. Als het blijkbaar teveel moeite is om aan te geven waarom je me wilt kennen, dan weet ik ook niet waarom ik zou moeten accepteren.

Redenen om standaard tekst op te nemen
Talloze websites hebben dit soort teksten. En in allerlei vormen. Wat voor effect zou dit hebben?
– Mensen gebruiken de standaard tekst
– Mensen besparen zich tijd (usability)
– Mensen raken door de standaard tekst geïnspireerd en vervangen deze door iets persoonlijks

Dit laatste lijkt me alleen voor te komen wanneer er veel moeite is gestoken in de standaard tekst. Deze moet dan attent zijn, maar algemeen. En toch persoonlijk ogen. Zoiets ben ik nog niet tegengekomen.

Maar het is onpersoonlijk!
Ik denk dat dit het voornaamste risico is. Het wordt mensen gemakkelijk gemaakt, ze hoeven zelf niet dat moeilijke stukje personalisatie te doen. Er is een excuus: er bestaat een standaard bericht. En dat is jammer. Minder persoonlijke berichten zijn minder leuk om te ontvangen. En blijven je veel minder goed bij. Die ene persoon die een bericht stuurde om dat hij regelmatig artikelen van me leest, die heb ik onthouden. Die 200 of zo personen die het standaard tekstje stuurde, daar ben ik niet eens mee gelinkt.

Dus:
Mensen: schrijf voortaan toch een persoonlijk bericht!
Websites: Maak een hele mooie standaard tekst, OF:
Moedig mensen aan zelf iets persoonlijks te schrijven!

Geef een reactie

2 Comments