“Twitteren, is dat ook voor vrouwen?”

big-deal-on-twitter-shirt

…… riep Annelies gisteren uit de zaal naar Bas van den Haterd, tijdens zijn presentatie bij de lancering van het boek Personal Brand.nl.  Slechts een paar vrouwelijke handen -waaronder de mijne- gingen omhoog ter bevestiging.

En daarmee tipte zij een onderwerp aan, dat mij raakt! Inderdaad: personal branding (zowel offline maar zeker ook online) is best nog wel een “mannen-ding”.  Ik heb veel vrouwen gesproken gisteren en moest toch nog aan vaak uitleggen wat personal branding voor hun kan betekenen, wat Twitteren is en hoe mijn Poken werkt.  Personal branding voor vrouwen gaat toch iets anders in zijn werk dan bij Huub, Bas, Tom, Dick of Harry.

Tot nu toe zijn de Personal Branding experts ook voornamelijk mannen, die uiteraard dit vanuit een mannelijk oogpunt bekijken. Alleen Huub van Zwieten legde even heel goed zijn vinger op een onderwerp dat menig vrouw in de zaal zal hebben aangesproken. Hij stipte aan hoe moeilijk het is om aan een ander te vertellen wat jou bijzonder en uniek maakt.

Laten we eerlijk zijn: vrouwen zijn daar nog steeds wat bescheidener in dan mannen.  Vrouwen hebben nog sterker van huis uit meegekregen dat je je kop niet boven het maaiveld moet steken. Bovendien hebben vrouwen van nature meerdere kernrollen en willen, meer dan mannen, veelzijdig zijn en denken dan dat het moeilijk is om je te beperken tot 1 merk.

Niets is minder waar! Een vrouw is te vergelijken met een diamant: met vele facetten die vanuit iedere hoek een andere schittering geeft. Maar haar essentie (haar missie, visie, passie, talenten en drijfveren) zijn hetzelfde en in iedere rol gebruikt ze die, alleen misschien op andere manieren.

Dus ja, personal branding is ook iets voor vrouwen, maar dan doen we het wel op onze eigen manier.
En daarbij hoef je niet perse te Twitteren  (aan de andere kant: het kan ook geen kwaad…..)

Want juist nu moeten we er voor zorgen dat ook vrouwelijk talent goed vindbaar en herkenbaar is voor recruiters en opdrachtgevers! Sylvia Toth zei van de week bij Pauw & Witteman dat de kredietcrisis niet zou hebben kunnen gebeuren (of in mindere mate) als er meer vrouwen in topfuncties zouden werken.

Of dat zo is, is niet te bewijzen, maar laten we vooral bewijzen dat onze talenten niet te versmaden zijn in deze barre tijden.

Dus vrouwen: “brand” wie je bent en laat je zelf zien en vinden, zowel irl als online!

Geef een reactie

4 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Hoi Tessa,

    Wat me opvalt is dat het misschien ‘minder voor vrouwen’ is, maar daardoor wel heel veel vrouwen er makkelijk bovenuit steken. Kijk naar de interviews in het boek, laat ik alleen even de namen noemen: Marloes, Marielle, Karin, Erwin, Corrie, Petra, Pieter-Joost en Frank. En dan hadden we ook nog een andere Marloes en Esther geïnterviewd vanuit de recruitment insteek.

    5 om 3 dus, in het voordeel van de vrouwen, en we hebben echt gekeken naar wie wij interessant vonden.

    Als ik op twitter kijk zie ik ook heel veel vrouwen heel positief zich onderscheiden. Twee Sanne’s, Marlooz, Joshveld, RRiane, Floor, etc.

    Maar je hebt gelijk, Personal branding is iets meer een mannen ding. Mannen maken overal meer een gevecht van, een strijd en wij hebben meer de drang om de beste te zijn. Maar dat maakt het speelveld voor de vrouwen die dit willen doen wel makkelijker. Eigenlijk is het net als met sport, als ze man was geweest was Leontien van Moorsel vast een wereldtopper geweest, maar niet zo alles overheersend als ze bij de vrouwen kon zijn.

  • Tessa Faber
    says:

    Ik voeg daar graag nog aan toe dat je die vraag tegenwoordig natuurlijk niet alleen meer in sollicitatiegesprekken moet beantwoorden en dat dat met web 2.0 steeds duidelijker wordt.

  • Tessa Faber
    says:

    Hee dank je Bert, je hebt gelijk, natuurlijk geldt dit zeker ook voor mannen.
    Het is ook een generalisatie maar ik zie in mijn praktijk uiteraard vooral vrouwen die daarmee worstelen. 

    In een poll van Bas kon je vandaag op LinkedIN je mening geven over wat personal branding nu eigenlijk is. Ik en nog een flink aantal anderen antwoorden ook dat het eigenlijk “niets nieuws” is. 
    Bij sollicitatiegesprekken wordt natuurlijk al 100 jaar gevraagd naar wat jou nu zo bijzonder en goed maakt.
    En inderdaad: zowel voor mannen als voor vrouwen blijft dat vaak nog steeds de moeilijkste vraag om te beantwoorden. 

  • Bert van Dijk
    says:

    Voor mannen kan het ook lastig zijn hoor. Nou heb ik gelukkig ook wel vrouwelijke eigenschappen, dus misschien klopt jouw voor een aantal mannen wel, maar mijn beste eigenschappen etaleren heb ik heel lang verward met overdreven ego-gedoe. Wat dat betreft heb ik mij ten onrechte lang veel kleiner gemaakt dan ik in werkelijkheid ben. En dat is erg jammer, vind ik nu.