Snapt Harvard Business niets van online recruitment?

astrologer Een merkwaardige posting waar de aangekondigde dood van Monster aan aggregators wordt toegewezen. Aggregrators zoals Indeed of SimplyHired, die door de auteur van de blog posting als de next generation of job-finding tools worden gezien.

Dat is grappig! Ik spider vacatures van allerlei vacaturesites, ik bewaar (de kenmerken van) die vacatures op mijn eigen site en ik bied een zoekfunctie die in weinig tot niets zich onderscheidt van de zoekfuncties van de sites die ik spider.

En vervolgens word ik als next generation of job-finding tools genomineerd. Door ene Tom Davenport, die deze ronkende onzin zelfs op Harvard Business Publishing mag plaatsen. Is het nu al komkommertijd, of hebben ze bij Harvard ook geen kaas van online recruitment gegeten.

Stel dat Davenport het wel goed ziet, waarom doet Monster dan niets aan deze angstaanjagende situatie? Nou volgens Davenport leidt Monster aan dezelfde kwaal waardoor de kranten zo’n 15 jaar geleden de dreiging van de vacaturesites over het hoofd zagen:

Monster made the same mistake as the Globe: they believed their business model was inviolate. They didn’t anticipate, and didn’t recognize, that the fish were swimming in a new direction.

Nou zwemmen de vissen niet in een andere richting, maar de stroomrichting is zeker veranderd. Alleen niet door aggregatoren, maar door een echte next generation: sociale netwerken.

Een situatie die Monster wel degelijk onderkent en waar ze zich tegen probeert te wapenen. Toegegeven, Monster heeft rijkelijk laat gereageerd, maar vervolgens gooit ze ook zo’n beetje alles in de strijd om het tij te keren. Of dat lukt is ook nog zeer de vraag, maar daar gaat het hier niet om.

image Deze meneer Davenport schijnt overigens een hele piet te zijn. Hij holds the President’s Chair in Information Technology and Management at Babson College. Waar hij ook nog eens de Process Management en Working Knowledge Research Centers leidt. En hij heeft natuurlijk ook nog eens de nodige boeken en artikelen op zijn naam staan.

Helaas heeft de goede man geen syllabe begrepen van online recruitment en de verschillende partijen daarbinnen. En had hij beter zijn mond kunnen houden over een domein waar hij pijnlijk de plank mis slaat. Een situatie waarin Harvard hem overigens op de voet volgt…

Geef een reactie