“Geen Marokkanen!”-Tot dusver het diversiteitsbeleid van AH

In het AD van gisteren stond te lezen dat in een aantal winkels uit de formule AH-to-go posters in het raam hadden gehangen waarin Marokkanen werd duidelijk gemaakt dat ze niet hoefden te solliciteren. En hoewel de formule word geëxploiteerd door Servex is het een gevoelige klap voor het werkgeversmerk van Albert Heijn.

Extra gevoelig omdat Albert Heijn in 2007 nog als meest ideale multiculture werkgever van Nederland uit de bus kwam in een onderzoek van de Intelligence Group. Bovendien treft AH hier eigenlijk geen blaam want het is immers Servex die in de fout gaat. Servex dat overigens met formules als Burger King en New York Pizza hevig leunt op een cultureel divers personeels bestand.

Het feit dat niet Servex maar AH door het slijk gaat bewijst 2 dingen. Eén, waar makkelijk te scoren valt zal een journalist dat niet verzuimen. Albert Heijn is immers veel leuker om aan te pakken dan een betrekkelijk anoniem merk als Servex. Twee, “A brand is what a brand does.” is ook voor arbeidsmarktcommunicatie keihard waar. Het is immers niet het verantwoordelijke bedrijf maar het zichtbare merk dat de klappen vangt.

Het voornoemde marketing adagium leert ons eens te meer dat we tot in de verste hoeken van ons bedrijf onze beloftes en onze cultuur moeten waarmaken. Outsourcen mag dan kosten technisch een goed idee zijn maar het is altijd een ander bedrijf met een andere cultuur dat zich namens jou uit. Dat kan heel goed gaan maar in dit geval zit er iemand op de communicatie afdeling in Zaandam vast heel hard te vloeken.

Geef een reactie

4 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Inderdaad, als mij dit één ding duidelijk maakt is dat je heel goed moet weten wie je de mogelijkheden geeft om met je merk te communiceren. En als je het AH merk uitleent zal je daar hele, hele strenge eisen aan moeten stellen. En natuurlijk het volledige vertrouwen hebben in die mensen.
    Het lijkt me overigens een incident, in zoverre dat het ook niet om alle AH to go’s ging, maar slechts een paar toch? Maar toch, een mooie case om van te leren.
    Ik wacht in spanning op de inhakers: wij zoeken wel marrokanen!

  • Gijs Notté
    says:

    “iemand op de communicatie afdeling in Zaandam vast heel hard te vloeken” hahaha, en morgen gewoon naar kantoor ipv een lang weekend Parijs.
    Goed stuk hoor!
    en een leermomentje voor de Zaanse grootgrutter, maar vooral voor bedrijven waar het (nog) goed gaat.