De opkomst en ondergang (?) van een mediatycoon

newspaper_delete Rupert Murdoch is een mediatycoon. Obsceen rijk geworden in de tijd dat kranten nog fascinerende rendementen konden laten zien. En Murdoch heeft heel erg veel kranten binnen zijn conglomeraat.

En dat betekent dat Murdoch de laatste tijd lijdzaam toe heeft moeten kijken hoe de rendementen van die kranten in elkaar donderden. Zijn oplossing? Laat de lezer betalen voor online content!

In zijn verdediging; Murdoch is 78 jaar. Dat is een meer dan respectabele leeftijd; en al helemaal om dan nog volop actief te zijn binnen de eigen toko. Maar blijkbaar heeft dit ook enig risico.

Want de websites van kranten in een betaalmodel stoppen is een garantie op het marginaliseren van traffic naar die sites. En daarmee op het vernietigen van de omzet uit advertenties op die sites:

Rekenmodel voor betaalde content krantensitesMurdoch lijkt niet meer helemaal bij de tijd. Wil hij zijn levenswerk aan het einde van de rit nog even om zeep helpen? Of leeft hij echt met de illusie dat voor nieuws op een walled garden nog betaald gaat worden?

Ik zie fantastische tijden in het verschiet voor sites als de Huffington Post. En heel sombere tijden voor de krantensites van Murdoch…

Geef een reactie

1 Comment