Reed Business versus VNUmedia in ZZP land

reedvsvnu

Ik ben natuurlijk niet de enige die denkt dat werken als ZZP’er een enorme vlucht gaat nemen. Steeds meer creatieve, slimme specialisten werken voor zich zelf. Als werkgever wil je zichtbaar doelgroep moeten ook Reed Business en VNUmedia hebben gedacht!

VNU lanceerde eind 2007 al ininterim.nl en onlangs lanceerde Reed Business onebizz.nl. Een mooie aanleiding om de twee zeer verschillende initiatieven eens naast elkaar te leggen.

ininterimlogo

Ininterim is een visueel aantrekkelijke site, veel wit, weinig schreeuwerige ads en meteen tot de kern van de zaak: Vacatures voor interimmers. Dat het allemaal draait om opdrachten word helaas ook weerspiegeld in de magere vakinhoudelijke content. Als ZZP’er ben je aangewezen op een forum dat oorverdovend stil is en waar slechts een handvol commenters op regelmatige basis reageert. Ininterim werd overigens eind 2007 al samen met infinancieel.nl en inoverheid.nl gelancheerd maar heeft nooit veel publiciteit mogen genieten. Ook VNU zelf heeft niet veel ruchtbaarheid gegeven aan de site.  Dit gebrek aan inspanning leid tot een de volgende cijfers:

  • 25 opdrachten online
  • 1427 interimmer accounts
  • 29 opdrachtgever accounts
  • 94 bureau accounts

Niet bepaald rooskleurig voor een site die al ruim anderhalf jaar draait. Gelukkig kan ik ook opdrachten zoeken buiten de site, en daar gebeurt iets bijzonders:

iianderesites

Naast de twee voor de hand liggende VNU kanalen Intermediair en Nationale Vacaturebank kan ik tevens zoeken op directe concurrenten youtob.nl (op de site staat slordig/foutief you2bE.nl) en freelance.nl. Opzich is de open houding ten opzichte van externe content lovenswaardig, maar om dan een tweetal kleine spelers te kiezen die als grootste doel hebben je eigen titel van de troon te stoten,…

onebizzlogoReed Business lanceerde 27 februari jongstleden onebizz.nl met een stuk meer geluid. Zo valt er een Citroen C3 te winnen wanneer je nu een account aanmaakt, zijn er verschillende social network groepen aangemaakt om de doelgroep te activeren. Onebizz is, anders dan Ininterim, een content gedreven concept. Gek genoeg niet ver van Intermediair verwijderd, is Onebizz een multimediaal opgezet met een online, print en een real life component. De campagne heeft in de maand die Onebizz nu online is al tot 1664 leden geleid. Helaas word er geen onderscheid gemaakt tussen opdrachtgever en -nemer en kan ik daar dus geen vergelijk maken.

De homepage is druk en ik had even een moment nodig om een epileptische aanval te voorkomen. Above-the-fold is ruim 3/4 van wat ik zie grote bewegende ads en banners. Juist, het verdienmodel is vast duidelijk. Groot en veel ads verkopen. Eenmaal van de schrik bekomen moet ik toegeven dat het aan de informatievoorziening niet schort. Onebizz heeft het absoluut in zich de meest complete infoprovider voor de ZZP’er worden. Ik maak netjes een profiel aan waarin ik moet aangeven wat ik doe, wat mijn specialiteiten te zijn en of ik referenties heb. Mooi, kan ik makkelijk reageren op de vacatures die me te wachten staat.

Niet dus. Onebizz bied ZZP’ers geen vacatures aan. Op basis van de manier waarop ze nu data verzamelen ga ik er van uit dat dit er in de toekomst wel aan zit te komen maar vooralsnog is het een groot gemis. Een site die in staat is in een maand tijd meer dan 1500 ZZP’ers weet te binden en een online cv te laten invullen is voor mij als werkgever immers een waardevolle bron van talent.

Ik ben benieuwd wie van de twee er over een jaar nog staat. Ik zet vast 4 mei 2010 in mijn agenda opdat ik een vervolg blog niet vergeet te schrijven. Vooralsnog mist Ininterim de content en het volume aan vacatures en leden om interessant te zijn. Onebizz is veelbelovend maar de nadruk op schreeuwerige banners en het gebrek aan een vacatures voor ZZP’ers die inmiddels de basis aan informatie al tot zich hebben genomen geven me een net niet gevoel. Onebizz heeft echter in een eerste live versie en na een maand al veel meer bereikt dan /ininterim in anderhalf jaar heeft bereikt.

Conclusie, er is ruimte op de online markt voor een dominante speler die volledig durft te gaan voor ZZP. En hoewel Onebizz als portal vertrouwen wekt zijn zowel Reed als VNU er nog lang niet.

Geef een reactie

3 Comments
  • Stefano Verkooy
    says:

    Beste,

    Waarom worden deze 2 sites met elkaar vergeleken? De propositie van One Bizz heeft niets te maken met vacatures of werk vinden voor de zzper. Onebizz is daar om de zzper te helpen ondernemen en antwoorden te geven op zijn of haar vragen.
    onebizz is een content driven site die zich zal onderscheiden effin zie filmpje.

    https://www.youtube.com/watch?v=jGhyk4Y9Evc

    Eens dat er absoluut een markt te claimen is, maar One bizz zal zich niet op de vacatures lees opdrachten voor zzpers gaan richten.

    Groet,
    Stefano

  • Richard Koops
    says:

    “Er is ruimte op de online markt voor een dominante speler die volledig durft te gaan voor ZZP” . Dat is een rake conclusie. Na een jaar hard werken hebben wij twee lessen geleerd: ZZP’ers zoeken naar een effectief loket om interessante jobs te vinden. Zij schrijven zich braaf in op alle sites en brommen af en toe dat zij er niet blij van worden om weer een nieuw profiel aan te maken.

    Het tweede is interessanter: waarom wil de opdrachtgever zijn tijdelijke vacatures niet online zetten? Er ligt een grote business case te wachten door direct met Freelance Professionals te contracteren. Daarover bestaat geen verschil van mening. Voor een deel vinden opdrachtgevers het moeilijk om een andere manier van werken te implementeren. Niets is makkelijker dan de telefoon te pakken en een intermediair te bellen. De tweede reden is de recessie. Klanten tekenen wel contracten, maar hebben de rem op de opdrachten gezet. 

    Banken, uitgevers, consultants iedereen springt op de markt. De eerste met opdrachten zal de winnaar zijn. Let’s play!
     

  • Bas van de Haterd
    says:

    Thomas, niet heel vervelend te doen, maar bij de lancering van ininterim is er verschrikkelijk veel geld door VNU tegenaan gegooid hoor. De banner campagnes en andere online media waren niet van de poes. Ik heb bedragen gehoord van 1,5 miljoen euro aan media waarde (hoewel me dat overdreven leek, of ze hebben hele slechte inkopers aldaar). Ook hebben ze hun account team (dat ook niet klein is) alle klanten, vooral bureaus, af laten gaan met de presentaties. Er is wel heel veel geld en tijd en energie in gestoken toen ze lanceerde. Die 1.500 interimmers vallen me dan ook zwaar, zwaar tegen. M-freelance (waar ik bij de start betrokken ben geweest) heeft zonder budget ruim 900 freelancers op één specialisme aan zich weten te binden.