De één zijn dood is de ander zijn brood?

Logo Recruitr Medewerkers hebben de mogelijkheid om een vacature widget op hun eigen Hyves pagina te plaatsen. Zubka is nog niet dood of begraven en we hebben alweer een nieuwe online referral service; dit keer van puur Nederlandse bodem: Recruitr.

Overigens is dit een online referral service met een twist. Want volgens Recruitr is deze service de mogelijkheid om de online netwerken van uw medewerkers in te zetten voor de werving van nieuw personeel

Recruitr is dus bepaald geen vergelijkbare service als Spotajob of Friendhunter; het lijkt veel meer op een service als Talent Tracker. Maar waar Talent Tracker feitelijk een private label versie van Friendhunter is, belooft Recruitr toch wat meer. Via deze service hebben medewerkers namelijk de mogelijkheid om:

  • Een vacature widget op hun eigen Hyves pagina te plaatsen
  • Een vacature op hun LinkedIn profiel te plaatsen

En waarom zouden de eigen medewerkers dat willen doen? Natuurlijk, voor een bonus. En dat is vanzelfsprekend ook onderdeel van Recruitr.

Michel Rijnders heeft een inhoudelijke evaluatie van Recruitr die meer dan de moeite waard is om te lezen. Met de volgende conclusie:

Voor bedrijven zal Recruitr ongetwijfeld enig werk uit de handen kunnen nemen van werknemers die de vacatures meer onder de aandacht willen brengen. Daar lijkt echter ook alles mee gezegd, want van echt inzetten van sociale netwerken voor referral recruitment wordt met Recruitr te weinig gebruik gemaakt

Het lijkt er dus op dat Recruitr nog het nodige aan haar service moet doen om aantrekkelijk te worden als recruitmentkanaal. Voor zover daar op dit moment behoefte aan is…

Achtergrond
Recruitr is onderdeel van Mobillion, met als enig bestuurder Marc Schoutens. Mobillion is eigendom van All Connected Media, die op haar buurt weer eigendom is van de Telegraaf Media Groep (TMG).

Na Wegener is TMG dus de tweede uitgever die in de wereld van online referral services stapt. Als we tenminste het mislukte initiatief van VNU Media (met Jobadvisor) niet meetellen.

5 thoughts on "De één zijn dood is de ander zijn brood?"

  1. Recruitr is in samenwerking met recruiters ontwikkeld als goede en makkelijke instap. Zoals je weet is de inzet van social media door recruiters nog vrij beperkt. Recruitr biedt werkgevers de kans op eenvoudige wijze te experimenteren met het inzetten van social networks. En de toegevoegde waarde zit in het persoonlijke. Jouw medewerkers, die hun eigen netwerk inzetten. In versie 1 hebben we gekozen voor de grootse twee Hyves en LinkedIn. En hebben we het bewust eenvoudig gehouden. Recruitr is geen advertentietool, en doorplaatsen van de gadgets is dan ook niet wenselijk. De toegevoegde waarde zit namelijk in het persoonlijk element. Jouw contacten zien een vacature bij jouw bedrijf. En kunnen contact met je opnemen hoe het is om daar te werken, en geven hun eigen naam op als ze doorklikken (dit kunnen we automatisch ook meegeven aan de werkgeverssite indien gewenst). Als de vacature ‘ergens’ staat, dan wordt het een platte advertentie-uiting en dat is nou net het verkeerd inzetten van social media bij recruitment activiteiten. In volgende versies willen we natuurlijk een uitbreiding naar meerdere social networks, en wellicht een uitbreiding van de (interactieve) functionaliteit in de widgets. Maar in aansluiting op de wensen van onze doelgroep hebben we nu een mooie en eenvoudig te gebruiken tool gemaakt waarbij social networks slim worden ingezet bij recruitment.

  2. Een nieuwe tool is altijd goed. Vreemd blijft voor mij het altijd afgeven op W&S bureaus. Zal men wel een reden voor hebben. Vreemd blijft ook dat nieuwe tools altijd getest worden met & door recruiters en niet met de medewerkers waar het om gaat. Goed, dat zal ook wel een reden hebben. Recruitr zoekt nog een software engineer. Benieuwd hoe die wordt ingevuld. via eigen site, via posting op een andere site, via Recruitr… of heel stiekum toch via een bureau.

    Denk dat de meeste bedrijven een prima referral regeling kennen. Toch staat aanwas via deze weg in geen vergelijk met andere middelen. Misschien dat dit enorm motiveert tot nieuwe daden en misschien is dit ook wel de reden is dat heel veel van dergelijke initieven mislukken. De arbeidsmarkt is een heel klassiek geheel.

    Referral? De meeste hoogopgeleiden interesseert het niets. Een EUR 1000 meepikken op een vriendje of ex-collega? Meesten zijn druk en zijn blij als ze met mooi weer in de zon kunnen zitten. Een balletje opgooien bij HRM lukt dan nog net. Een emailadres van de recruiter doorsturen ook. Dan houdt het wel op.

     Als recruiter zou ik hier nooit mijn main course van maken. Leuk & goed voor erbij. Niet meer, niet minder.

  3. Mobillion’s vacature gaan we inderdaad met gebruik van Recruitr vervullen! Hij staat dan ook op mijn LinkedIn en Hyves profiel.  Met Recruitr heeft de P&Oer een goed hulpmiddel om referral recruitment en een bonussysteem handen en voeten te geven zodat er hopelijk meer kandidaten via deze weg binnenkomen.

Comments are closed.